Nekromanti Symbaroums rollformulär tar form!

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
569
Location
Skogen
Ärade forumiter!
Järnringens designgrytor kokar och bubblar, och i egenskap av Symbaroums grafiska formivare sitter jag upp till nacken med skiss- och layoutarbete. Det är inte riktigt dags att sätta den slutgiltiga grundbokformen, men vi har kommit en bra bit på vägen med det grafiska konceptet som kommer ligga som grund för allt Symbaroumskt vi gör. Det som däremot är så gott som färdigt (sans några slutgiltiga tillskruvningar och småjusteringar) är en minst lika vital del av ett rollspel – rollformuläret. Så, min tanke med det här inlägget är att dels ge er en tjuvtitt på den senaste versionen av formuläret, men också en insyn i hur layoutarbetet gått från första handritade skiss till där vi är idag. Och så tänkte jag givetvis ta tillfället i akt att samla in era kommentarer, frågor och idéer. Vi är nyfikna på att höra vad ni tycker, och även om vi är mäkta stolta över hur formuläret kommit att se ut så är det inte bättre än att det kan bli bättre! Men, för att ta det från början:

(om mina högst begränsade forumkodarkunskaper är tillräckliga så ska det gå att klicka på bilden för att få en större titt)

?
01 - Handskissen

Den första handritade skissen av formuläret. Även om det här togs fram innan jag blev inkluderad i arbetet med spelet tycker jag det är ett bra exempel på sättet jag personligen föredrar att jobba. Att man först gör en handritad skiss med hederligt papper och penna innan man ens rör en dator.

?
02 – Skiss goes digital

Med den handritade skissen nära till hands påbörjas arbetet med att digitalisera formuläret. En mustig pappersstruktur och noggrannt typade och konstruerade tabeller med romberna som både är retroflirtiga och visuellt besläktade med logotypens blackletter-typsnitt.

?
03 – Efter lite kläm och känn

Ett av de många mindre tilläggen som dyker upp under arbetets gång när man ges tillfälle att klämma och känna på formuläret. Det saknades utrymme för Skuggan. Vilket givetvis icke kommer på fråga. I botten på förstasidans översta tabell tillkom också en rad för citat.

?
04 – Kill your darlings

En tröttsam klyscha i formgivarkretsar, men det gör den inte mindre sann. Ibland måste man se på det fina som gjorts, riva sönder det och i dess plats bygga något nytt. Här skedde ett totalt omtag och dokumentet byggdes upp från grunden igen med nya idéer. Vem vill inte ha plats för ett karaktärsporträtt? Eller en fet utrustningslista med plats för allsköns skatter och prylar? Papperstexturen byttes också ut till en ljusare för att inte göra det svårt att skriva med blyerts.

Max fyra bilder per inlägg var det tydligen, så jag klipper inlägget här.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
569
Location
Skogen
?
05 – Efter lite kläm och känn, igen

I och med omtaget så upprepade sig processen och den nya formen fick efter lite testande och funderande också sin beskärda del feedback och kommentarer. Karaktärsdragen kräver mer skrivutrymme, den gråa färgen ser supertrist ut, rollpersonens bakgrund behöver mer plats och pengarna borde ligga i anslutning till utrustningslistan. Efter några testutskrivningar på olika skrivare (både färg och svartvitt) ljusades bakgrunden upp ytterligare.

?
06 – Putsat och polerat

Lite ytterligare småpill gjordes och vi såg över typografin en extra gång, samt smyckade formuläret med ett subtilt bakgrundsmönster. Anledningen är inte bara att vara skönt för ögat utan också för att få själva formulären där spelarna skall anteckna att ”poppa” upp mer och kännas mer tillgängliga. Genom att jobba med nivåer i formen kan man lyfta fram element som är av extra intresse, och det faktiskt viktigaste (det enda viktiga kan man tycka) med rollformuläret är ju just fälten där spelaren ska plita ned sina bokstäver och siffror!

Här kan man se förvandlingsprocessen in action!

Och med det har jag presenterat Symbaroums rollformulär version 1.65, vilket inte nödvändigtvis är den slutgiltiga versionen som åker i tryckpressen. Innan vi gör något dylikt vill vi höra vad ni tycker. Vad känns bra och verkar funka, vad känns mindre klockrent? Vi har som mål att kunna erbjuda utskriftsvänliga varianter av formuläret – så låt inte pappersstrukturens mörker skrämma er!

Med det sagt: what say ye?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Paapie said:
Vad känns bra och verkar funka, vad känns mindre klockrent?
Nu har jag bristfällig eller ingen kolla alls på liret men formuläret är shyrre. Det som känns mindre klockrent (kan dock vara klockrent och funka perfekt, vad vet jag?) är Vänner & Fiender, Effekten på förmågor och Rollpersonens bakgrund. Det känns som att det är platsbrist.

Är effekten på en förmåga: "Eld ur a-hål" funkar det ju bra, men om effekten är mer ingående och regelmässigt behöver mer stöd blir det för trångt att få plats med det man vill få plats med. Samma sak i bakgrund och vänner & fiender. Min pöbel (eller jag själv kanske) vill ha mer space att trycka in så mycket info som möjligt. Är det brist på plats att anteckna saker blir det allt som oftast små notiser som man sedan inte förstår. Lixom, när det står - Argos Tvillingskägg - Rövtörge - Rövarkungens brorsa - i Vänner & Fiender boxen så slutar det troligen med att man egentligen inte vet vad det innebär.
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Jag tänker att det ser ganska... tråkigt ut. Det är svårt att hitta för att allt ser "likadant" ut. jag tror att formuläret skulle vinna på att innehålla andra geometriska former än avlång ruta.
 

Judas

Veteran
Joined
24 Jul 2013
Messages
14
Jag tycker att formuläret ser riktigt trevligt ut! En fin liten flirt med det gamla Expert-formuläret som någon tidigare påpekade. Jag tror dock att någon form av border, antingen på "lådtaken" eller som ram runt helheten. Kanske någon form av lövverk som övergår i tinnar eller nåt för att symbolisera natur kontra civilisation.

Vad det gäller formulärets innehåll är det svårare att säga utan att vara bekant med reglerna. Rent generellt tycker jag dock att fluff som bakgrund och relationer, som alltså inte fyller någon regelmässig funktion, inte har på ett formulär att göra. Formuläret vill jag ha som ett stöd i mötet med reglerna, bakgrund och händelser i äventyret bokför jag hellre i ett worddokument eller kollegieblock.
Inkognito said:
+1 om bakgrund och relationer. Tar upp värdefull yta på rollformuläret och rutorna räcker ändå inte till (som 5 rader för 'vänner och fiender'.. hur beige och asocial är man inte då som äventyrare)
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Jag ser att det bara finns tre rader för beväpning. Är det tänkt att "medhjälpare" ska vara min väpnare så att jag får dennes två beväpningsrader att skriva in min lans och min spikklubba? De egna tre raderna räcker ju bara till för min dolk, mitt svärd och pilbågen..

Eller är det tänkt att jag ska klara mig på tre vapen? Kan ju bli lurigt om alla fem "Relationsrader" upptas av fiender? ;)
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
569
Location
Skogen
Tack för alla kommentarer och synpunkter. Vi känner oss nöjda med formulärets innehåll, men har putsat några ytterligare vändor på själva utseendet för att få det att lira bättre ihop med resten av Symbaroums grafiska form. Så, nu är det mastig Davokar-grön som gäller istället för sober pappersbeige! Hoppas ni gillar det.

Se det nya formuläret här: http://butik.jarnringen.com/symbarou...lformular.html
 

Den Gamle

Veteran
Joined
20 Apr 2014
Messages
89
Tycker att rollformuläret har blivit bättre än tidigare.

Dock tycker jag att man kan skippa rutan för porträtt, porträtt kan man göra på ett löst blad vid sidan av. Dels för att porträttrutor ofta lämnas tomma eller bara används till anteckningar. Men också för och göra plats för fler ”rader” på formuläret.

Kan hålla med Inkognito om att tre rader för vapen är i snålaste laget.

På baksidan, vid ”Vänner & Fiender”, så står det ”Var”. Antar att det innebär var dessa vänner eller fiender kan hittas. Men var låter mer som en fråga, kanske Plats eller liknande skulle vara bättre?

Tycker att det ser konstigt ut under ”Medhjälpare”, i extra kolumnen står det ”Beväpning”, ”Försvar”, ”Rustning” samt ”Försvar”.

Ser nu i exemplen ovan att det har tidigare varit ”Förmågor”, ”Beväpning”, ”Rustning” samt ”Försvar”. Ska det vara det istället?
pappa said:
Du har helt rätt! Den ena "Försvar" ska vara "Förmågor" istället. Bra idé med "Plats" också.
 

Den Gamle

Veteran
Joined
20 Apr 2014
Messages
89
Ser att ni redan har gjort ändringarna, dock så skulle jag föreslå att behålla den gamla ordningen. Den gamla ordningen var ”Förmågor”, ”Beväpning”, ”Rustning” och till sist ”Försvar”.

Särskilt eftersom en bit ovan på rollformuläret, under ”Beväpning”, så har man den ordningen också (förutom Förmågor då).
 

Cieylor

Veteran
Joined
18 Jan 2014
Messages
150
Jag tycker att Beväpning ser lite konstigt ut. Beväpning står som överrubrik till en samling med fält, och sedan kommer direkt på det tre rader utan underrubrik (för just beväpning). Efter detta kommer några rader under två underrubriker som inte alls faller under beväpning. Jag skulle hellre se Beväpning som underrubrik för de där tre första raderna, och en bättre sammanfattande överrubrik på alltihop.

Problematiken ovan (och att det bara finns tre rader för vapen som andra har tagit upp som ett möjligt problem) har säkert med platsbrist att göra. Jag ifrågasätter därför lite nyttan med det där stora sjoket om Medhjälpare. Det tar mycket plats på formuläret, och trots det har ni fått göra en del kompromisser med vad ni lyckades få med i det, vilket får mig att misstänka att man ibland kommer att välja att skriva upp sin medhjälpare på ett separat ark. Nu vet jag ju inte så mycket om spelet, så det är fullt möjligt att man ofta har en (och endast en) medhjälpare och att det för er känns bra att ha med det på formuläret.

Jag håller nog med om att porträttet kan skippas. Man skulle kunna få mer plats åt fält som man kan vilja skriva lite längre saker på om det tas bort (som särdrag, mål och citat).
 

Den Gamle

Veteran
Joined
20 Apr 2014
Messages
89
Håller med Cieylor angående Beväpning. Ett annat alternativ, som jag dock inte vet hur snyggt det skulle bli, är och göra raderna med rubrikerna ”Rustning” och ”Försvar” precis som Beväpningsraden, alltså att man har den gröna bakgrunden och gör texten vit. De har ju ändå lite med varandra och göra, så jag vet inte om man skulle behöva göra några höjdjusteringar. Det samma skulle man då eventuellt också göra för raderna i kolumnen till vänster, med rubrikerna ”I Förvar” samt ”Pengar”, för att det skulle bli lika.

Ett annat problem jag ser, är den plats man har och skriva ut Effekterna för sina Förmågor. En sak som man kanske skulle kunna ta bort, är Karaktärsdrag-kolumnen och på så sätt göra Effekt-kolumnen något bredare. För som jag har tolkat det, så är Förmågorna inte alltid kopplade till ett Karaktärsdrag, och ibland handlar det istället om motståndsslag. Då kan man istället skriva upp det i Effektfältet.

Nu vet jag inte heller hur många förmågor man börjar med, men nio rader låter inte så mycket efter att rollpersonerna har fått lite erfarenhet. Är det dessutom tänkt att man ska använda samma rad när man går upp i nivå? Då är det väldigt liten plats till och skriva allt i Effekt-rutan. Om man använder en ny rad för varje ny nivå, så tar raderna ännu snabbare slut.

Det är väl problem med utrymme överhuvudtaget, så kanske en ännu bättre lösning hade kanske varit och göra ett fyrsidigt formulär? :wink: Men även om det skulle vara en bra lösning, så är det kanske försent ändå. :wink:

Jag vill bara påminna om det jag skrev ovan, om ordningen på ”Förmågor”, ”Beväpning”, ”Rustning” och ”Försvar”. Fast det är möjligt att ni inte håller med mig om det. Men forumet verkar till och ha blivit ännu konstigare, för alla inlägg som skrivs nu, under Järnringen, verkar inte till och hamna under Senaste Inläggen längre. Eller är det bara jag som har det problemet?
 

myran

Veteran
Joined
13 Dec 2011
Messages
47
Vad jag skulle vilja se är att man har en mätare för temporära HP på typ högersidan så man kan hålla koll på dem med ett gem t.ex.
 
Top