Nekromanti Tabeller för Unga Karaktärer (HJÄLP MIG)

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
380
Location
Birmingham, UK
Hello fellow Eoniter,

Jag sitter och planerar en kampanj där spelarna kommer gå in som mycket unga karaktärer. Eftersom jag är helt jävla galen så har jag tagit på mig att inte bara översätta en massa saker till engelska, men även skapa en helt ny karaktärsskapande-process för att göra karaktärer som är mellan 8-10 år gamla.

Mycket har jag redan lyckats klura ut, men det som jag aktivt undvikit ganska bra hittills är att skapa separata händelsetabeller för karaktärerna (eftersom resultat så som Älskare, Barn, och Många Liv på sitt samvete inte känns jättepassande för unga karaktärer).

Jag kommer definitivt inte skapa 100 unika resultat, men då det kommer vara mellan 3-5 spelare som slår på tabellerna så behövs tillräckligt med variation för att minimera riskerna att alla får samma resultat. Jag tänker mig att mellan 20-50 resultat per tabell borde vara rimligt.

Eftersom detta är ett ganska tungt jobb så välkomnar jag all hjälp som möjligen kan ges, oavsett om detta är entusiastiska hejarop eller förslag på tabellresultat.

Länkarna nedan leder till olika Google Sheets som tabellerna kommer skapas i, samt ett par andra dokument för den moddade karaktärsskapandeprocessen (och ett första utdrag för karaktärsbladet).

OBS - ALLT ÄR PÅ ENGELSKA

Journeys & Adventures (31/50)
Intrigues & Misdeeds (7/50)?
Lore & Legends (28/50)
Brawls & Battles (15/50)

Process för Karaktärsskapande*
Karaktärsblad (Draft) - Dropbox Download

*Dokumentet har skapats specifikt för det äventyr jag planerat och innehåller en del inbakade husregler etc. Detta borde vara relativt lätt att modda om för någon som vill göra unga karaktärer till ett annat äventyr.
 

Kuma

Veteran
Joined
29 Jan 2015
Messages
123
Är lite off-Eon för tillfället, men här kommer entusiastiska hejarop och en applåd för redan väl utfört arbete!

Lovvärt initiativ!
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
380
Location
Birmingham, UK
Kuma;n251783 said:
Är lite off-Eon för tillfället, men här kommer entusiastiska hejarop och en applåd för redan väl utfört arbete!

Lovvärt initiativ!
*bugar*

@Mundo: Nu borde länkarna funka igen :)
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Intriger & Illgärningar behöver ju definitivt en för mytoman-lögnare. Barn är kreativa och älskar att berätta historier. Är inte historien intressant nog får man improvisera. Se Lyra från guldkompassen.
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
380
Location
Birmingham, UK
phastari;n251799 said:
Hur är det tänkt med åldrande och grundegenskaper?
Barn får +1T6 att lägga på valfritt attribut varje gång de åldras. Detta kräver såklart att man räknar om vissa härledda attribut ibland.

Exempel:
18 år = +10D6 att höja attribut med (standard regler)
17 år = +9D6 att höja attribut med
16 år = +8D6 att höja attribut med
15 år = +7D6 att höja attribut med
14 år = +6D6 att höja attribut med
13 år = +5D6 att höja attribut med
12 år = +4D6 att höja attribut med
11 år = +3D6 att höja attribut med
10 år = +2D6 att höja attribut med
09 år = +1D6 att höja attribut med
08 år = +0D6 att höja attribut med
07 år = -1D6 att sänka attribut med
06 år = -2D6 att sänka attribut med
05 år = -3D6 att sänka attribut med
<4 år = -1D6 extra per år att sänka attribut med

Har inte helt bestämt mig hur man ska hantera framtida val av arketyper och/eller potentiella extra bakgrundsslag, skill points osv när man blir tonåring.
 

phastari

Veteran
Joined
19 Apr 2014
Messages
58
Tror jag hade låtit dem placera ut 1st +2, och 2st +1 eller 4st +1 istället. Känns mer realistiskt att de utvecklar flera egenskaper.
 

Hikage

Veteran
Joined
2 Mar 2011
Messages
150
Att placera ut små enheter kan lätt leda till väldigt min-maxade karaktärer i slutändan, men är man inte rädd för det håller jag nog med phastari om att små + är bättre än hela tärningar.

Skill points hade jag helt slopat. Det representeras av att de får förbättringsslag när de spelar i stället. Kanske om du kör tidshopp i ett år då de tränar under en riddare, och ett slag på intriger & illgärningar säger vad som hände under det året.

Annars kan du kanske slå ett slag för karaktärerna, och om de får t.ex. Skuggvandrare (eller vad det nu kan heta) så väver du in det i spelet också, och när äventyret är klart får se expertiser och lättlärda färdigheter t.ex.
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
380
Location
Birmingham, UK
Hikage;n251839 said:
Att placera ut små enheter kan lätt leda till väldigt min-maxade karaktärer i slutändan, men är man inte rädd för det håller jag nog med phastari om att små + är bättre än hela tärningar.

Skill points hade jag helt slopat. Det representeras av att de får förbättringsslag när de spelar i stället. Kanske om du kör tidshopp i ett år då de tränar under en riddare, och ett slag på intriger & illgärningar säger vad som hände under det året.

Annars kan du kanske slå ett slag för karaktärerna, och om de får t.ex. Skuggvandrare (eller vad det nu kan heta) så väver du in det i spelet också, och när äventyret är klart får se expertiser och lättlärda färdigheter t.ex.
Jag satt och lekte med tanken att bara ge +1/+2 eller liknande, så kan vara en alternativ regel. I annat fall funderar jag på att göra det till 'hela' T6or vid karaktärsskapandet och sedan delas den upp i 2x+1 och 1x+2 när man åldras i spel.

Ja skill points och liknande skulle bara vara vid längre tidshopp, eftersom man då förlorar förbättringsslag. Bakgrundstabeller skulle antagligen fungera på liknande vis, men finns en chans att man kanske får 1 mellan barn -> tonåring och 1 mellan tonåring -> vuxen. (upp till SL helt enkelt).
 

phastari

Veteran
Joined
19 Apr 2014
Messages
58
Jätte skoj grej du håller på med, vore roligt att få se slutprodukten. Har tidigare haft liknande tankar men kände att det blev för mycket jobb med balanserande och tabellskapande.

Kunde ju sätta en fast ökning under de yngre åren, tex du får +1 i alla attribut och får välja ytterligare +1 i ett attribut. Mindre min/maxade hulken typer. Eller ge dem x ökningsslag i attribut som de får använda som de vill och slå om de ökar ett visst attribut.
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
380
Location
Birmingham, UK
Mja, alltså, at the end of the day så kommer man inte kunna min/maxa attributen mer genom att skapa en barnkaraktär som åldras än om man skapar en karaktär som är vuxen, de kommer fortfarande vara begränsade till visst många +T6 från grundfärdigheterna :)
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
380
Location
Birmingham, UK
Alla tabeller har nu uppdaterats med lite nya resultat.

Brawls and Battles (25/35-50)
Intrigues and Misdeeds (25/35-50)
Journeys and Adventures (33/35-50)
Lore and Legends (31/35-50)

Totalt: 114/140-200 (mer än halvvägs där nu!)

Om ni har förslag på tabellresultat välkomnas dessa varmt (speciellt om det är till B&B eller I&M tabellerna då dessa är krångligast).
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
380
Location
Birmingham, UK
phastari;n252012 said:
Ok låter bra. Men kan ju bli skumt om en 11 åring har 5T6 i styrka.
Fast det kan de inte, barn har andra parametrar vid karaktärsskapande som gör att de inte kan höja färdigheter över en viss gräns (precis som med skills). Tror 8-11åringar är begränsade till 3D6+2 som max (vid karaktärsskapandet). Det är möjligt att det kan bli 4T6 i ett attribut om man slår fram en massa attributökningar för ett specifikt attribut på bakgrundstabellerna, men det är inte jättetroligt :)
 

phastari

Veteran
Joined
19 Apr 2014
Messages
58
Låter bra, men tänkte mer på att om de får +1T6 att lägga när de blir äldre så säg att en 8åring har 3T6 från början, sen höjer han samma tre år i rad... 6T6. Och en 8-åring med styrka 3T6 låter väldigt mycket kan jag tycka, en 9åring med 4T6 etc etc. Därför jag tyckte att det lät bra att ge flera +1or eller +2or eller så istället så det inte blir "konstigt".

Sen kanske det är en ide att ge lite små bonusar de får lägga ut under spelets gång, tex Kalle får i spelet slåss mot en vildhund i en bakgata om ett köttben. Kalle får säg ett höjningsslag/+1 i styrka och tålighet höjer han/hon så får de också Rädsla för Hundar 3T6. Menar att du ger fler höjningsslag/bonusar etc för saker de gör i spelet som vid "normalt" spelande är småsaker, fast som under uppväxttiden kanske påverkar mer.

En annan ide är att bara ge dem kanske 1 slag på dina tabeller och sedan ge rikligare med bonusar under spelet. Så ni "spelar" händelsetabellerna.

Det är sent, inte säker på att jag skriver ordentligt :D
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Ish... det här blev riktigt långt... så jag delar in det i olika spoiler tags... XD

Hoppas allt jag skrivit är förståligt och allt... XD

Det mesta som jag skriver är baserar på människor, eftersom det är lättare att starta där när det gäller ålder (0-18 år), grundattributs höjningar, när unga karaktärer blir äldre, etc. Tiraker kanske räknas som vuxna tidigare än en människa gör... minns inte om det var en grej med Tiraker eller inte i Eon. Skenbar ålder kan ju effektera detta också lite... men enligt Eon III reglerna ser ut som att bara Alver's skenbara ålder kommer vara påverkade utav detta (när de är skenbart 18 år gamla, så är de faktiskt 24-27... och deras skenbarhet börjar vid 14-15 års ålder, då de skenbart ser ut att vara 14)... dvärgars skenbara ålder börjar inte ha verkan förrän de är 18-19 år gamla (då de skenbart ser ut att vara 19 år gamla), så det skulle inte vara relevant för unga karaktärer ju.

Inget av detta tar heller hänsyn till att en karaktär kan få bonus poäng på grundattributer från diverse andra grejer (händelseslag mm)... och om man tar hänsyn till dem så bör de inte bli effekterade utav de "regler" som jag föreslår nedan... mer än att karaktären kommer alltid ligga de antalen poäng högre/lägre på sina grundattributer. De regler jag föreslår nedan effekterar BARA de poängen man får från de där 10T6'orna som man får distribuera vid karaktärsskapande.

I alla fall...

Fixa risken för att ha ovanligt höga Grundattributer vid låga åldrar:
För att "fixa" sådant så kan man ju köra med ett system där varje ålder har ett max antal tärningar som karaktären kan lägga på sin grundattribut vid den åldern (hädanefter kommer jag kalla grundattributer för GA).

Så något i stil med:

18+ år: Max 3T6 (så samma regler som redan finns i grundboken ju)
17 år: Max 2T6+2
16 år: Max 2T6
15 år: Max 1T6+2
14 år: Max 1T6
13 år: Max 0T6+2
12 år: Max 0T6

Vilker jag tycker låter lite så där rimlig... för vid 12 års ålder är många ungar i puberteten redan. Enligt en google sökning så ser det ut som att tjejers pubertet brukar starta någon gång mellan 8-13, medan det tenderar vara 11-13 för killar... så 12 kan liksom vara en bra start punk för båda i Eon (plus att det passar om man sänker stegen med 2 per år från 3T6... XD ). Det vill säga att en 12 åring har sitt folkslags start GA, och att man börjar inte få några av de där 10T6'ornas poäng förrän karaktären fyller 13. Vilket ju även är lite så där passande, för att man blir en tonåring när man fyller 13... XD

Samtidigt så är det rimligt, för att det betyder att en person som lägger max poäng på en GA varje år (så 2 poäng som det har snackats om i tråden), så kan man som max tjäna in 3T6 på samma GA under de åren.
Distribuering utav 10T6/40p beroende på ålder och unga karaktärer som åldras genom spel:
Det (från tidigare spoiler tag) betyder också att man måste dela upp 40 poäng (10T6 gånger 4 = 40 ju) på 6 år (13-18... för vid 12 års ålder så har man som sagt sitt folkslags start GA'er) vilket betyder att vissa år får man mer poäng än andra.

Vad jag ser framför mig för detta, för karaktärer som åldras genom spelandets gång, är att när man fyller ett visst år så får man X antal GA poäng, och om man väljer att starta vid en viss ålder får man en viss total mängs GA's poäng:

18 år fyllda ger 6p (startar man som 18 åring följer man normal reglerna, så 10T6 delat på 8 GA's)
17 år fyllda ger 6p (34p totalt för nystartad karaktär)
16 år fyllda ger 7p (28p totalt för nystartad karaktär)
15 år fyllda ger 7p (21p totalt för nystartad karaktär)
14 år fyllda ger 7p (14p totalt för nystartad karaktär)
13 år fyllda ger 7p (7p totalt för nystartad karaktär)
12 år fyllda ger 0p (0p totalt för nystartad karaktär, folkslagets grundattributer är ju vad man har här)

Spelar man då en karaktär från 12 års ålder, hela vägen fram till 18, så kommer denna ha samlat på sig totalt 40p, d.v.s 10T6.

Eventuelt så kanske man kan vända på det, så att vid 13 och 14 år så får man 6p (iställer för de 7 jag har förslagit, så att man får 7p vid 17 och 18 år (istället för de 6p som jag förslagit i tabellen). En annan vartiant skulle eventuelt kunna vara att man får 6p vid 13 och 18 års ålder, och 7 på alla där imellan. Hade även tankar på att kanske ge vissa år mer än 7, så två år med 8, och de andra med 6p, men vet inte om det är en bra ide, och vet inte heller vilka 2 år det bör vara som får 8p. Finns ju också varianten med ett år med 8p, 2 år med 7p, och resten med 6. Det beror på när man anser/tror/vet att en person utvecklas mest pga ålder. Kollade också på att ge mindre än 6p för vissa år, men tyckte inte att det skulle vara bra alls, eftersom då skulle en karaktär inte kunna nå +3T6 på tre olika GA's (som det ju går att göra med bokens regler). Så klart så skulle ju den totala antal mängden poäng man får om man skapar en karaktär vid en viss ålder (det som står i parantesen i tabellen) vara annorlunda beroende på hur man delar upp de 40 poängen mellan de 6 åren ju.


Reglerna för hur man distrubierar de poängen man får varierar med om man skapar vid en viss ålder, eller om man åldras genom spelandet:

Reglerna, för karaktärer som åldras medan man spelar, bör vara att man får distrubiera de poängen man får som man vill... med förutsättningen att man inte ger mer än 2p max per GA vid tillfället, och att man även följer den första tabellen som jag skrev för max T6 baserat på ålder, och att man får sätta 2 poäng på så många färdigheter som man kan/vill vid varje år (så man kommer alltid kunna sätta +2 på upp till tre GA'er vid varje år, eller sprida ut alla poängen till upp till en 6-8 olika GA'er (beroende på hur man delade upp de där 40 poängen ju)). Och att man får inte "spara" några poäng till nästa år, utan man måste spendera alla poängen som man fick när man fyllde år.

Om man dock skapar en karaktär på en viss ålder, så får man den totala poängen som står inom parantesen (så 21p för en 15 åring), samtidigt som max antal poäng man kan sätta på samma GA då följer den första tabellen (så max 6p för en 15 åring, d.v.s 1T6+2). Återigen så är ju antalet totala poäng man får vid de olika åldrarna beroende på hur man delade upp de där 40 poängen.

Om man följer de reglerna jag föreslår, så kan en karaktär inte ha mer än 3 GA'er med ett +3T6 på dem... vilket ju är exakt vad en standard karaktär kan ha i dagens läge enligt reglerna ju. Den enda skillnaden dock från standard reglerna (dela upp 10T6 på 8 grundattributer)... är att en ung karaktär kommer då kunna dela upp den där sista T6'an på 1-4 olika GA'er... vilket ju en normalt skapad karaktär inte kan ju (eftersom denne måste sätta den där sista T6'an på endast en grundattribut ju).

Detta betyder också att om man vill ha en, två, eller tre GA'er med max antal tärningar lagda på sig när man når 18 års ålder, så måste man hårdfokusera på den eller de GA'erna redan från början när man fyller 13. Om man inte gör det, och kanske hoppar över ett eller flera år , så kommer man inte kunna nå de där +3T6'orna på den/de GA'erna. Så det kan vara en ide att planera lite i förväg vad man är ute efter med karaktären. Fast, den kan nog också vara lite roligt att bara lägga vad som behövs just nu för karaktären, och se hur karaktären uvecklas efterhand som man spelar. Jag dock skulle nog försöka sikta på något specifikt när jag spelade.
Tankar och eventuella regler för karaktärer som är 12 år eller yngre:
Dock så betyder detta att man måste skapa ytterligare regler för karaktärer som är 12 år eller yngre... där 12 år är sista året som en karaktär har sitt folkslags GA'er som de får från början ju (så en 12 årig Cirifalier har 2T6+2 på Vis och Uts. 2T6 på Sty, Tål, Rör, Vil och Psy. Och 1T6+2 på Upp). Anledningen till att man kanske ska ha lite annorlunda regler för karaktärer så här unga, är ju för att man snackar om att mixtra med folkslagets start GA värden, vilket kan skapa en del konstiga problem om man följer liknande regler som ovan (specielt för folkslag med GA'er med lägre värden än 2T6).

Visst... man skulle kanske kunne förlänga de tabellerna jag skrev ovan på något sätt,, och lägga special regler på åldrarna 12 och nedåt... så de följer liknande relger som de från 13 och uppåt. Men då finns där en risk att man faktiskt kan min/maxa det ännu mer... som t.ex att man helt enkelt inte lägger de poängen man får vid åldrarna från 0-12 på vad som krävs för att nå upp till folkslagets start värden när man når rätt ålder för att ha folkslagets start värden på deras GA'er... så den nämnda 12 åriga Cirefaliern ovan kanske istället har 3T6 på 4 grundattributer och 1T6 på de andra 4, med 2p över att lägga någonstans, eller något. Plus att för de folkslag som har lägre än 2T6 på sin start GA, så har de inte någon särskilt stor marginal, eller ingen alls, att sänka den GA'n till något lägre (specielt inte för de som faktiskt startar på 1T6, vilket ju är det lägsta som man någonsin kan ha, eller slå). Så... vad jag förespråkar här, som sagt, är att köra andra regler.

Kanske något i stil med att man delar upp de där första 12 åren på 3 delar, 0-5, 6-9, och 10-12. Där varje ålders grupp har ett specifikt satt start värde för varje folkslag. Så 0-5 ligger kanske på 1T6 på alla grundattributer efter som det lägsta man kan ha, kan slå, enligt reglerna är ju 1T6... dock så kanske vissa folkslag kan ha mer än så vid den ålders (specifikt de som kanske har mer än 2T6 i grund). Och sen vid varje nytt ålderssteg (6-9, och 10-12), så får karaktären någon stans mellan +0 till +3 på varje attribut (beroende på vad folkslagets start värden är på GA'er).


GA'er som startar på 2T6 skulle ligga på 1T6 för en 0-5 åring, 1T6+2 för en 6-9 åring, och 2T6 för en 10-12 åring.

Medan folkslag som startar med t.ex 1T6 kommer ju då ha 1T6 från det att de föds, hela vägen fram till mot slutet av 12 års ålder.

Folkslag som har en GA med ett start värde på 3T6 skulle ju då ha något i stil med 1T6+2 för åldern 0-5, 2T6+1 för 6-9 åringar, och 3T6 för 10-12 åringar.

Men varianterna kan variera, beroende på var man tycker att de större delarna av en barns uveckling ligger... kanske att alla alltid startar på 1T6 vid 0-5 år oavsätt folkslag... och att sen allt över den 1T6'an från folkslagets start GA'er delas upp mellan de två följande åldersgrupperna.


Sure... detta kanske blir lite tråkigt för att alla kommer ha nästan identiska stats under de här åren... specielt bland samma folkslag... men det blir lite så när man har så små GA värden att mixtra med, och att man inte kan ha lägre än 1T6 i GA'n, eller när man slår tärningslag. Plus att Eon IV ju har ett system där alla karaktärer automatiskt börjar med en viss nivå utav start GA'er som man sen lägger extra T6'or på. Och samtidigt så vill man ju inte ha allt för unga karaktärer med 3T6 från böjan på en GA... så då får man kompromissa lite... och för mig ligger den grän runt ca 10 års ålder just nu.

Jag antar man skulle kunna dela upp åren 0-12 till mer än 3 grupper... kanske 4 eller 5 olika åldersgrupper, där varje steg är färre år, och skillnaden mellan åren är ännu mindre i GA... men tror det blir lite onödigt... 3 känns som en rätt ok mängd.
Färdighetsvärden?
En sista grej... det är nog en bra ide också att mixtra med färdighetsvärden... där hur högt en nystartad ung karaktär kan ha är baserat på deras ålder. Så man inte helt plötsligt har en nystartad 12 åring med 5T6 i Yxa eller något. XD Även om där helt klart finns småungar i världen som ligger på sådana nivåer med vissa grejer. XD

Vet inte helt vad man ska göra åt det när det gäller karaktärer som kanske har rollspelats sedan de var 6, och är nu 13. Man kanske kan vara lite mer skonsam där, och låta sådana karaktärer nå 5T6 eller mer tidigare än vad en nyskapad karaktär kan få. Är lite osäker på detta dock... jag kan falla ner lite var stans runt detta, må det vara att spelade unga karaktärer inte har ett maxfärdighetsvärde baserat på deras ålder, eller att man måste vara minst 18 för att kunna nå 5T6 (oavsätt hur länge som denne har rollspelats), etc.

Reglen kanske handlar om både hur högt, och hur många höga, färdigheter som en ung karaktär kan ha.

Sen vet jag inte helt heller vad man ska göra åt hela den där grejen att det lägsta värdet som man kan ha på papperet i färdighetsvärde, är 2T6. Ska det kanske sänkas till 1T6 för karaktärer som är 17 år eller yngre eller något? Och i så fall, vad gör man med alla de färdigheter, som karaktären aldrig höjde, när denne fyller 18 år? Blir de helt plötsligt och automatiskt 2T6?

Det kanske funkar bättre om man lägger till en regel som heter "Oerfaren" (eller något mer passande), där unga karaktärer har en permanent negativ effekt på sina tärningsslag för färdigheter baserad på deras ålder? Det skulle ju i så fall lösa en del av problemen med unga karaktärer med väldigt höga färdighetsvärden. Att även om de är skickliga, så har de inte nog med livserfarenhet, och erfarenhet generelt med den färdigheten, att kunna tillförlitligt kunna hantera "skarpa situationer" där tidspress och sådant spelar total roll.
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
380
Location
Birmingham, UK
Rhodryn;n252032 said:
Mycket Text
Jag ser poängen, men jag personligen känner att för det äventyr jag planerat så blir det lite trist om alla karaktärer är 'likadana' gällande attribut (och därmed härledda attribut). Tror mina spelare skulle känna detsamma, visst de kan vara varierade i skillsets osv, men det är fortfarande mycket samma.

Jag har dock ändrat så att man delar upp D6orna i +1/+2/+3 bonusar istället. Värt att påpeka att barn alltid befinner sig i ett markant underläge när de handskas med vuxna, i sociala situationer finns det redan regler för detta, i fysiska situationer kommer motståndaren få +T6or beroende på deras ålder (mekar fortfarande med detta i tankarna). Fokuset ar varit på karaktärsskapandet atm eftersom det ligger närmast och därmed måste lösas först.

In other news:
J&A och L&L tabellerna har nu färdigställts. 35 unika resultat blev det, känner att det får räcka så för tillfället eftersom det är jävligt mycket jobb och det kommer antagligen bara användas en gång :p
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Jag skulle ju vilja se en för B&B som har att göra med snöbollskrig/kottkrig/lerkrig. Bonus till Throw och Dodge, helt enkelt.
 
Top