Nekromanti Tävlingsinriktat gladiatorrollspel med organiserade arrangemang på konvent

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
949
Location
Uppsala
Fick en tanke om att skapa ett enkelt gladiatorrollspel som ska vara inriktat på att spelarna faktiskt tävlar mot varandra (ibland med varandra vid äventyr). Samt att man vid organiserade arrangemang på konvent kan möta andra spelares rollpersoner.

Rent praktiskt så skulle jag kunna tänka mig ett regelsystem som är helt inriktat på strider och att göra dessa roliga, spännande och snabba. Det ska finnas med regel för att förbättra sin karaktär och köpa ny utrustning. Rollpersoner ska kunna skapas på några minuter, kanske lite sköna slumptabeller för bakgrund och annat för dem som vill ha det.

Spelet ska kunna spelas hemma som vanligt men själva grejen är att om dessa rollpersoner skapas under ett arrangemang, eller godkänns på ett sådant så kommer de att registreras i ett websystem. Det går nu att under dessa arrangemang att möta andra spelare. De som dör de dör, och vinnarna får ära och berömmelse.

Ibland så slåss man en mot en, ibland flera mot flera och ibland så möter man monster. Systemet har en publik webbsida där man kan se alla gladiatorer, hur det har gått för dem, var de sist stred osv.

Det ska vara rätt enkelt att anordna officiella arrangemang som kanske spelbutiker eller likande kan hålla i och inte bara på stora konvent.

Har man spelat mycket hemma så är det ändå rollpersonen som den sist uppdaterades i systemet som gäller, eller något system för att man inte ska kunna fuska för mycket.

Visst så kanske detta passar bättre som någon form av bräd/figurspel men jag gillar idén att ha det som ett stridsfokuserat rollspel.
En potentiell rollspelsbok skulle kunna innehålla info om olika arenor, vapen, utrustning, länder, monster och annat.

Vad tror folk, skulle det vara kul eller inte?
Några speciella hinder eller synpunkter för hur reglerna bör vara utformade.
Är det något man skulle ta sig tid att besöka på konvent.
Skulle det funka att man kan vinna riktiga priser?
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Låter som en kul tanke! ?Jag har själv haft tankar om att skriva en gladiatorkampanj där spelarna mest ägnar tiden mot att slåss.

?Några synpunkter bara:

Celledor;n196429 said:
Rent praktiskt så skulle jag kunna tänka mig ett regelsystem som är helt inriktat på strider och att göra dessa roliga, spännande och snabba. Det ska finnas med regel för att förbättra sin karaktär och köpa ny utrustning. Rollpersoner ska kunna skapas på några minuter, kanske lite sköna slumptabeller för bakgrund och annat för dem som vill ha det.
Hur snabba ska striderna vara? För jag tycker ju personligen att ett regelsystem som är inriktat på strid ska ha ganska många mekanismer i rörelse samtidigt (för att striderna ska variera sinsemellan och att man inte alltid kan vinna på samma sätt).

?Vet inte heller om man ska ha med slump i skapandet/utrustningsfixandet om det ska vara en fråga om prestige snarare än flyt med tärningarna (och det blir dessutom omöjligt att veta om någon fuskat med tärningsslagen eller inte).

?Lite åt samma håll krävs det att systemet ger mycket variation mellan karaktärerna, arenorna, monstren, rustningarna osv. för att inte någon ska börja "meta-spela" och leta reda på vilka delar av systemet som går att utnyttja till sin fördel och sedan skapa sin karaktär efter en given "build". Brukar bli så i de flesta arena-baserade spel jag spelat i datorväg i alla fall, och skulle tro att det kan uppstå ett liknande fenomen vid ett fysiskt spelbord.

?Sen vet jag inte riktigt om man kan tala om "rollspel" per se, om det enda man gör är att slåss utan att låta rollerna spelas.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
949
Location
Uppsala
da_bohz said:
Hur snabba ska striderna vara? För jag tycker ju personligen att ett regelsystem som är inriktat på strid ska ha ganska många mekanismer i rörelse samtidigt (för att striderna ska variera sinsemellan och att man inte alltid kan vinna på samma sätt).
De får gärna vara detaljerade men ska helst flyta på och inte vara allt för komplexa att sätta sig in i. Tänker mig att en strid mellan två personer ska gå att göra på 15-20 minuter.

da_bohz said:
?Vet inte heller om man ska ha med slump i skapandet/utrustningsfixandet om det ska vara en fråga om prestige snarare än flyt med tärningarna (och det blir dessutom omöjligt att veta om någon fuskat med tärningsslagen eller inte).
Slumpen var med för att få lite fluff, annars så tänkte jag att det är rätt fixt hur man väljer färdigheter, sätter ut attribut eller hur reglerna nu ska funka.

da_bohz said:
?Lite åt samma håll krävs det att systemet ger mycket variation mellan karaktärerna, arenorna, monstren, rustningarna osv. för att inte någon ska börja "meta-spela" och leta reda på vilka delar av systemet som går att utnyttja till sin fördel och sedan skapa sin karaktär efter en given "build". Brukar bli så i de flesta arena-baserade spel jag spelat i datorväg i alla fall, och skulle tro att det kan uppstå ett liknande fenomen vid ett fysiskt spelbord.
Ja det finns ju en risk, men tänker mig att det ska finnas en slump i striderna med tärningsslag så att man aldrig är säker. Men att det är en hel del taktik också.

da_bohz said:
Sen vet jag inte riktigt om man kan tala om "rollspel" per se, om det enda man gör är att slåss utan att låta rollerna spelas.
Nej det är ju sant, men tänker mig att det kan fungera som ett vanligt rollspel också när man kör hemma eller vid arrangerade uppdrag/äventyr utanför arenan.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,411
Location
Umeå
http://www.mongoosepublishing.com/rp...of-legend.html
Finally, there is Sands of Death, a complete mini-game based on the Legend core rules. Players each take the part of a stable master, training and grooming their gladiators in the hopes of making their fortunes within the arena. Gladiators of rival stables fight through a huge variety of matches, gradually gaining experience and skill as their stable masters continue to rake in the gold pieces from their appearances.

We who are about to die, salute you!

Kanske nått ta sig en titt på
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Vi hade ett arr i indierummet det senaste LinCon där LordTengel arrangerade just gladiatorstrider med reglerna från Eon IV, där spelare fick möta NPC:er. Den som besegrade flest motståndare vann ett pris. Jag ska peta till honom på FB och be honom berätta lite om sina erfarenheter av det.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
*känner sig petad*

Jag återkommer med mina erfarenheter imorgon. :grin: Är lite för trött just nu, tyvärr.

Men spännande idé!
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
949
Location
Uppsala
Cissi said:
Vi hade ett arr i indierummet det senaste LinCon där LordTengel arrangerade just gladiatorstrider med reglerna från Eon IV, där spelare fick möta NPC:er. Den som besegrade flest motståndare vann ett pris. Jag ska peta till honom på FB och be honom berätta lite om sina erfarenheter av det.
Låter helt klart intressant, speciellt då min första tanke var att använda just Eon IV reglerna (det jag spelar just nu) men tänkte sedan att det kanske är bättre med något helt annat för att göre det mer neutralt.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,889
Location
Nordnordost
Du skulle kunna ta en titt på En Garde (GDW), det är inte exakt vad du är ute efter, men det finns nog en hel del inspiration att hämta där.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,259
Låter skoj! Varför inte göra ett test nästa år med två eller tre system i motsättning? Å ena sidan något komplicerat (Eon IV), å andra sidan något betydligt enklare (Fantasy/Saga) för att se vad som ger bäst utdelning och spelarna blir mest nöjda med.
 
Top