Svenska termer för reaktionshandlingar i strid

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
957
Jag söker vettiga svenska termer för ett par speltekniska moment i mina hemsnickrade stridsregler (till ett BRP-hack, mediumkrunchigt).

Sammanfattning av det relevanta för just det jag söker:
  • I varje runda kan en stridande förutom sin ordinarie handling och förflyttning utföra en Reaktion. Detta är ungefär som Reactions i D&D 5E (att försvara sig mot anfall räknas alltså inte som en reaktion).
  • Varje kämpe som inte är fast i närstrid utstrålar också en Reaktionszon med 2 m radie. Om en fiende deklarerar förflyttning in i eller ut ur din Reaktionszon får du göra en Reaktion.
  • Om du gör en Reaktion som svar på fiendens förflyttning får hen först flytta halva sin Takt (maxförflyttning), sen gör du din Reaktion, och sen får hen flytta resten om hen vill och kan.

De vanligaste Reaktionerna är:

A: Aktivera en ”uppskjuten handling” som du deklarerade på din senaste tur, när/om villkoret för den uppfylls. (Precis som ’Ready action’ i 5E eller ’Avvakta’ i Hjältarnas tid.)

B. Flytta upp till ½ din Takt om fienden deklarerar förflyttning in i eller ut ur din Reaktionszon. (Kan användas för att möta fienden på vägen, backa undan och undvika kontakt, genskjuta/manövrera i vägen eller förfölja en retirerande fiende.)

C. Gör ett anfall med ett (laddat och klart) avståndsvapen på en fiende som tänker flytta in i din Reaktionszon.



Det som jag fastnat på att hitta vettiga svenska termer för är alltså B och C. Arbetsnamnet på B just nu är ”svarsmanöver”, vilket väl täcker in någorlunda men inte är superelegant. Men det analoga ”svarseld” för C funkar ju inte alls; det handlar ju inte om att besvara skott utan snarare om en motsvarighet till ”stand and shoot” i Warhammer Fantasy Battle. ”Reaktionsmanöver” och ”Reaktionseld” känns väl klumpiga och långa som termer.

Någon som har några förslag?
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
503
B. Avvärja, enligt Wikipedia "Uppgiften går ut på att hindra fienden att gå över en fastställd linje på kartan med alla till buds stående medel."
C. Skärmytsla, om man inte vill specificera att det är just avståndsattack. Annars Bemöta?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,003
På C tycker jag om något kring "täck", för att man just täcker ett område. Tyvärr är "täckeld" inte samma sak, eftersom det man gör i situationen är Opportunity Fire snarare än Suppression (som är vad täckeld betyder).

Vad blir "Opportunity Fire", för den delen? Eller "Overwatch", som ju är ett annat sätt att se på det?
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
503
Vad blir "Opportunity Fire", för den delen? Eller "Overwatch", som ju är ett annat sätt att se på det?
Eld där tillfälle ges. Inväntande eldgivning.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
B: taktisk manöver
C: Moteld (eller kanske svarseld... hmm, funkar egentligen bara om det är krutvapen det handlar om)
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,878
Location
Port Kad, The Rim
Jag söker vettiga svenska termer för ett par speltekniska moment i mina hemsnickrade stridsregler (till ett BRP-hack, mediumkrunchigt).

Sammanfattning av det relevanta för just det jag söker:
  • I varje runda kan en stridande förutom sin ordinarie handling och förflyttning utföra en Reaktion. Detta är ungefär som Reactions i D&D 5E (att försvara sig mot anfall räknas alltså inte som en reaktion).
  • Varje kämpe som inte är fast i närstrid utstrålar också en Reaktionszon med 2 m radie. Om en fiende deklarerar förflyttning in i eller ut ur din Reaktionszon får du göra en Reaktion.
  • Om du gör en Reaktion som svar på fiendens förflyttning får hen först flytta halva sin Takt (maxförflyttning), sen gör du din Reaktion, och sen får hen flytta resten om hen vill och kan.

De vanligaste Reaktionerna är:

A: Aktivera en ”uppskjuten handling” som du deklarerade på din senaste tur, när/om villkoret för den uppfylls. (Precis som ’Ready action’ i 5E eller ’Avvakta’ i Hjältarnas tid.)

B. Flytta upp till ½ din Takt om fienden deklarerar förflyttning in i eller ut ur din Reaktionszon. (Kan användas för att möta fienden på vägen, backa undan och undvika kontakt, genskjuta/manövrera i vägen eller förfölja en retirerande fiende.)

C. Gör ett anfall med ett (laddat och klart) avståndsvapen på en fiende som tänker flytta in i din Reaktionszon.



Det som jag fastnat på att hitta vettiga svenska termer för är alltså B och C. Arbetsnamnet på B just nu är ”svarsmanöver”, vilket väl täcker in någorlunda men inte är superelegant. Men det analoga ”svarseld” för C funkar ju inte alls; det handlar ju inte om att besvara skott utan snarare om en motsvarighet till ”stand and shoot” i Warhammer Fantasy Battle. ”Reaktionsmanöver” och ”Reaktionseld” känns väl klumpiga och långa som termer.

Någon som har några förslag?
B = Motåtgärd
C = Avvärjningsskott
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
957
Vad blir "Opportunity Fire", för den delen? Eller "Overwatch", som ju är ett annat sätt att se på det?
"Opportunistiskt anfall" hade kunnat vara ett alternativ för mitt C, om jag inte redan mutat in det för en annan sak (när man anfaller utan att sikta på ett särskilt träffområde utan hugger på första bästa blotta).

På samma sätt hade "Kontramanöver" kunnat funka för B men det är inmutat för när man försöker blockera en fiendes manövrerande i närstrid. :)
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
957
B: taktisk manöver
C: Moteld (eller kanske svarseld... hmm, funkar egentligen bara om det är krutvapen det handlar om)
Problemet med moteld/svarseld är som sagt att det implicerar att man svarar på att någon annan skjuter, men här handlar det om att skjuta på någon som tänker gå dig inpå livet.

F ö: reglerna är skrivna för en renässanssetting där krutvapen är vanliga om än inte helt dominerande så "eld" är OK. :)
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
957
Tack för alla förslag!

Efter att ha beaktat förslagen och sovit på saken lutar jag åt att det kanske går att rationalisera bort att sätta specifika etiketter på de olika reaktionerna.

Någonting i den här stilen som utkast till regeltext:

REAKTIONER
Om du är Fri och aktiv kan du, utöver din förflyttning och handling som sker på din tur, utföra en Reaktion en gång per runda på någon annans tur.

En Reaktion sker som svar på något av följande:
  • En fiende deklarerar en förflyttning in i eller ut ur din Reaktionszon (2 m radie omkring dig).
  • Du har tidigare deklarerat en Uppskjuten handling, och villkoret du satte för den uppfylls.

Fiende i närheten:
  • Om en fiende deklarerar en förflyttning in i, inom eller ut ur din Reaktionszon får du göra ett av följande som din Reaktion:
    • Flytta upp till ½ din Takt i valfri riktning.
    • Gör ett avståndsanfall (om du har ett laddat och klart vapen) mot just den fienden.
  • Fiendens förflyttning och ditt motdrag sker i följande ordning:
    1. Fienden får flytta minst ½ sin Takt. (Du kan låta hen flytta längre om du vill.)
    2. Du utför din Reaktion.
    3. Fienden får göra resten av sin förflyttning och handling om hen fortfarande vill och kan.

Uppskjuten handling:
Om du har deklarerat en Uppskjuten handling och villkoret för att utlösa den uppfylls gäller följande:
  • Du får utföra din handling genast, och vid behov avbryta fiendens tur för det.
  • När din handling är klar får fienden fortsätta med sin om hen fortfarande kan.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,876
Location
Barcelona
Efter att ha beaktat förslagen och sovit på saken lutar jag åt att det kanske går att rationalisera bort att sätta specifika etiketter på de olika reaktionerna.
Är nog klokt. För att parafrasera Wilhelm av Ockham: "Regeltermer ska inte mångfaldigas utöver det nödvändiga".
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,003
  1. Fienden får flytta minst ½ sin Takt. (Du kan låta hen flytta längre om du vill.)
Fråga på det här, för jag vet att jag haft problem med liknande regelkonstruktioner: Om jag står och håller någon under pistolhot, är det rimligen en uppskjuten handling för att reagera om denne gör något? Men om man alltid får flytta halva sin förflyttning först kan den jag pekar pistolen på kasta sig i skydd eller till och med utanför LoS innan jag ens hinner reagera? Och det är väl inte tanken? På motsvarande sätt kan jag inte hindra någon för att kasta sig förbi en korridor, från en dörr till en annan, när det är under halva förflyttningen som används?
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
957
Fråga på det här, för jag vet att jag haft problem med liknande regelkonstruktioner: Om jag står och håller någon under pistolhot, är det rimligen en uppskjuten handling för att reagera om denne gör något? Men om man alltid får flytta halva sin förflyttning först kan den jag pekar pistolen på kasta sig i skydd eller till och med utanför LoS innan jag ens hinner reagera? Och det är väl inte tanken? På motsvarande sätt kan jag inte hindra någon för att kasta sig förbi en korridor, från en dörr till en annan, när det är under halva förflyttningen som används?
Om du har en uppskjuten handling får du göra den först. Halva-fiendens-förflyttning-först gäller bara när du spontant reagerar på att hen är på väg in i eller ut ur din "zon".

Däremot är det korrekt att för att man ska hinna med en sådan spontan reaktion måste det finnas lite avstånd, så om fienden är inom en halv förflyttning kan du inte _spontant_ göra en motåtgärd. Om du däremot har en sådan förberedd, t ex en hotande pistol, så är det bara att skjuta så fort hen börjar röra sig.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
957
Kanske ska förtydliga: syftet med att ge möjlighet till en sådan spontan reaktion/motåtgärd är att till någon del få bukt med den stela onaturliga dynamik man får i ett konventionellt turordningssystem, där alla utom den som just nu har sin tur står som statyer.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
957
Sen uppdatering: efter att ha speltestat lite börjar jag luta åt att hela grejen med en särskild reaktionmanöver kanske är att gå över ån efter vatten. Jag borde kunna få den effekt jag vill ha, dvs att komma bort från "en i taget agerar och alla andra står som frusna" och få ett mer naturligt flöde i striden, genom att helt enkelt (nåja) säga så här, typ:
  • Varje kämpe kan ta sin tur (dvs flytta + göra en handling) en gång i varje runda. Man deklarerar vad man tänker göra innan man börjar utföra det.
  • Varje aktiv kämpe som är Fri, dvs inte i närstrid, utstrålar en Reaktionszon med 2 meters radie. (Är man i närstrid eller typ omtöcknad, överraskad etc. har man ingen reaktionszon.)
  • Om A (den som är på tur) deklarerar att hen tänker flytta in i eller ut ur B: s Reaktionszon får B om hen vill - och inte redan har agerat i rundan - ta sin tur samtidigt.

Om A (som är på tur) och B (som har sin tur senare) agerar samtidigt fungerar det ungefär som beskrivet tidigare:
  1. A gör upp till 1/2 sin förflyttning, plus sin handling om hen är i position för den.
  2. B gör detsamma.
  3. A gör resten av sin förflyttning + ev handling om hen fortfarande vill och kan.
  4. B gör detsamma.
B får inte anfalla någon annan än A i det här läget, men annars kan hen agera hur hen vill.

Nu till att lyckas formulera det här lite elegantare och lättbegripligare...
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,878
Location
Port Kad, The Rim
  • Varje aktiv kämpe som är Fri, dvs inte i närstrid, utstrålar en Reaktionszon med 2 meters radie. (Är man i närstrid eller typ omtöcknad, överraskad etc. har man ingen reaktionszon.)
"... omges av en Reaktionszon med ..." är en mindre iögonenfallande formulering. ;)
 
Top