Nekromanti [Svenska kulter] systemval... arrrrgh ;)

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Så många vägar att gå... Som ska vara lätt att spela och lära sig.

...nåt fudgeinspirerat.. som Draug.
...kanske nåt i stil med WoD... fast bra.
...kanske regler i stil med Panty Explosion... fast bra.
...eller OS.. som Lamentations.. men inte stridsinriktat.

Vet bara att det varken blir BRP eller Gumshoe.. Det finns redan.

.. allmänt spånande.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Det jag skulle de som viktigast är att komma fram till vad agendan är, och sen välja system.

Skräck är ju en agenda man gjärna spelar för emotionell immersion. Man vill som spelare blir skrämd.

Många narrativistiska system som kräver att man gör sina val med avsånd till rollen på en metanivå är för många svårt att kombinera med den emotionella inlevelsen.

Så ett system när spelaren fattar val utifrån karaktärens upplevelse, snarare än metabeslut kanske vore det man skulle sätta i fokus?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Måns said:
Vad ska systemet göra?
systemet och systemet.. spelet ska i alla fall handla om saker som maktkamp mellan olika kulter, ren skräck, och saker som går åt helvete. Det är en ständig kamp att vara kultist och/eller monster.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
ett narrativistiska system är nog det som ligger längst bort. Spontant har jag svårt att koppla dem till "det okända"... i synnerhet om det handlar om samberättande.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,970
Location
Göteborg
Trodde du skulle köra med samma som i Fantasy!?

Nu tror jag kanske inte det är ett sånt system som du letar efter med mitt QuestCore är ju bra till det mesta - fast en slags D20-klon då... Det som är bra är att det är inbyggt skador på alla grundvärden om man nu vill ha "san"-loss.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,000
Location
Ereb Altor
Arfert said:
ett narrativistiska system är nog det som ligger längst bort. Spontant har jag svårt att koppla dem till "det okända"... i synnerhet om det handlar om samberättande.
Här är ett lysande exempel på hur det kan göras: Kult - Illusionens fångar

Nu föreslår jag inte att du ska skriva något liknande, utan nämner det bara i förbigående.
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
maktkamp mellan olika kulter...
Sker maktkampen främst med våld eller med intriger? Sker den på individnivå (som en humanity-mätare) eller på makronivå (som en area majority)? Styr varje spelare en rollperson eller en kult?

...ren skräck...
Är det skräck som i "nu säger spelet åt dig att det är läskigt för min rollperson" eller som i "nu vill jag sluta spela för det är läskigt för mig"?

...och saker som går åt helvete.
Ska det gå åt helvete som i "nej, du kan inte öppna dörren", eller "du öppnar visserligen dörren, men du önskar snabbt att du aldrig hade gjort det"?

Spontant tycker jag det låter som Vampire, fast med kulter istället för... vad det nu är de har där. Och beroende på vad du läser in i går åt helvete antingen högre TN eller tydligare konsekvenser vid misslyckanden.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Olav said:
maktkamp mellan olika kulter...
Sker maktkampen främst med våld eller med intriger? Sker den på individnivå (som en humanity-mätare) eller på makronivå (som en area majority)? Styr varje spelare en rollperson eller en kult?

...ren skräck...
Är det skräck som i "nu säger spelet åt dig att det är läskigt för min rollperson" eller som i "nu vill jag sluta spela för det är läskigt för mig"?

...och saker som går åt helvete.
Ska det gå åt helvete som i "nej, du kan inte öppna dörren", eller "du öppnar visserligen dörren, men du önskar snabbt att du aldrig hade gjort det"?

Spontant tycker jag det låter som Vampire, fast med kulter istället för... vad det nu är de har där. Och beroende på vad du läser in i går åt helvete antingen högre TN eller tydligare konsekvenser vid misslyckanden.
1. Både med intriger och våld (direkt och indirekt)

2. Främst "nu säger spelet åt dig att det är läskigt för min rollperson"... att göra det läskigt för spelaren gör man inte med ett system. Det gör man med bra historier. Jag har aldrig blivit rädd när jag rollspelat, utom vid enstaka tillfällen, och då var storyn bra och spelledaren bra. Men han kunde skrämmas i AD&D.

3. Givetvis ska det vara "du öppnar visserligen dörren, men du önskar snabbt att du aldrig hade gjort det". Det är ju mythos!

...av Vampire har jag bara läst grunboken från tidigt 90-tal. Men säger du att det påminner om det så gör det kanske det. Men jag har aldrig gillat nåt av WWs produkter, när jag bläddrat i dem har jag blivit uttråkad efter ett par sidor. Så speciellt likt blir det nog inte i slutändan.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det är under diskussion. Men olika kulter försöker manövrera ut varandra, ibland blir det krig. Som i undre världen. Och så är de man dyrkar minst sagt opålitliga.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Man spelar antingen människa som är kultist på nybörjarstadiet, eller någon form av människoliknande monster, som en hybrid deepone e.dyl.

Och du blir förhoppningsvis mäktig och fruktad.. Och överlever.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Vad har man för relation till resten av rollpersonerna? Varför håller man ihop? Varför gör man saker tillsammans?



(Frågan ställs för vissa spel har vrkligen problemet "Örm. Ni har ingen som helst vettig anledning att göra saker ihop. Fluffet stöder egentligen att ni inte ska hålla ihop" (Läs: White Wolf))
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,719
Arfert said:
Man spelar antingen människa som är kultist på nybörjarstadiet, eller någon form av människoliknande monster, som en hybrid deepone e.dyl.

Och du blir förhoppningsvis mäktig och fruktad.. Och överlever.
Jag kommer osökt att tänka på Unknown Armies och de tre nivåerna man kan starta sin kampanj på där:

At street level, you're outsiders to the secret world of magick, ordinary people entering a land of mystery and peril. At global level, you're mojo-wielding cabalists in the occult underground, pursuing your arcane agendas and plotting against your rivals. At cosmic level, you're in tune with the cosmos itself, fighting to shape the next incarnation of reality.
(Från blurb om Unknown Armies på Atlas Games)

Det känns som om det skulle kunna passa bra för Svenska kulter också att man gör ett tydligt val med vilken nivå man vill börja sin kampanj på.
 
Top