Nekromanti Sverige o Nordisk mytologi i utländsk kultur

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Thinner är väl skriven och utgiven som Richard Bachman, så kanske hade Kring någon idé om att han inte skulle vara Stephen King med massa förlagskontakter att rycka i. Mer DIY...

Alternativt var han extremt kokain-pudrad när han skrev Thinner och kunde inte bry sig mindre.

Alternativt har Stephen King alltid varit en slarvig jävel.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Jag kom att tänka på ett rollspelsrelaterat exempel på fenomenet. Det finns ett äldre scenario till Call of Cthulhu som heter, tror jag, The Auction. Det handlar om ett mythos-föremål som ska säljas på aktion och spelarna ska delta för att, på något vis, lägga vantarna på det. Det finns en hel del NPCer i form av andra spekulanter på föremålet. En av dem är en svensk och scenarioförfattaren har gett honom det genomsvenska namnet Darnel Kolsson.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
I Curb your entusiasm får Larry David reda på att hans skilsmässoadvokat inte är jude som han först trodde utan svensk. Hans reaktion är att en svensk advokat kommer göra att han kommer förlora allt 😂

 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag håller just på och läser den japanska mangan Tensei Shitara Ken Deshita.
Då jag inte kan japanska läser jag på engelska och då heter den Reincarnated as a Sword.

Den går som anime just nu och då jag tyckte den var bra läser jag även mangan.
Handlingen är den vanliga: ung man blir överkörd av truck-kun och återföds i en fantasyvärld...
-tvisten är-
... han återföds som ett svärd.
Låt vara ett magiskt intelligent talande, flygande svärd.
Han räddar livet på den tolvåriga slavkattflickan Fran och de slår följe.
(japaner verkar varken kunna motstå kattflickor eller slavflickor - så två flugor i en smäll)
Efter många äventyr gör de sin första resa över havet och blir attackerade av midgårdsormen.

Nej.
Ni förstår inte.
Jag läser en japansk serie översatt till engelska.
Och de har översatt ett japanskt ord till engelska till midgårdsormen.
Nu vill jag veta vad det stod i det japanska originalet. :)

1670524883712.png
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag såg just Ghost Rider: Spirit of Vengeance.
Det är den inte helt bra uppföljaren till Ghost Rider med Nicholas Cage.
Filmen utspelas i Rumänien.
En halvtimme in i filmen har skurkarna kraschat sin bil och tar sig fram till fots,
då stöter de på ett ungt par som campar framför sin van, de verkar höga som hus och killen utbrister förvånat: "polarn, vad händer?" på stockholmska.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag ser just andra avsnittet av den nya animen Mahō Shōjo Majikaru Desutoroiyāzu (kort och gott Magical Destroyers på engelska).

En anime om otakus (japanska nördar) som blivit rebeller / guerillasoldater i en värld där staten kriminaliserat allt som är nördigt.
Det är bara andra avsnittet så jag har ännu inte bestämt om den är sevärd, men den är väldigt spejsig/psykedelisk, lite åt FLCL-hållet.

Här verkar nördarnas hemliga bas bli attackerad av giftgas.

1682449861674.png

När de undersöker orsaken närmare visar det sig att en av huvudpersonerna fått tag på en exotisk maträtt som hon provar:

1682449935359.png

:D

(animen finns på Crunchyroll)
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,060
Location
Stockholm
Dagens detalj: Succession, avsnitt 2, säsong 4. Kort telefonsamtal från den snorrika svensken som spelas av Alexander Skarsgård*. Han sitter och dricker Apotekarnes julmust och bredvid flaskan ligger en påse Ahlgrens bilar.

*Det är numera ett lagkrav i USA att minst en Skarsgård ska vara med i varje tv-serie.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Vid något av mina besök i Indien på 00-talet såg jag ett indiskt B-plagiat av filmen ET. Där fanns det med en token-ferengi, en vetenskapsman med ett svenskt rollnamn, svenskt kroppsspråk och svensk brytning när han pratade engelska. Producenten måste ha letat upp en slumpvis svensk på besök i Mumbai.
 
Top