Nekromanti [Symbaroum] Humanoide raser

Joined
10 Feb 2014
Messages
48
Location
Norge
Så vidt jeg forstår det fra den gitte informasjonen så er det hovedsakelig mennesker som er den spillbare rasen, eller finnes det andre?
Så at alver var nevnt, og en spennende variant av dem som hadde en form for sesongbetont livssyklus. Kan de være spillbare kanskje - hvis de ikke er det rett ut av boken ville det vært noe spesielt problem av å gjøre de regelteknisk spillbare f.eks?

Noen ganger så er det spennende å utforske andre synspunkt og kulturer - kanskje ta fokus vekk fra menneskene å sette det på de som alltid har bodd der og deres reaksjoner på inntrengerne.
 

Lilja

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
146
Människor (ambrier och barbarer), bortbytingar (alver uppväxta hos människor), svartalfer och resar är grundbokens spelbara raser. Det finns fler, men de kommer vi till i Monsterboken!

/M
 

Lilja

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
146
Det finns många teorier om vad resarna är, Symbaroums grundbok (version 0.9) säger just nu så här om dem:

"Resar är solitärer, udda skapelser som i enstaka exemplar kommer utvandrande ur Davokars djup. De sägs dyka upp fullvuxna men utan sinne, och behöver hjälp med allt utom det mest basala för att passa in i samhället.
Historierna om resar varierar från det dråpliga via det mystiska till det fasansfulla. Helt klart är att Davokars häxor ibland tar sig an resar och uppfostrar dem till vakter och tjänare. Upptäcktsresande i skogen har också rapporterat att en ambrisk utpost nära Jordbäckaträsket har adopterat en rese kallad Armstark och fått bjässen att troget gräva diken, göra tunga lyft och emellanåt dra plogen. Ett liknande fenomen är de resar som fångats upp av svartalfsligister i Yndaros slum och där fått rollen som hårdhänta indrivare.
I södra Davokar talas det mycket om kompanjonerna Varnagel och Vitrona, där den senare är en skicklig spejare i häxornas sold och den förre en väldig rese och spejarens närmaste vän. Duon är samtalsämne också i Tistla Fäste där de har blivit föremål för en svit uppskattade visor som beskriver parets sällsamma äventyr i Symbaroums ruiner."
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,000
Jag brottas litet med möjligheten skapa en svartalf med Stark 15 och en rese med Stark 5.

Hur är det bäst att tänka där?
 

Lilja

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
146
Stark avser inte enbart muskelmassa utan hur väl man använder det man har - Stark 5 avser en långsam och säkert mager person, men det kan ju en reser vara.

En svartalf med Stark 15 är säkert stor för att vara svartalf, men dessutom explosiv och skicklig på att utnyttja sina resurser maximalt. Resar får ju massa och tyngd ändå, via Robust (om spelaren väljer att ta det). En rese med Stark 5 som saknar Robust är kanske gammal, sjuklig eller skadad på något vis - de finns men är inte dem som folk i gemen tänker på när resar kommer på tal.

Så har vi tänkt oss det hela, vet inte om det känns bekvämt för dig?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,000
Den traditionella oldschool-lösningen vore ju antingen begränsningar för valet av ras "minimum Stark 11 för rese; maximum Stark 11 för svartalf" eller rasbonusar till grundegenskaperna (karaktärsdragen) "Svartalf: +2 Diskret, Kvick; -2 Tålig, Stark" och pretty much vice versa för rese...

...inte så att jag tycker det är dåligt att ni skogat dylikt, men ändå...
 

Genie_GM

Veteran
Joined
26 Jul 2014
Messages
72
Jag skulle troligen bara prata igenom med spelaren vad hen hade för anledning att vilja spela en svag Rese, och hitta en lösning. En Rese som spelas med 5 Stark skulle jag troligen inte vilja också hade Robust. Men jag kan gott tänka mig en Rese som har varit allvarligt sjuk eller växt upp med dålig tillgång till mat, etc.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
Vad är alverna för några då? Onda, goda, farliga, odödliga?
CapnZapp said:
Jag svarar ja på de tre första.
 

Lilja

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
146
Alverna - och deras allierade i det som kallas Järnpakten - ser sig som skogens väktare, och de tar sitt uppdrag på dödligt allvar. De ämnar se till att det mörker som ruvar i skogen fortsätter sova, och de kommer att stapla liken högt för att lösa sin uppgift. Enligt vissa barbariska sagor är det till och med alverna som planterade Davokar för att skogen med sina djupa rötter ska binda det onda.
Alverna ser sig knappast som onda (vem gör det?) utan ser sin tidvisa grymhet som ett nödvändigt ont för att hindra något som är mycket värre.
För en grupp skattletare på fel sida om alviska pilar och spjut är det möjligen en akademisk distinktion.

PS Barbarerna och häxorna är inte med i järnpakten, men känner till alliansen och ser till att genom tabun inte reta alverna och deras allierade. Vissa människor sympatiserar med eller är själva medlemmar i Järnpakten och dessa har ibland en mer diplomatisk hållning eller söker mindre blodiga vägar till samlevnad i Davokar (en sådan person finns ex i äventyret Vilddjurets märke, utan att spoila för mycket).
 

Catcaller

Veteran
Joined
6 Aug 2014
Messages
20
Tack för den förtydligandet av Alverna Lilja. Jag har funderat lite kring Barbarernas roll i Järnpakten. På många sätt är det alltså Barbar klanerna som har hamnat i mitten mellan Ambriernas hänsynslösa expansion och Järnpaktens bevarande. Spännande tycker jag som just skapade min första karaktär till just en Barbar.
Lilja said:
Just så, barbarfolken håller sig generellt på gott avstånd från alverna och deras Järnpakt. Kul med barbar, hoppas du får många spännande äventyr i Davokar med omnejd!
 
Top