Taktik rollspelsläsning

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,258
Location
Kullavik
Som jag nämnde i en annan tråd nyligen har jag en massiv mängd rollspel i min digitala hylla som jag antagligen har svårt att hinna läsa igenom på en livstid. Jag behöver med andra ord en taktik för hur jag skall lyckas lyfta ut guldkornen ur den här högen. Hittills har ett sätt vara att notera när någon rekommenderar någon av produkterna och flest rekommendationer hamnar prioriterat. Ett annat är att stämma av mot RPGGeek, men där är det ju sällan många betyg. Ytterligare ett är att följa @God45 s rescensionstrådar.

Vilka fler sätt skulle kunna vaska fram det som är bra? Skumma produkterna alt. försöka hitta sammanfattningar? Något annat?
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Gå på magkänsla. Välj det spel som känns roligast att läsa i stunden. Sen läser du, ungefär som @Björn den gode säger ovan, 20-25 sidor. Bläddra runt och se om något verkar extra kul. Känns det bara ”halvintressant” efter det - släpp genast och gå vidare till nästa spel.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Tänk inte att du ska välja ut guldkornen, utan att du ska välja bort de ointressanta. Eftersom du har en massiv mängd så behöver du ta varje ursäkt du kan till att lägga bort spelet. Och du får inte vara rädd för att råka välja bort bra spel, eftersom du förmodligen har rätt många av dem.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Jag plockar fram och ströläseer det den modul och det kapitel som intresserar mig för tillfället. Att läsa allt från pärm till pärm om man inte ska SL:a en specifik produkt är egentligen lite autistiskt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Min taktik: Jag väljer ut en rollspelsbok som jag tycker att jag borde läsa av någon anledning. Som just nu då jag läser Nobilis 3e. Jag har ingen brist på böcker jag äger och "borde läsa". Ibland informeras valet av vad jag designar just nu, ibland handlar det om något jag "tycker att jag borde ha koll på".

Sedan tröttnar jag, eller lessnar på boken. Och så blir den liggande. Och jag börjar inte läsa någon ny eftersom jag tycker att jag ju måste läsa färdigt den förra först. Resultatet blir att jag inte läser något alls. Till slut börjar jag tvinga mig igenom boken sida för sida. Vissa grejer tillåter jag mig skippa, typ regelkapitel och färdighetslistor och så. Sida för sida, ord för ord. När jag är klar med boken är jag så himla less på den, men jag kan åtminstone skriva en recension på WRNU och få några likes.


Alltså, jag har inte påstått att min taktik är bra. Jag skulle nog rentav kunna säga att den är ganska dålig
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,258
Location
Kullavik
Min taktik: Jag väljer ut en rollspelsbok som jag tycker att jag borde läsa av någon anledning. Som just nu då jag läser Nobilis 3e. Jag har ingen brist på böcker jag äger och "borde läsa". Ibland informeras valet av vad jag designar just nu, ibland handlar det om något jag "tycker att jag borde ha koll på".

Sedan tröttnar jag, eller lessnar på boken. Och så blir den liggande. Och jag börjar inte läsa någon ny eftersom jag tycker att jag ju måste läsa färdigt den förra först. Resultatet blir att jag inte läser något alls. Till slut börjar jag tvinga mig igenom boken sida för sida. Vissa grejer tillåter jag mig skippa, typ regelkapitel och färdighetslistor och så. Sida för sida, ord för ord. När jag är klar med boken är jag så himla less på den, men jag kan åtminstone skriva en recension på WRNU och få några likes.


Alltså, jag har inte påstått att min taktik är bra. Jag skulle nog rentav kunna säga att den är ganska dålig
Haha det är ju typ så jag gör !! :)
 
Top