Taket läcker! Tips för takbyte

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
271
Hej!

Först och främst tack på förhand för alla tips. Fått fin hjälp av er på forumet förr, så när det skiter sig är det hit jag vänder mig :)

Så i morse upptäckte vi att det rann vatten i taket. Efter en kontroll på radhusets vind ser jag att det läcker in vatten genom takplankorna. Inte forsande utan snarare att det sakta tränger igenom (det var skyfall inatt). Självklart på en söndag. Haft en jourkille här som mest tittade på det och sa åt oss kontakta en takfirma imorgon (det ska vi). Vi köpte nyligen huset och besiktning visade på att taket behöver bytas, så vi har budgeterat för denna utgift om än inte så här akut.

Har någon bytt tak och har tips på vad jag bör tänka på. Finns det några fallgropar? Vad kostade ert takbyte?

Lite bakgrund. Det är ett tegeltak. En av läckorna är vid vad jag tror är våra radonventilationsrör där tätning inte verkat ha hållt måttet. Det finns också en gasskorsten som ej är i bruk där det kan ha läckt in. En ytterligare fråga är att närmsta grannen nämnt att taken behöver bytas gemensamt (vi delar skorstenen) - kan det stämma? Övriga grannar i längan har redan bytt tak.
 
Top