Nekromanti Talislanta

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,411
Location
Umeå
Ja, jag råkade lite på måfå stötta kickstarten för nya Talislanta, skoj såklart. Men mitt problem är att jag verkligen inte vet nått alls om det spelet.
Folk som har nått att säga om spelet får gärna göra det här :)
Och så måste jag tydligen välja vilket regelsystem jag vill ha, tror det var D6, DnD 5, Savage worlds och dess egna system. Står väl mellan Savage worlds och det egna systemet, savage har jag i alla fall spelat men hur upplever ni Talislanta reglerna då? Är dom nått att ha?
Jag har lyckats googla mig till att typ allt tidigare som givits ut finns lagligt att ladda ner. Men det känns lite maffigt att börja där, så ge mig era erfarenheter istället.
Tack och bock
 
G

Guest

Guest
EDIT: jag orkar inte ändra allt så jag tog bort det istället.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
562
Location
Uppsala
Eh, det där var ett väldigt rambligt svar som verkade handla mer om yxslipning...

Jag tycker du ska ta och kolla på vad som finns på talislanta siten, Hans. Det är någorlunda enkelt att hitta reglerna och bara dem på talislanta.com där allt finns.

Men, för en liten sammanfattning jag kan bidra med mina erfarenheter. Jag var med i speltestandet av spelets fjärde utgåva, så mitt namn finns i boken så jag är väl inte helt neutral. Ska flagga för det. Det är den utgåvan jag har bäst koll på, men även äldre utgåvor baserar sig på samma tänk. Lite som att spela B/X äventyr med D&D5.

Reglerna är ganska enkla, med en liten tabell som visar vad du får för effekt av att slå en d20 och lägga till bonus för grundegenskaper eller färdigheter. I princip så lyckas man om man kommer över 5 och bra om man kommer över 10. Det hela påminner faktiskt en aning om hur Apocalyps World fungerar. Det meckiga blir som vanligt när man kommer till magi, så det blir lite räknande som ibland kan kännas konstigt om man ska räkna ut en formels effektområde i kvadratfot eller liknande. Men, i princip är det ett system där man har en task resolution för allt man gör med samma mekanik oavsett.

Världen är pulpig och bästa sättet att komma in i den är att kika på Chronicles of Talislanta, en ungefär 100 sidors gazetteer av världen i reseskildringsformat utan regler. Det är Jack Vance Dying Earth som är den starkaste inspirationskällan, kombinerat med en hel del gonzo och pulpigt over the top äventyr som doftar starkt av sinnesutvidgande droger.

När vi spelade det i speltestkampanjen var det väldigt blommigt och färgstarkt. Det är inte nyskapande eller tankeväckande, utan det är klassisk fantasy, fast i technocolor med grälla färger och mycket swashbuckling. Jag kommer faktiskt inte ihåg så värst mycket konkret vad vi gjorde, mer än poserade mycket och slängde kvicka onliners likt Cudgel.

Skaparen till spelet, Steve, är en av de hyggligaste människor jag stött på i spelbranschen och han har alltid varit intresserad av vad du velat göra med hans värld, och det fick mig att verkligen känna att fantasy blev fantastiskt igen.

Hmm... det här blev visst ganska långt och lite rambligt det med.

Har du några konkreta frågor så svarar jag gärna, om jag kommer ihåg nåt!
 
G

Guest

Guest
Ja, det är nog bättre att du lyssnar på Koraq. Mitt inlägg känns väl negativt så här i efterhand, även om jag inte har en aning om vad yxslipning betyder. Talislanta är inte sämre än något annat, och jag har dessutom bara erfarenhet av de första utgåvorna.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
562
Location
Uppsala
Jag har hemskt språk och använder engelskspråkiga idiom, "axe to grind" I detta fallet. Men, det var osnyggt att skriva dig på näsan sådär. Jag ber om ursäkt för det.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
562
Location
Uppsala
Men, vad gäller regler så har jag själv för avsikt att skaffa boken med hussystemet, och sedan en pdf av Savage World's att trycka upp mha POD. De andra regelsystemen känns mindre passande.
 
Top