Nekromanti Symboliken i CoC?

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,836
Location
Off grid
Jag har precis införskaffat CoC 5th ed. Den innehåller ganska många och uppenbara illustrationer med inslag av Illuminati/Frimurar/(Monarch) symboler.
Jag har inte läst Lovecraft särskilt mycket eller på ganska länge men har inget direkt minne av paralleller eller referenser till något sånt förutom den uppenbara ockultismen. När man googlar på det kommer det inte upp särskilt mycket heller.

Finns det nån stark Illuminati/Lovecraft koppling eller är det en CoC- grej?

//EvilSpook
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vilka symboler tänker du på då?

Generellt sett var Lovecraft väldigt otydlig med flit eftersom han ville att läsaren skulle använda sin egen fantasi.

CoC har försökt kvantifiera det abstrakta (med t.ex. monster-stats och monsterbilder). Kvantifieringar som många gånger saknar stöd i de ursprungliga Lovecraft-berättelserna.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag är ingen expert men jag har läst iaf en handfull Lovecraft-noveller och dylika har nog aldrig dykt upp. Det är nog bara en massa initiativ för att fylla ut spelet med extra mystikfluff.
 

KamiFisk

Hero
Joined
1 Feb 2010
Messages
928
Location
Uppsala
Iof händer det ett par gånger att Lovecraft tar upp mystiska kulter hit och dit.
Dock skall väll även nämnas att chutulu mytosen tar över och sväljer andra myter hej vilt.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,836
Location
Off grid
De symboler jag reagerade på var: den enögda pyramiden, frimurarnas pelare med ett öga i en triangel som bonus, (horus) ögat, pentagrammen och döskallarna. De senare hade jag nog inte brytt mig om ifall det inte varit för de första.

Det som jag saknar däremot är de rutiga golven, frimurarnas sigill, regnbågar, solar och svarta månar och framförallt Baphomet.

Det är inte heller så mycket uppenbara Monarchsymboler (Fjärilar, blixtar, speglar, masker , dockor och skit).

Kraetyz: självklart har du rätt i att det är påhittat. Men lär dig känna igen symbolerna och vad de står för (t.ex på vigilant citizens website) istället för att reflexmässigt avfärda dem. Du kommer att bli förvånad över hur mycket hittepå vi har i företagslogotyper, musikvideos och offentliga byggnader.

Anledningen till att jag frågade var mest att om det finns klara paralleller mellan Mythoset så kan man ju expandera spelet med Illuminati Mythoset. Det skulle kunna bli världens största kampanjsetting.

//EvilSpook

Edit: felstavat namn.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Jag tror läxan Lovecraft ville lära ut var hur obetydlig människan är. När novellerna skrevs efter första världskriget var den kristna tron och människans tro på sig själv stark och egocentrisk. Människan var fortfarande trots att Copernicus länge varit död, övertygad om sin egen betydelse. Rymdens väldighet (se annan tråd) hade börjat utforskats men slutsatserna var ännu inte förankrade. Man trodde att man hade en personlig, eller via ombud, kontakt med gud medan Lovecraft börjat oroa sig för att om rymden är oändlig borde gud vara så avlägsen människan, intelligensmässigt, att kommunikation vore omöjlig.

Det förvånar mig att Lovecraft inte visade hur obetydliga myror är för människors beslutsfattande. Kanske var inte Lovecraft den sortens författare. Lovecraft är inte en särskilt skicklig författare faktiskt. Han skriver i kronologisk ordning, hemlighåller fel saker, förlitar sig på svåra ord; mest adjektiv och berättelserna viks inte ut på alls något imponerande sätt. Därför tror jag att symbolism saknas. Lovecraft var inte på den nivån, helt enkelt. Jag älskar Lovecraft ändå.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
EvilSpook said:
Finns det nån stark Illuminati/Lovecraft koppling eller är det en CoC- grej?
När Lovecraft skrev sin grund till mythoset så lät han sig inspireras av orientalism i allmänhet. Däri ingår ett skitlass egyptologi och sumerisk och babylonisk historia, så långt man förstod den. Eventuell koppling där till frimurarna och illuminati är förmodligen en olyckshändelse - båda gillade och snodde av samma ursprungskällor.

Däremot var Lovecraft mer hårt bunden till text. När han beskrev sitt Elder Sign så beskrev han det som en oregelbunden gren eller kvist. Det är först efter Lovecraft som elder sign utvecklades till ett pentagram med ett öga med en flammande pupill.

Vilket är den andra poängen: mythoset är inte enbart Lovecrafts. Ett skitlass andra författare har tagit över stafettpinnen och fortsatt med sina egna tillägg. Dessa hade sina egna inspirationskällor.

Och inte bara bland författare. Ta det här som hörsägen, men jag läste någonstans att Aleister Crowley skrev ihop ett antal Cthulhu-inspirerade ritualer åt en fan-kult.

Allt detta och mycket mer har med tiden införlivats i mythoset och sammanfattats i rollspelet Call of Cthulhu. Så det var definitivt inte Lovecrafts tanke, det kan ha varit en tanke hos någon senare författare, men för det mesta tror jag att det är olycksfall i arbetet.

Så jag tror inte man ska hänga upp sig för mycket på att pentagram, ögon och pyramider råkar förekomma i böckerna.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Krille said:
Ta det här som hörsägen, men jag läste någonstans att Aleister Crowley skrev ihop ett antal Cthulhu-inspirerade ritualer åt en fan-kult.
Tyvärr ska man inte lita alltför mycket på hörsägen.
Ryktet kommer från Kenneth Granth 1972 - tyvärr var Herr Kenneth inte den pålitligaste personen här i världen...

Men Cthulhu Mythos och Necronomicon har införlivats inom ockultismen, men inte förrän på 60-70 talet och då först av satanister som Anton La Vey.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
EvilSpook said:
Anledningen till att jag frågade var mest att om det finns klara paralleller mellan Mythoset så kan man ju expandera spelet med Illuminati Mythoset. Det skulle kunna bli världens största kampanjsetting.
Visst kan du det, men då föreslår jag att du skaffar GURPS Illuminati. Den bygger på Principia Discordia som har lånat element från både Cthulhu Mythos och illuminati.

En annan väg att gå är att få tag på Delta Green-böckerna som är utmärkta om man vill blanda in konspirationsteori i Cthulhu Mythos.
(Delta Green anses f.ö. vara några av de bästa supplementen till CoC)

Men rent allmänt kan man säga att eventuella Frimurar-bilder i CoC-böckerna kommer från Chaosium, inte från Lovecraft.
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
rjonas said:
Han skriver i kronologisk ordning, hemlighåller fel saker, förlitar sig på svåra ord; mest adjektiv och berättelserna viks inte ut på alls något imponerande sätt. Därför tror jag att symbolism saknas. Lovecraft var inte på den nivån, helt enkelt. Jag älskar Lovecraft ändå.
Jag vill inte säga att du har rakt fel i detta, men du kör hårt över alla hans verk. Flera av hans noveller är inte alls strikt kronologiska, han hoppar ofta fram och tillbaka i vissa delar för att bygga upp en spänning, tex. slutet av "The picture in the house", och jag tycker nog han kan lägga upp en ganska intressant sätt att "vika ut" en berättelse, tex. "The Case of Charles Dexter Ward" eller "The Nameless City". Jag älskar också Lovecraft men håller med dig om att han kanske likt Tolkien inte ska hyllas som en mästerförfattare. Jag ville mest bara visa att jag inte höll med på några punkter :gremwink:

Ursäkta frångången från ämnet, och till just detta så håller jag med det flera ovan påpekat att all denna symbolik kommer från andra författare inom mythoset.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
rjonas said:
Därför tror jag att symbolism saknas. Lovecraft var inte på den nivån, helt enkelt. Jag älskar Lovecraft ändå.
Lovecraft hade mycket god självinsikt och hans tankar om hur man skriver bra skräck-böcker är än idag oöverträffade.

Viktigast är att ett bra skräckförfattare inte får skriva för bra.
Eller med andra ord: en riktigt bra författare kan inte skriva bra skräck-böcker om han inte samtidigt ändrar sin stil och skriver sämre.
En bra skräckbok ska helt enkelt ha lite dålig stil. :gremlaugh:
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,836
Location
Off grid
anth said:
Men rent allmänt kan man säga att eventuella Frimurar-bilder i CoC-böckerna kommer från Chaosium, inte från Lovecraft.
Det var väl egentligen det jag fiskade efter. Det är väl inte så konstigt att de passar på att göra det i en sån produkt heller.

//EvilSpook
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Call of Cthulhu rollspelet och "Lovecraft Country" i allmänhet (Noveller skrivna av hangers-on, Arkham Horror brädspelet, Plush Cthulhu mjukisdjur etc etc etc etc ETC) bygger på inspirationen från väldigt många fler mänskor än gamle HP-såsen honom själv.

Det är sällan lönt att tänka "oj, undrar varför Lovecraft tog med DET HÄR" om man inte först kollar så det verkligen var hans idé!

Annars skulle jag bara för några dagar sedan gått helt "Oj, undrar varför Lovecraft placerade sin Colour out of Space historia i Sväbiskfrankiska skogen av alla ställen!?" :gremwink:
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Men...

För att något ska vara "dåligt skriven skräck" så bör det väl missa målet och inte vara nervpirrande, skrämmande, fantasieggande.

Annars är det ju bara okonventionellt skrivet.

Eller hur menar du?
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Smrtihara said:
Men...

För att något ska vara "dåligt skriven skräck" så bör det väl missa målet och inte vara nervpirrande, skrämmande, fantasieggande.

Annars är det ju bara okonventionellt skrivet.

Eller hur menar du?
Jag tror att anth menar att för att skriva bra skräck måste man göra våld på både vad som är bra språk/stil och komposition.

Man behöver använda en hel del "trick" för att bygga upp en känsla av spänning och det ger följder för hur man kan skriva.

Det gäller andra genre också, deckare och thrillers t.ex. Också de brukar vara allmänt lågt sedda. (Utom deckare som ökat i status på senare år...)

Följer man inte dessa grepp, kommer läsarna med största sannolikhet inte att gilla det, hur litterärt det än är... :gremsmile:
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
CapnZapp said:
Annars skulle jag bara för några dagar sedan gått helt "Oj, undrar varför Lovecraft placerade sin Colour out of Space historia i Sväbiskfrankiska skogen av alla ställen!?" :gremwink:
Ah, jag antar att du också varit och sett Die Farbe nyligen? :gremsmile:
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
lasergreger said:
Intressant Anth, orkar du förklara mer hur du tänker?
Jag ska se om jag orkar leta reda på citatet där han bashar författare som T.S. Elliot för att de är pretton och att pretton inte kan skriva skräck.
 
Top