Nekromanti Tango, swing eller salsa?

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Jepp, jag har bestämt mig för att äntligen ta upp nån dans när jag fått jobb. Jag har inte tränat något alls på alldeles för många år och jag känner att min kropp behöver nån slags aktivitet en eller ett par gånger i veckan för att inte dö av muskelförtvining innan 30. Alla träningsformer jag provat de senaste åren har varit rena plågan. Jag klarar helt enkelt inte av att göra något som inte är roligt, och det enda som är roligt är att dansa. :gremfrown:

Jag är inne på nån slags pardans eftersom jag redan slitit ut mina leder på olika former av scen- och fridans och praktiskt nog har jag folk som kan tänka sig att gå med mig så att jag får en fast danspartner oavsett vad jag väljer. Ingen av dessa partners sitter dock i sjön om jag inte väljer just den dans som de är intresserade av.

Det hela kompliceras ytterligare av att jag redan slitit ut mina knäleder totalt. Jag dansade modern dans i sex år som liten och fick sluta för att jag lyckats slita ut knälederna vid tolv års ålder. Way to go Vavva... Annars hade jag såklart fortsatt med det och antagligen varit arbetslös dansare idag istället för arbetslös samhällsvetare.

Så, valet står mellan salsa, tango och swing. För att hjälpa er tycka till så resonerar jag lite kring varje.

Tango
Pros: Tango är snyggt. Tango är sexigt. Tango går dessutom ofta att dansa på uteställen runtom i stan efter att man gått på kurser ett tag. Dessutom ger det mig en oanad möjlighet att ha snygga kläder på mig och traska i högklackat. Min danspartner vill verkligen dansa tango och har tjatat om det i snart ett år. Vi har schysst kemi och skulle nog faktiskt kunna få tangon att brännas.

Cons:
Min partner i sammanhanget är iofs taggad, men också en slashas som aldrig får tummen ur. Jag kommer att få sköta allt från anmälan till att släpa honom till träningarna. Tango har dessutom som utgångspunkt att jag inte har någon egen vilja och skamlöst böjer mig för min partner. Även om det förståss vore en välbehövlig träning i ödmjukhet så undrar jag om jag skulle kunna hålla mig från att utveckla det hela till en maktkamp. Ledslitaget finns där, men går nog att hantera.

Salsa
Pros: Salsa är en vanlig dans som dessutom är ganska fri att variera och improvisera i. Den är avslappnat sexig och håller dessutom inte min mullighet emot mig. Jag kommer att få många möjligheter att både dansa och träna. Dessutom är den snäll mot lederna. Min partner på salsan är intresserad och initiativrik samt skulle behöva få sin sensuella ådra lite upptränad.

Cons: Ovan nämnda partner jobbar mycket, så även om vi skulle träna en eller två gånger i veckan så skulle han aldrig ha tid att följa med mig ut och dansa på kvällarna eller träna hemma utanför träningarna. Dessutom är han mycket snyggare än mig. Jag gillar inte när folk sneglar och undrar vafan en kille som han gör med en fet, alldaglig brud som mig.

Swing/Lindy hop
Pros: Swing...är....så...jävla...KUL! Jag har provdansat med ett par kompisar och det är helt enkelt jätteroligt! I och med att jag känner ett par swingare så kan jag passa på att dansa med dem när jag är uppe i smauland och hälsar på dem. Kläderna är tuffa, musiken skön och det finns dessutom möjligheter till queerdans eftersom det finns en hel del lesbiska och transar bland swingcrowden här nere.

Cons: Jag vet inte om mina utslitna leder kommer att klara av det. Dessutom så är min mullighet ett problem eftersom det gör det svårare för min partner att göra kast, lyft och annat roligt. På tal om partner så är det min sambo som skulle kunna tänka sig att swinga med mig (pun intended) och hans intresse ligger snarare på nivån att han kan haka på om jag betalar och se om han gillar det. Inget brinnande intresse direkt. Dessutom så är Swingkurserna här nere oftast intensivkurser på helgen, så det blir ingen veckoträning som de två andra danserna.


*suckar* Hjälp? Input? Output? Andra förslag?
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Av de danserna du frågar om kan jag bara svara om tango. (Dansat tango i ca 4 år, har precis börjat lära mig bugg.)

Tango är ganska snällt mot lederna eftersom det är en så kallad promenaddans, möjligtvis kan dåliga knän kännas vid pivoteringar men med rätt skor ska det inte vara något problem.

Queertango förekommer på vissa orter, jag vet tex att det finns i Stockholm, vet ej hur det är där du bor. Det är oftast tjejer som lär sig förarrollen eftersom det kan bli överskott på damsidan ibland.

Jag har uppfattningen att tango har en ganska lång första inlärningsperiod jämfört med andra pardanser. Det kan verka svårt i början men när man blivit varm i kläderna är det jäkligt häftigt. Jag är helt biten.
Det är ändå inga problem att gå på tangofester efter att ha dansat en termin eller så. De mer erfarna dansarna kan alltid anpassa sig till din nivå (även om det finns undantag...).

Det där med att killen för och tjejen bara följer stämmer till stor del, men det finns en hel del möjligheter för följaren att "dekorera" på eget initiativ. Damerna blir bara bättre på det med tiden. Man kan säga att ju skickligare dansare, desto större frihet får damen.

Som du nämnde är det ett extra plus att tjejer kan se heta ut i högklackat och rätt kläder...

Användbar tangosida.

Gordeg
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag kan inget om dans, men jag är stormästare i fördomsfulla och illa underbyggda åsikter. Nu startar jag min åsiktsmaskin och så får vi se om resultatet kan hjälpa dig:

Alternativet Tango
Varning! Det finns tre kombinationer av dans + kroppsform som är så pinsamma att de inte ens kan utföras på skoj eller för motionens skull.
Den första är "medelålders vit kvinna + afrikansk dans". Så fort vita äldre kvinnor (särskilt de som heter Margaretha eller något annat tråkigt namn, och som jobbar på typ socialförvaltningen) dansar afrikansk dans så tänker alla: "aha, hon är en sån där amatör-Thorvalds som turistar i Afrika och knarkar belgisk mörk choklad på dagen och köper negerstock på nätterna".
Den andra är "normalt utseende (två ögon, en mun, inga käkmandiblar, osv) + Square dance". Fula, muterade hillbillies som dansar square dance är det inget fel på - de ser söta ut på samma sätt som det är fint att se fula förälskade människor på gatan. Men när man ser till synes normala människor dansa square dance så ser det bara tragiskt eller misstänksamt ut. "Tvingas hon hålla på med det där?" tänker man, och så granskar man männen i hopp om att hitta galningen som har hennes föräldrar inlåsta i sin källare och som hotat att döda dem om hon inte ställer upp och dansar med honom.
Den tredje är "mulliga kvinnor + tango". För smala, smäckra kroppar kan tango vara både sensuellt, exotiskt och passionerat - likt en dröm från hetare breddgrader där människor är hetlevrade och energiska på det där sexiga, erotiska sättet. Men när kvinnan är mullig, så slår det fel. Det är visserligen fortfarande hetlevrat och energiskt - men inte på det där sexiga argentinska sättet - utan på det totalt osexiga finländska sättet. Minsta lilla plufs hos en tangodansare och allt man ser är ett par finska byfånar som försöker sprida Arja Saijonma-tangon ut över europa genom att skrika sig röda i ansiktet och hota folk med kniv.

Sorry.

Swing Lindy Hop
Det ser verkligen jätteroligt ut, och dessutom kan man dansa i snyggare kläder och till bättre musik än de övriga förslagen du räknat upp.

Men! Jag räknar Lindy Hop i samma fack som steppdans och robot dancing: Det vore skitgrymt att vara ninja på det - men fram till den punkten så ser man ju ut som en idiot.

Så det faller lite på det. Och så tycker jag intensivkurser verkar jobbigt, särskilt om du behöver vara rädd om lederna. Det går bort.

Salsa
Det finns mycket som talar för salsa: Särskilt eftersom den är så förlåtande mot killar som inte har så stor talang. Jag ser den visserligen inte som särskilt sensuell - men den har en sorts värdighet även för dåliga utövare som jag finner sympatisk.

Den invändning du tar upp; att han är snyggare än du - tycker jag att du skall sluta tänka på. Så resonerar nämligen inte vi killar. Ser man en ful snubbe med en snygg tjej så börjar man visserligen tänka alla möjliga sorters tankar - men ser man ett par där killen är snyggast så tänker man bara "vilken lyckost han är, den där tjejen måste ge helt gudomliga avsugningar. Och hon kan aldrig säga att hon har huvudvärk, för då skulle han ju kunna hota att lämna henne hur lätt som helst. Han har det bra, han."

Så salsa it is.

/Rising
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
En sak till...

...du behöver inte ta så mycket hänsyn till vilka partners du har till de olika danserna. Som du kanske vet är det ju mycket partnerbyten på danskurser (Va? Nää... Nej! inte den sortens partnerbyten ni tänker på! Fy på er!) och om din partner slutar eller är oambitiös är det inget som hindrar dig från att fortsätta, eller hur?

Gordeg
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Hmm, för att försöka hjälpa till trots min aversion gemtemot dans:

Börja med en kampsport istället, jag menar hur kul kan det vara att svassa runt sin partner i TANGO, när man istället kan banka honom i huvudet med en shinai under ett parti KENDO? :gremgrin: Tänk vilken etablering av makt du kan åstakomma på det sättet! Inget säger: "Im your daddy/mistress and your my bitch!" så bra som ett ordentligt hugg i skallen på sin partner med ett bambusvärd.

Sen så finns det inget snyggare plagg i hela vida världen än en keiko-gi och Hakama (japansk byxklänning), samt en fet kendorustning.

//Coffe_Kanon - hopplös kendoknarkare om tyvärr gått cold turkey p.g.a bristande möjlighet att ta sig till dojon. :gremfrown:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,168
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Så svårt borde det inte vara. Liksom:

Tango, det är salongsberusade argentinska kapitalister med backslick och ful mustasch som lättar på trycket genom att lustmörda Guarani-barn med machete.

Swing, det är smyginavlade sydstatare i rutig skjorta och hängslen, som lättar på trycket genom att ikläda sig vita och röda kåpor och bränna lokala afroamerikaner på kors.

Salsa...det är typ...Shakira :gremlaugh:

- Ymir, har sagt sitt
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Swing, det är smyginavlade sydstatare i rutig skjorta och hängslen, som lättar på trycket genom att ikläda sig vita och röda kåpor och bränna lokala afroamerikaner på kors.
Swing är en afroamerikansk dans.

/Kalle, just sayin'
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Swing, det är smyginavlade sydstatare i rutig skjorta och hängslen, som lättar på trycket genom att ikläda sig vita och röda kåpor och bränna lokala afroamerikaner på kors.
Låter snarare som squaredansare.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Well, salsa har jag testat & det var jäkligt kul få jag säga. Min minsta syrra tvingade mig att testa det.. Så mitt val får bli det.
ELLER så testar du bugg, som jag tycker är förbanant skoj & kan bättre än salsa..

/ Johan K, som hellre föredrar en pub istället föraat dansa
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Fast kendo är notoriskt dåligt för knän och fötter. Mitt tips är jodo isf, som är skonsammare mot kroppen.

Jag var på väg att föreslå gammeldans, men i de svenska danserna så är det rätt mycket vridningar på benen vilket är obekvämt om man har trasiga knän.
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Re: En sak till...

Tack så jättemycket för svaret! :gremlaugh:

Det var just den sortens input jag var ute efter. Tango verkar allt mer lockande, även om jag inte vet om jag vågar riskera att se finsk ut (se Risings svar) :gremwink:

Jag vet ju att de flesta danskurser har partnerbyten (om än inte sexuella sådana), men jag vill ju ha någon att dansa med på kompisfester och tråkiga söndagseftermiddagar också. Därav min plan att försöka skola mina tre älskare i danskonster så att jagvet att jaghar nån att sticka hem till när jag känner för en svängom (vilken sorts lämnar jag till läsaren att fundera ut).

Som sagt: Tack!
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: En sak till...

Tango verkar allt mer lockande, även om jag inte vet om jag vågar riskera att se finsk ut (se Risings svar)
Finsk och latinamerikansk tango är faktiskt två olika danser, om jag minns rätt. Så risken finns bara om någon hör musiken men inte ser dig.

Erik, finnjävel
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Äh, skit ner dig!

Jag gör en stor mental note att undvika squaredance och afrikansk dans som pesten. Men om jag verkligen VILL dansa tango, måste verkligen min D-kupa vara i vägen då? :gremfrown: Jag syr korsetter goddamit! Jag kan dansa insnörd...


Vad gäller snygga killar/mindre snygga tjejer så måste jag träna upp mina avsugningar. Någon som har tips om hur? *flinar*

Men seriöst så ser han ut som en mangahjälte och jag mer som Venus från Willendorf. Kontrasten blir liksom slående. Samma hake lider jag av med min eventuella tangopartner: The Perfect British Dandy playing with Diane de Poiters. WTF! Kan jag aldrig hitta partners på min egen level, liksom?

Ok då, jag snackar med M om salsa så fort jag fått jobb. Det är väl ända utvägen. *suckar*
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Äh, kampsporter är ofta snygga, men de sliter också oftast sönder lederna på samma charmiga sätt som modern dans gjorde. Dessutom är utrustningen så jäkla dyr.

Jag gillar att glo på Capoeira dock. Dans och kampsport i ett! *smaskar förtjust*
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Re: Äh, skit ner dig!

Ok då, jag snackar med M om salsa så fort jag fått jobb. Det är väl ända utvägen. *suckar*
Tja, vill du ha ett lternativ till salsa så finns ju alltid den besläktade mambon.
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Ola, min kära, dumme vän... Om JAG skulle dansa salsa så skulle det inte bli Shakira. Det skulle snarare bli barbamamma anfaller. Och eftersom M ser ut som han gör så skulle det bli ännu mer uppenbart att herr Kendo försökte undvika muuminfrökens alltför entusiastiska anfall medels höftvickning. Helan och halvan dansar Salsa.
Roligt? Ja.
Hett för honom och mig? Antagligen.
Värt att se på? Japp, för komedifaktorn.

Dessutom är swing coolt. Så det så. Det är 40-50-tal, snygga kläder, schysst musik och intressanta offentliga utredningar. *räcker ut tungan*

Fast det väger mellan tango och salsa. Frågan är bara om jag vill se finsk ut med B eller hobbitformad med M. Kanske jag slår ihop det och gör båda.
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Mambo

Mambo är ju faktiskt coolt. Men är det inte svårt att hitta kurser? Jag kan inte dra mig till minnes att nånsin ha sett en mambokurs nånstans.
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Bugg är jätteroligt! Jag tränade bugg i ett år på högstadiet och hade jätteroligt. Haken är att jag vill ha någon att gå med, och ingen jag känner i Malmöområdet är intresserad av att dansa bugg.

De här tredanserna jag drog upp i trådstarten är liksom de jag lyckats hitta folk som kan tänka sig att haka på...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Re: Mambo

Men är det inte svårt att hitta kurser? Jag kan inte dra mig till minnes att nånsin ha sett en mambokurs nånstans.
Ingen aning, jag kom bara att tänka på den för att jag satt och bråkade med datorprogrammet Mambo...
 
Top