Symbaorum kampanjen med Mythras?

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Hepp!
Är väldigt nyfiken på kampanjen som finns till Symbaorum (helt såld på estetiken och stämningen man vill frammana)
Vi spelar igenom äventyrsspels klassiker nu, fast med Mythras. Det systemet har blivit väldigt populärt hos mina spelare.
Jag kan inget om reglerna i Symbaorum och har inga åsikter om dom men undrar om det skulle vara svårt att föra över till D100 system som Mythras?

(Vilket verkar vara det som min hjärna och SL stil fungerar bäst till)

Hälsningar
C
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,204
Hm, mja, nja, kanske men det skulle nog kräva mycket jobb att hitta en modell för faktisk konvertering. Symbaroum har visserligen grundegenskaper i samma spann som BRP men de balanserar relativt varandra så SLP skulle bli för svaga om man bara överför värdena. I övrigt bygger systemet på förmågor som var och en ger RPn en unik liten fördel. Vissa av dem kan visserligen ses som färdigheter men de är rätt få (Alkemi, Lärd, Giftbrukare etc.).

Mitt förslag (jag funderade på alternativa system en hel del efter att spelat första delen i kampanjen även om det inte blev något byte):
  • Skapa en korruptionsmekanik som du gillar. Det går att ta inspiration från Symbaroums ordinarie, den skulle nog kunna funka omodifierat om man vill.
  • Ska du lägga kraft på något är det att transferera magin. Den är hyfsat inomvärldsligt specifik så jag tror att ganska mycket skulle gå förlorat om man lägger in ett helt annat magisystem. Samtidigt är magin, till skillnad från förmågorna, rätt konventionella besvärjelser så det krävs nog inte supermycket jobb för att hitta nivåer för motsvarande effekter inom Mythras. Och ritualerna är redan rätt fluffigt skriva, de kan nog i många fall föras in rakt av.
  • Strunta i att försöka konvertera förmågor och värden för vanliga SLP utan nöj dig med att räkna ut vilken nivå av erf olika SLP ligger på (de är redan indelade i styrkenivåer men det kan skilja rätt mycket inom dem) och så bestäm dig för vad det betyder i Myrthas. Ge dem sedan helt nya Myrthas-spelvärlden oberoende av vad Symbaroum föreskriver, möjligen med vägledning av vad grundspelet lyfter upp som deras starka sidor.
  • Det knepigaste att överföra är nog bestar/monster. Flera av dessa har helt andra förmågor som kan bli svåra att representera i ett annat system, även om vissa av varelser säkert kan hämtas från motsvarigheter i Mythras. En möjlighet är att göra som med magi och börja plita på en konvertering rakt av men det känns spontant svårt och som mycket jobb. Jag är osäker på vad som är bästa vägen här. Det enklaste sättet att börja är nog att sätta spelvärden för den enskilda besten i den takt den kommer upp och ganska mycket strunta i vad Symbaroum säger om den (men så klart ta in vad dess förmågor innebär ungefär och vilken styrkenivå den ligger på). Samtidigt är risken att det bli ganska godtyckligt i längden.
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,283
Jag har tänkt byta till DnD reglerna som kommer att släppas nu till vintern. Det borde vara ganska enkelt att konvertera äventyren då eftersom monsters värden, spells etc. kommer finnas till hands. Kommer dock behöva konvertera SLP och en hel del annat... Kanske en egen tråd om detta när det börjar närma sig.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,122
Jag har tänkt byta till DnD reglerna som kommer att släppas nu till vintern. Det borde vara ganska enkelt att konvertera äventyren då eftersom monsters värden, spells etc. kommer finnas till hands. Kommer dock behöva konvertera SLP och en hel del annat... Kanske en egen tråd om detta när det börjar närma sig.
Jag tror det blir betydligt enklare än att byta till Mythras :)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,204
Jag tror det blir betydligt enklare än att byta till Mythras :)
Varför det? Ruins of Symbaroum borde väl kräva minimalt med merarbete, allt utom Törnetronen konverteras väl av FL så det finns mycket att spela i väntan på att de överförs (vilket säkert sker snart).
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,122
Varför det? Ruins of Symbaroum borde väl kräva minimalt med merarbete, allt utom Törnetronen konverteras väl av FL så det finns mycket att spela i väntan på att de överförs (vilket säkert sker snart).
Precis, det var därför jag skrev att det är betydligt enklare än att byta till Mythras :D
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Det blev en del att fundera på.
Den dagen jag byter till ett arketypspel med levels o fokus på erf för strider regnar det grisar :cool:
(different folks, different strokes . Spelar personligen inte med ett regelsystem där det du valt i början för evigt låser RP)

Skämt åsido, kanske ska titta på hur det ser ut mer i detalj när vi kommit längre i vår "klubba klassiker i Ereb" kampanj.
Om det ska gå till DnDså finns det trots allt bra regler för att översätta det till Classic Fantasy, som har Mythras motor.
Tack för input!
/C
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
Har inte spelat Mythras så mitt svar är baserat på vad jag kan hitta i "speltester och reviews" (så ta detta med en nypa salt)

Action ekonomin verkar vara samma designfilosofi. Dvs fler handlingar är bättre än rå styrka
Dödligheten verkar vara ok.
Vet inte om "luck" kan förstöra lite av "dark fantasy" känslan.

Magisystemet verkar INTE ALLS passa.
(obs igen, ingen egen erfarenhet av Mythras)
Utifrån vad jag läst så har det "linear fighter, quadratic mage" problemet. Det verkar som om magi har för få kostnader/ risker i orginalutförande.

En review pratade om "fatigue"-mekanik. Går det att göra en "magi-fatigue" mekanik som man kallar korruption som gör att man inte vill kasta besvärjelser hur som helst.
Obs viktigt. Korruption är risk att för evigt förstöra sin karaktär....inte samma sak som "mana-points"....så det är en "risk-mekanik" som måste in.


Ex från Symbaroum
En novis men högsta möjliga Viljestark (tänk mana/ psy-points eller liknande) kan kasta en besvärjelse utan problem. (tar då 1t4 korruption av 8 möjliga innan permanent korruption) Risken är 25% att nästa besvärjelse inte går att kasta säkert (första slaget blev 4....nästa besvärjelse har 25% chans att göra magikern permanent korrumperad.....
En gesäll kan kasta 7 besvärjelser såvida det inte finns korruption i området.....vilket det ofta finns. Man är ofta på otrevliga ställen.
Mästare 7 besvärjelser...

Det finns en förmåga som kan öka din "mana" för en större insats av erfarenhet.


Det låter som om magikerna i Mythras inte har denna risk för själslig nedbrytning som finns i Symbaroum.....så magisystemet måste bytas/ modifieras
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,017
Location
Sthlm
En grej som är coolt med Symbaroums regler som jag inte tror att D&D konverteringen kommer leverera är att striderna är farliga och korta. Tre rundor är inte ovanligt innan ena sidan måste ge sig/fly/helt omvärdera läget. På många andra sett är de wonkey AF.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,505
Location
Göteborg
En av de stora fördelarna med Mythras är att det finns 40 år av olika magisystem till BRP som är lätta att koppla på. Med lite tur finns det något som passar eller som bara behöver småjusteringar.

Strider i Mythras blir oftast korta. 3-4 rundor är ganska vanligt. Men då lever motparten fortfarande och striden tar slut av andra anledningar (en slags submission, om man jämför med vår tids kampsporter).
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
443
Location
Uppsala
Jag tror Mythras kan fungera, även om magin kan bli lite knölig. Själ tror jag att OpenQuest eller Age of Shadow skulle fungera bättre. Beror lite på hur detaljrikt man vill ha det.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
En grej som är coolt med Symbaroums regler som jag inte tror att D&D konverteringen kommer leverera är att striderna är farliga och korta. Tre rundor är inte ovanligt innan ena sidan måste ge sig/fly/helt omvärdera läget. På många andra sett är de wonkey AF.
Som @clarence redd skrev
Jag har hittills haft en enda strid på över fyra rundor, orsaken till att den blev så pass lång!, dvs 6 rundor med följderna av utmattning och minskad stridsförmåga är att rollpersonerna flydde i vild panik till sin båt :cool: (och de fick lämna en att offras då han blivit genomborrad av en pil)
(Viandars tempel i marsklandet)
Annars då är de över på 3-4 rundor som regel :)

@THZ
Bra input. Det låter som att magi i Symbaorum påminenr mycket om hur jag själv brukar tweaka. Jag har alltid justerat magi till att vara kostsamt.

Det finns ett sätta att hantera korruption/mental hälsa i Mythras med något som kallas Tenacity. (används vid upplevelser av skräck och liknande, kan ge permanenta/långsiktiga effekter) det borde kunna användas.

I Mythras återfår man magipoäng med samma hastighet som man läker enkla skador. Dvs oftast 2 p/dag. (vilket jag älskar, kopplingen mellan fysisk uthållighet och magi)

Åter igen, tack för svar. :D

Ska bara få spelarna att överleva marsklandet.., de tänkte ge sig i lag med dvärgarna och försöka råna Kreurm..

C
 
Top