Nekromanti Svenska Rollspels-podcasts?

Thom Kiraly

Veteran
Joined
11 Apr 2010
Messages
39
Location
Malmö
Hallu.

Jag är en inbiten podcast-lyssnare och tankar det mesta jag kan hitta av RPG-podcasts och jag undrar om någon känner till någon svenska podcast som handlar om rollspel eller som ens nämner det? Hittade en tråd här på forumet som nämnde en podcast, men det var bara en massa döda länkar där.

Allt jag lyssnat på hittills har varit amerikanska podcasts (om ni vill kan ni få en lista på de fetaste :gremtongue: ). Iofs har de en annan scen där och det hjälper ju att det är på engelska (tänker mest på vilken spridning de kan uppnå), men det hade varit kul med något på svenska också.
 

Markehed

Warrior
Joined
12 Jan 2006
Messages
257
Location
Lund
Jag snackade nyligen lite med Bobby om att faktiskt starta en spelpodcast. Hade varit grymt roligt men jag vet inte riktigt om jag varken har tid eller utrustning att fixa det.

Det hade varit jävligt ball om rollspel.nu hade sin egen podcast.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
Vad behövs det egentligen i utrustningsväg?

Jag har för musikhobbyns skull skaffat en Zoom H4 digitalinspelare med inbyggda mikrofoner och tjosan. Bara att lägga på bordet, köra sitt samtal och sedan klippa till i gratisprogrammet Audacity. Skulle jag göra podcast idag skulle jag använda den. Inte lika krångligt som att sätta upp en hel studio, och resultatet blir faktiskt inte så illa.

En annan variant, om folk är spridda geografiskt, är väl att köra Skype och spela in samtalet, jag vet inte om skype gör det av sig själv, eller om man behöver något ytterligare program för den manövern. Men efter vad jag förstår så har en del av jänkarnas podcasts med gäster den vägen, och det brukar inte vara några problem att höra vad de säger.
 

Thom Kiraly

Veteran
Joined
11 Apr 2010
Messages
39
Location
Malmö
Hade jag inte varit så helvetiskt upptaget med saker som inte är min hobby hade jag dragit igång en. Har tidigare gjort andra radioprogram som bisyssla.

Vad jag ser som en stor fördel med en sån podcast är att den skulle kunna funka som ett forum för svenska spelskapare. Det finns faktiskt en hel del där ute. Dessutom är ju varje person som moddat ett system med husregler (dvs. i stort sett någon i varje rollspelsgrupp) redan inne på "Speldesign. Version: lätt".
Intervjuer om nya releaser, diskussioner om teori etc. Allt skulle kunna vara en del av podden.

Fan, nu vart jag ju riktigt sugen på att göra det... Förmodligen blir det snart en fix-idé...




Japp. Det blev en fix-idé. Typiskt.
 

Thom Kiraly

Veteran
Joined
11 Apr 2010
Messages
39
Location
Malmö
wilper said:
[...]Bara att lägga på bordet, köra sitt samtal och sedan klippa till i gratisprogrammet Audacity.
[...]
En annan variant, om folk är spridda geografiskt, är väl att köra Skype och spela in samtalet, jag vet inte om skype gör det av sig själv, eller om man behöver något ytterligare program för den manövern.
Jag måste säga att jag inte gillar Audacity alls. Deras interface är inte helt optat, men fördelen är verkligen att det är väldigt gratis. Föredrar i så fall Garageband som funkar utmärkt att klippa i. Men det är ju för att jag fick det med min Mac.

Mycket riktigt så innehåller jänkarnas pods en hel del skype-samtal och det funkar för det mesta bra. Det finns insticksprogram till Skype som fixar det eller så spelar man bara in datorns ljud via ett annat program. (t.ex. HiJack för Mac)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Dr.Markehed said:
Jag snackade nyligen lite med Bobby om att faktiskt starta en spelpodcast. Hade varit grymt roligt men jag vet inte riktigt om jag varken har tid eller utrustning att fixa det.

Det hade varit jävligt ball om rollspel.nu hade sin egen podcast.
Det vore kort och gott hur underbart som helst.
 

Thom Kiraly

Veteran
Joined
11 Apr 2010
Messages
39
Location
Malmö
Sent omsider kan jag säga att idén bet sig fast och att Sveriges första podcast om rollspel är på gång. Har spelat in Avsnitt 00 redan och väntar nu på att en lite bättre mick ska komma hem till mig så att jag kan börja på allvar. Någon gång i November kommer första avsnittet ut och då ska det gå att hitta på iTunes. Innan jag vet att allt funkar som det ska håller jag url och allt sådant för mig själv.

En längre forumpost kommer närmare premiärdatum, men redan nu kan folk börja höra av sig till mig om ni har tips på personer jag bör intervjua eller saker jag bör läsa. Jag kan aldrig garantera att någon kommer med i podden eftersom det hela handlar om vad jag själv tycker är intressant och viktigt att ta upp, men det skadar inte att höra av sig.

Som sagt: snart, snart, snart drar det igång. En vecka innan kommer en ny tråd upp från mig med lite mer info och förmodligen med länk till Avsnitt 00. Det skulle också vara trevligt att snacka med en admin om att ha en egen underavdelning på rollspel.nu för podden, så om du är en sådan får du gärna kontakta mig.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
Kul att höra att det närmar sig. Kan vi vanliga dödliga också höra saker från iTunes?
 

Thom Kiraly

Veteran
Joined
11 Apr 2010
Messages
39
Location
Malmö
wilper said:
Kan vi vanliga dödliga också höra saker från iTunes?
Inte helt säker på att jag fattar vad du menar, men om du undrar om detta kommer att finnas att prenumerera på via iTunes är svaret: Självklart! Så fort jag får det att funka. Har som sagt bara intro-avsnittet klart och det kommer jag att använda för att kolla så att feeden fungerar som den ska osv.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,717
Thom Kiraly said:
Inte helt säker på att jag fattar vad du menar, men om du undrar om detta kommer att finnas att prenumerera på via iTunes är svaret: Självklart! Så fort jag får det att funka. Har som sagt bara intro-avsnittet klart och det kommer jag att använda för att kolla så att feeden fungerar som den ska osv.
Wilper undrar nog om vi som inte använder iTunes kommer kunna komma åt det också.
 

Thom Kiraly

Veteran
Joined
11 Apr 2010
Messages
39
Location
Malmö
Tack för förklaringen. Alla inlägg kommer att finnas på en separat feed på bloggen där podcasten hostas. Detta är den feed iTunes använder för att hämta avsnitt och den bör därför fungera som vilken annan podcast-feed som helst och jag antar att den då också går att slänga in i valfri mediaspelare eller helt enkelt följa via RSS.
 

Zid

Veteran
Joined
25 Jun 2009
Messages
28
Har TS något tips på bra podcasts? Själv har jag bara lyssnat på WotC´s D&D 4E podcasts med skaparna av Penny Arcade. Måttligt underhållande.
 

Thom Kiraly

Veteran
Joined
11 Apr 2010
Messages
39
Location
Malmö
Zid said:
Har TS något tips på bra podcasts?
Min RPG-podcastlista på iTunes (just nu):

Actual People, Actual Play
The Bear Swarm
The Canon Puncture Show
Fear the Boot
The Independent Insurgency
Master Plan
Narrative Control
Ninja vs. Pirates Podcast
Role Playing Public Radio
The RPG Haven Podcast
Story Shtick
Swing And A Miss
Theory From the Closet - [En absolut favorit]
This Just In... From Gen Con
This Modern Death
The Voice of the Revolution
The Walking Eye Podcast
2d6 Feet in a Random Direction

Sen finns det podcasts med riktigt schysst back-catalogues också. En som definitivt är värd att kolla in är Have Games Will Travel med Paul Tevis.

Mitt tips om du vill hitta podcasts är att leta efter de som snackar om spel du bryr dig om. De kommer i sin tur att nämna andra och sen kommer du att vara fast i en snöboll, förhoppningsvis.

Andra bra ställen att leta podcasts är portaler som Pulp Media Programs, PRGpodcasts eller Spooky Outhouse.

Hoppas du hittar något du gillar!
 
Top