Nekromanti System för "Nation managing"

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Tjena alla på forat. Jag tänkte köra en lite med "brädspelsaktig" kampanj för ett antal spelare, förmodligen genom roll20, där alla spelare kontrollerar en [faction/nation/whatever] som tar del i ett inbördeskrig. Spelarna kommer att få ett antal rundor varje vecka och fokuset kommer vara på att utveckla sitt land, kriga mot sina grannar, knyta oheliga allianser, ta hand om politiska motsättningar i sina egna domäner, etc. allt medan spelarna representerar sin karaktär som är ett slags nationsöverhuvud.

Nu behöver jag hjälp med att hitta ett system för detta. Jag kikade runt och hittade ORE - REIGN men jag tyckte att systemet var ganska så... dåligt, dels på grund av hur siffrorna fungerade för Companies, och dels rent mekaniskt med hur och vad du rullar.

Spelet behöver inte bara överdrivet avancerat, men det får inte vara helt regellöst heller.

Systemet ska helst kunna täcka koncept som "Jag vill ha en armé i öst och en i syd, jag vill handla med utlänningarna för att tjäna ihop mer stålar och stålarna vill jag använda för att bygga bättre vägar".

Några idéer?
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Har du kollat på Svavelvinters skuggspel. Tror det kan vara en bra grund, som jag minns det har man ett gäng agenter/armeer som man kan flytta runt och göra olika handlingar med.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Swedish Chef;n278493 said:
Har du kollat på Svavelvinters skuggspel. Tror det kan vara en bra grund, som jag minns det har man ett gäng agenter/armeer som man kan flytta runt och göra olika handlingar med.
Jag känner till det, och medan det hanterar att sno bitar av kontroll för varandra så finns det inte så mycket regler för korroption i det egna landet, politiska stridigheter, etc. Ett Svavelvinter system med bara lite mer avancerade regler hade kanske fixat det. Kan vara värt att homebrewa lite...
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
phastari;n278496 said:
Burning wheel kanske?
Jag har hört en del om det, men spelet finns inte att tillgå i PDF, så det får jag hoppa på, tyvärr.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Mundo;n278500 said:
Jag känner till det, och medan det hanterar att sno bitar av kontroll för varandra så finns det inte så mycket regler för korroption i det egna landet, politiska stridigheter, etc. Ett Svavelvinter system med bara lite mer avancerade regler hade kanske fixat det. Kan vara värt att homebrewa lite...
Jo var lite så jag mindes, är nog en homebrew som du omber behöva göra tänker jag.
 
Top