Symbolism-hjälp, Svärdets sång

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,494
Location
En mälarö
Hur funkar egentligen symbolism i Svärdets sång? Jag tycker det är mer lovligt luddigt formulerat. Man måste på något vis rita/måla/rista/whatever symbolen för att den ska ta effekt, det står klart. Men det nämns även att man kan forma den i luften. Betyder det att man skulle kunna göra det hur och närsomhelst, på samma sätt som man kastar en vanlig besvärjelse? Skulle man t ex kunna använda en symbol mitt en strid?
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Ja, man kan göra det när som helst, även mitt i en strid, men man måste ha minst en hand fri. Om man ritar (tar några minuter) eller ristar (tar ett kvartsdygn) symbolen så kan det inte göras i strid, men räknas istället som en ingrediens och ger alltså +1 i effektgrad.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,449
Location
Stockholm
Jag skulle säga att det handlar om huruvida Rita, Rista och Forma är speltekniska termer. Vilket jag utgår från att de de facto är.

Det innebär att man kan Rita, Rista eller Forma en symbol.

Rita eller Rista innebär en extra effektgrad, då dessa handlingar räknas som "ingredienser" i sig själv. Att Rita en symbol tar "några minuter" och att Rista en symbol tar "ett kvartsdygn eller mer".

Detta gäller inte Forma, som alltså kan användas i strid.

EDIT: Sen på bollen, Rymdhamster och Zire hann svara innan jag hann kolla vad som gällde! :D
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Jag instämmer med de föregående talarna. Det är så jag också tolkat det.

Men lätt var det inte. Jag fick riva mitt hår en bra stund för att få ordning på vad texten ville säga.
 
Top