Nekromanti Sverok i DN

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,889
Location
The Culture
Det här har ju rollspelsanknytning, men jag kunde inte komma på vilket forum det borde ligga i, så jag lägger det här.

DN om Sverok

Sverok kommer billigare undan än SSU i alla fall. I den mån fusk förekommer så sköts det av enskilda medlemmar och inte av några distriksstyrelser.

/tobias
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Sverok kommer billigare undan än SSU i alla fall. I den mån fusk förekommer så sköts det av enskilda medlemmar och inte av några distriksstyrelser."

Mmmm... fast då är det säkert systemfel. Och det är ju fel. :gremgrin:
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Sverok kommer billigare undan än SSU i alla fall. I den mån fusk förekommer så sköts det av enskilda medlemmar

Beror på hur snälla media vill vara. Sveroks märkliga system där en fysisk person kan vara tio "medlemmar", som var och en generar bidrag till förbundet, skulle säkert kunna klassas som fusk av en nosig reporter.

--
Åke
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Port Kad, The Rim
Beror på hur snälla media vill vara. Sveroks märkliga system där en fysisk person kan vara tio "medlemmar" som var och en generar bidrag till förbundet, skulle säkert kunna klassas som fusk av en nosig reporter.
Som journalist vill jag påpeka att det ger mer statuspoäng att avslöja Pär Nuder eller Margot Wallström som fuskare. SSU verkar dessutom ha ägnat sig åt top-down-fusk medan det i Sveroks fall handlar om bottom-up. Mediadramaturgin kräver därtill att man har tydliga roller, som skurk eller offer, i artiklarna. Gissa vem som platsar var. :gremwink:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,446
Location
Stockholm
Ett uppenbart exempel

Mediadramaturgin kräver därtill att man har tydliga roller, som skurk eller offer, i artiklarna. Gissa vem som platsar var.
Det var ju ganska uppenbart vad författaren av artikeln ville ha för vinkel. Och just det att han fick vinkla stenhårt på "Erik", en rundringning och raljant avfärdande av verksamheten för att överhuvudtaget få en story ut av detta visar på att han nog inte hittade det fusk han letade efter.

Men han fick ju sin gratifikation till slut:

- Det är en fara om det blir renodlade kompisgäng. Det är inte alls tanken med bidraget. Jag tänker fråga Sverok om detta, säger Marina Tjevlin
Eller som jag tolkar det: "jag säger det här så att du går härifrån nu med dina löst grundade påståenden". :gremlaugh:

M.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Så djövla coolt är det inte, se bara på idrottväden och hur bidgarnen funkar där. Det är självklart att man ska få bidrag även om Pelle både dansar och spela bandy en gång i veckan.

/Elin stolt medlem i 9 sverokföreningar
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,397
Location
Umeå
Re: Ett uppenbart exempel

Det främst beviset för vilken nonsensartikel det här är får man om man kollar in Sveroks hemsida och kommentarer. Intervjun med Sveroks representant skedde för ett halvår sedan! Dvs, DN själva tyckte tydligen inte det var intressant nog att köra direkt, men nu efter SSU-fuskandet så är det värt några spalter...

Mvh / Phelan
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Artikelserien om bidragsfusk i DN

Jag finner denna långa serie med artiklar kring olika bidragsfuskande ungdomsförbund förbryllande. Jag har fortfarande inte kommit fram till vad syftet med rapporterna, då de skjuter hej vilt från höften utan större precision. Som det skrivs nedan i tråden, är det månne de stora avslöjanden som de är på jakt efter och råkar dra allt och alla under samma kam under tiden?

Om vi skall prata bidragsfusk så har det förekommit på organiserad och stor skala under hela 90-talet vad gäller ungdomsförbunden, samtliga av dem, som då var aktiva. Har detta kommit upp i DN's artikelserie? Nope.

Har det kommit upp om alla de sätt som använts för att få medlemmar, såsom mutor med rephallar, fri access till bra instrument, bokade idrottshallar med full utrustning, gratis sprit en gång i månaden, resor till kända turistmål etc enkom för att man skall bli medlem - mot att förbundet betalar medlemsavgiften. Detta är bara något som omsatts i stor skala under mina 11 år som aktiv inom det ungdomsförbund jag var med i.

Dagens artikel omgärdas också lite av det mystiska, då denna Erik Wahlgren inte har någon telefonanknytning på DN's redaktion och är därmed frilansande journalist. Juan Flores däremot finns och arbetar inom DN's Ekonomiredaktion som reporter.

Angående medlemmar som är dubbel-, trippel- och quadrupellistad eller mer som medlem är det också helt i enlighet med Ungdomsstyrelsens bestämmelser som är de som avgör hur man skall organisera sig och hur mycket pengar man skall få för det.

Om nu idrottsföreningar och studieförbund fungerar på det sättet, varför skall inte ungdomsförbund få göra det? De politiska ungdomsförbunden däremot har inskrivet i sina stadgar att man enbart får vara medlem i en lokalförening och ett distrikt. Man är välkommen att vara aktiv i mer än en lokalförening eller distrikt, men det är bara den lokalförening eller distrikt där man bor och verkar primärt som får bidrag för en.

Jag ser fram emot att DN skall lyfta upp hur situationen såg ut i början på 90-talet vad gäller medlemmar i de politiska ungdomsförbunden. I jämförelse med det fusket är dagens fusk inom t.ex SSU en liten mild bris.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Lajv

"Från att enbart ha ägnat sig åt rollspel finns numera många andra spelformer såsom brädspel, dataspel, lajv (levande rollspel), figurspel samt paintball och airsoft där man krigar på låtsas och skjuter färgampuller respektive små plastkulor på varandra. "

Hade vi varit mer vettiga så hade vi givetvis ägnat oss åt att kriga på riktigt istället för fantasilekar. :gremsmile:
Sedan undrar jag över den vanligt förekommande beskrivningen av lajv som levande rollspel. Är vanligt rollspel något som nekrofiler ägnar sig åt eller? Det måste väl finnas en bättre beskrivning än den?
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Lajv

Sedan undrar jag över den vanligt förekommande beskrivningen av lajv som levande rollspel. Är vanligt rollspel något som nekrofiler ägnar sig åt eller? Det måste väl finnas en bättre beskrivning än den?
Pa engelska sager man ju 'live action roleplaying'. 'Live'/lajv kommer nog av forsta ledet dar.

Erik, kryptisk
 
Top