Nekromanti Tärningar

Hjonas

Veteran
Joined
12 Oct 2000
Messages
128
Location
Örebro
Tänkte höra lite om vad folk här anser är det trevligaste tärningssystemet till rollspel. Håller på att göra ett rollspel och har flertalet funderingar på olika möjliga system.

1. 3T6 a la Neogames mfl. Dvs slå tärningarna för att övervinna en svårighetsgrad alternativt slå under sitt FV. Eller med olika antal tärningar lite som gamla Starwars.

2. T20 a la EDD mfl. Antingen slå under sitt FV med modifieringar av FV eller FV + slag och komma över/under en svårighetsgrad.

3. T100 a la Mutant 1 / Mutant 1990 mfl. Slå under sin FV med ev modifikationer på FV/Slag eller samma som ovanstående med en svårighetsgrad.

4. Något annat förslag?. Inte T10 a la White Wolf bara :)

/HJonas

[ Excutioner - Slayer of the light. Desecrator, Violator, Devastator - Messenger of Death ]
 

neuter

Swordsman
Joined
4 Dec 2000
Messages
451
Location
Valhalla
Kör med t100 eller t20 de är de bästa metoderna. (båda lika bra, samma princip olika tärningar bara). eon suger, och star wars är inte heller lika bra.

"Soylent Green is people!"
 

Draugin

Warrior
Joined
19 Feb 2001
Messages
262
Location
Gävle
Eon !

"eon suger" har jag bara fått höra av personer som inte förstår reglerna eller som har spelat med en SL som inte fattar reglerna. Jag tyckte likadant i början, men nu tycker jag att det är bäst!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"4. Något annat förslag?."

4a: Västmark, Ars Magica, Cyberpunk mfl. Slå en T10, lägg till en grundegenskap och en skicklighet. Blir summan över eller lika med en svårighet lyckas handlingen.

4b: Rolemaster: Slå en T100 och lägg till en egenskap. Blir summan tillräckligt hög lyckas handlingen.

4c: Gränsvärldar. Slå 2T10 och lägg till ett värde. Blir summan över en svårighetsgrad lyckas handlingen.

4d: Fuzion. Slå 3T6, lägg till en grundegenskap och en färdighet. Blir summan mer än en svårighet + 3T6 lyckas handlingen.

4e: Castle Falkenstein: Du har upp till fyra spelkort på hand. Varje egenskap hör till en färg i kortleken. Spelaren får spela hur många kort av de som han har på hand som han vill och lägga till egenskapen. Har korten rätt färg räknas de som kortets värde. Har kortet fel färg räknas de som 1. Man behöver inte spela något kort om man inte vill. Kommer summan över en svårighet lyckas handlingen. Därefter drar man ett nytt kort och lägger till handen. Max fyra kort på hand.

4f: D&D3. Slå 1T20, lägg till en kasse modifikationer från attribut, skills, prylar etc. Blir summan mer än 20 lyckas handlingen.

Samtliga dessa har den intressanta fördelen att man kan slå (eller spela) ett slag och jämföra direkt med ett motsatt slag från en annan spelare. Om två spelare bryter arm slår båda varsitt slag. Den som får högst vinner.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Många tärningar på en gång är jobbigt, omslag är jobbigt och räkna är jobbigt så: få tärningar, liten risk för omslag och litet behov av matte är det man skall sikta på IMHO. En rätt bra grundregel är att titta på Eons ObT6 och WoDs tärningspooler och försöka göra något som inte har så mycket gemensamt med något av dessa system.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Eon !

Du kan få höra det av mig... jag tror mig förstå reglerna (i.a.f dess huvuddrag) rätt väl.

Eons grundläggande tärningsystem suger!
För att:
* det blir lätt många tärningar (jobbigt)
* det blir lätt en lång dj*vla addition (besvärligt)
* det är på tok för lätt att fumla (fånigt)
* det blir lätt många omslag (tidskrävande)
* det är obegränsat (så att man kan rasera Mt. Everest med en spark eller döda en stor barbar enbart med ett gaffelstick i foten)

Det går i.o.f.s. att byta ut /images/icons/smile.gif
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Re: Eon !

"* det är obegränsat (så att man kan rasera Mt. Everest med en spark eller döda en stor barbar enbart med ett gaffelstick i foten)"

- Var det inte så att 'ingenting ä omöjligt'? /images/icons/wink.gif

Är det någon som har prövat att köra igenom ett helt äventyr med alla frivilliga regler någon gång? Jamenar; många tycker att bara grundreglerna är dryga - jag kan knappt föreställa mig hur det då skulle vara att plåga sig igenom alla regler... /images/icons/tongue.gif

//MiDNiGHT.

 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Eon !

"Är det någon som har prövat att köra igenom ett helt äventyr med alla frivilliga regler någon gång? Jamenar; många tycker att bara grundreglerna är dryga - jag kan knappt föreställa mig hur det då skulle vara att plåga sig igenom alla regler... "

Jopp, under speltesten. Eftersom de flesta frivilliga regler är i formen "öka eller minska svårigheten med en eller fler tärningar" så blir det inte så mycket drygare än grundreglerna. Det är bara svårt att komma ihåg alla modifikationer.

Min favoritmix är grundreglerna med ett par förenklingar, plus ett par av de frivilliga reglerna. Resultatet ligger i DoD Expert-nivå i slöhet (vad än Vindhand säger om att det är teoretiskt omöjligt).

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Fading Suns
plusa ihop fördärdigheten och en lämplig grundegenskap slå med T20 ju närmre det värde du har desto bättre har du klarat handlingen och kan få extra skada..

Exempel:
Skjuta prikskytte Shott 7 + Perception 7 = 14 rulla med T20 ju närmare 14 desto bättre... Ren 14 räcknas som perfekt..
SKjuta automat Shott 7 + Dex 7 = 14 osv..

Skadan slås genom T6 på ett lustigt sätt...
OM skadan är 5T6 så slår man alla tärningar alla T6 som hamnat på 1-4 gör skada och de övriga försvinner..
Förklaring. Som mest med 5T6 i skada kan man göra 5 Poäng i skada om alla resultaten blir mellan 1-4..


Livet är en gåta utan enkla svar.
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Enklast är att slå valfri tärning. Blir det jämt lyckas man, blir det ojämt misslyckas man.

Jo, jag är mycket väl medveten om att ALLA har SAMMA chans att lyckas eller misslyckas vad som än händer, men det ger en särskild sorts spänning i spelet, eller hur? Med en ojämn fördelning av chansen så lutar det över åt olika håll och ju större lutning, desto större trygghet. (Ha ha, jag har 32 tärningar att kasta för att komma över 4...) Ett 50/50 system skulle kanske inte vara realistiskt, men det skulle vara snabbt och kul.

/staffan

szandor@szandor.com
Tel: 073-695 05 19
Fnuppa: 3 blobbar
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag för min del tycker att T20:an är enklast. Men systemet till SW är ju enkelt som få åxå.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>
 
Joined
5 Feb 2001
Messages
273
Location
Göteborg (om det inte ändrats igen).
Nu förstår jag inte...

Vad är då fördelen med höga värden (värden nära 10 är väl bäst med ett sånt system, men gör ens det så stor skillnad?)
en förvirrad antarktiker

"Även en svartfolksvarelse kan vilja ha någon att tala med."
Skönheten & Odjuren
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Nu förstår jag inte...

Ju högre värden man får i Fading SUns desto mer bonus får man på slaget.

exempel man kan dubbla skadan om man slår "perfekt" och när man slår aktiv mot andra så tar man och jämför hur många bunstärningar varje har fått..


Livet är en gåta utan enkla svar.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Just jag har svårt för högvis med tärningar och omslag, därför föredrar jag om systemet har en tärning som används vid varje givet tillfälle, helst skall det vara samma typ av tärning oavsett situationen. Till Terra Draconis har jag gjort en form av linjär motståndstabell där man hela tiden använder en t20. En bra grej att ha med, tycker jag, är en gräns för hur svåra saker man kan lyckas med och hur lätta saker man kan misslyckas med.

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Danno

Veteran
Joined
16 Sep 2000
Messages
118
Location
Göteborg, Sverige
En variant är att använda 3T6 för att slå under ett värde, typ som T20 i Expert. Fördelen blir att utslaget är normalfördelat så att ett högre värde blir mycket bättre än ett lägre. man kan säga att det blir mindre slumpartat för skickliga personer. Är värdet 10,5 har man 50 % chans att lyckas och är värdet 16 är det ungefär 95 % chans att lyckas. Detta system används i GURPS...

/The Danno
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
T4...

...går ju alltid. Inte så effektivt kanske.

Yassilus den store
--
Ei Saa Peittää
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Singla slant...

...kallar jag det. Funkar likadant.

Yassilus den store
--
Bättre en ball katt i kanalen än en kall balle i analen (ursäkta)
 
Top