Svenska författare genom tiderna - vem är bäst?

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,255
Herr Arnes penningar av Selma Lagerlöf, igen. Spökhistoria/folklig skröna som utspelar sig på 1500-talet. Det är alltid en fröjd att läsa Lagerlöfs prosa. Formuleringsglädjen! Det kan ibland balansera på gränsen till pekoral, men hon har en fantastisk berättarröst!
Min åsikt är att de två största mästarna på svenska språket som någonsin skrivit är Selma Lagerlöf och Johan Ludvig Runeberg. Lagerlöfs prosa och Runebergs poesi är som smält guld rätt in i öronen. Ingen annan har någonsin kommit i närheten av deras lingvistiska storverk.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Min åsikt är att de två största mästarna på svenska språket som någonsin skrivit är Selma Lagerlöf och Johan Ludvig Runeberg. Lagerlöfs prosa och Runebergs poesi är som smält guld rätt in i öronen. Ingen annan har någonsin kommit i närheten av deras lingvistiska storverk.
Du har fel! August Strindberg och Frans G Bengtsson är i samma klass! :gremelak:
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,536
Location
Fallen Umber
Du har fel! August Strindberg och Frans G Bengtsson är i samma klass! :gremelak:
Ni har båda fel. Bäst är Hjalmar Söderberg och Tove Jansson (prosa) samt Lars Gustafsson och Bruno K Öijer (poesi). (Bubblare: Lars Jakobsson och Edith Södergran.)
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Ni har båda fel. Bäst är Hjalmar Söderberg och Tove Jansson (prosa) samt Lars Gustafsson och Bruno K Öijer (poesi). (Bubblare: Lars Jakobsson och Edith Södergran.)
Hallååååå. Dan Andersson.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Selma Lagerlöf och Hjalmar Söderberg och Karin Boye! Bland många andra fantastiska!
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
Strindberg, Boye och Söderberg i all är, men jag vill slå ett slag för Harry Martinssons, Sara Lidman och framförallt Torgny Lindgren.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,255
Strindberg, Boye och Söderberg i all är, men jag vill slå ett slag för Harry Martinssons, Sara Lidman och framförallt Torgny Lindgren.
Moa Martinsson > Harry Martinsson. Alla dar i veckan.

Men Sara Lidman absolut!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Jag gillar Astrid Lindgren, men slänger in Tage Danielsson och Mikael Niemi i potten också, för sakens skull.

Men jag inser att jag har alldeles för dålig koll på svenska författare för att ha någon stark åsikt i frågan.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Nikanor Teratologen (Sten Niclas Birger Lundkvist) som bland annat är känd för översättningen av "Så talade Zarathustra".

just kidding :)
Ah! Ska vi slänga in Åke Ohlmarks också när vi ändå håller på?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,021
Location
Sthlm
Mats Källblad (100 år i samma klass) är ju serietecknare men satan vad bra han är. Får mästerverksrysningar varje gång jag tänker på hans grejer.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Slänger man in Åke Ohlmarks så är det ju nästan lika jävligt som att nominera Jan Guillou.
Jag tror att Rymdhamster ironiserade över att jag nämnde översättningen av Zarathustra, vilket inte är en författargärning.
Åke Ohlmarks är ju känd för en översättning, vilket inte Jan Guillou är.

För de som inte vet är Nikador känd för att ha skrivit boken "Äldreomsorgen i Övre Kågedalen" (inte hans översättning av Zarathustra).
Äldreomsorgen kan definitivt inte räknas som ett litterärt mästerverk. Den är istället ökänd för sitt extrema innehåll.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,255
Mats Källblad (100 år i samma klass) är ju serietecknare men satan vad bra han är. Får mästerverksrysningar varje gång jag tänker på hans grejer.
Antagligen Sveriges bästa nu aktiva serietecknare.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
Hur som helst är jag glad över att ingen nämnt Verner von Heidenstam. Lärarinnan jag hade i Litteraturvetenskap en gång i tiden ansåg att han i särklass var Sveriges främste författare och välförtjänt av både nobelpriset (han var själv ledamot i svenska akademin när han fick det) och utnämningen till Sveriges nationalskald. Själv anser jag honom vara fruktansvärt överreklamerad.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,031
Hjalmar Söderberg (prosa) och Harry Martinsson (poesi) toppar bland "de gamle" (även om det finns många, många fler riktigt goda författare, såväl män som kvinnor!). Jag är mer osäker på nu verksamma författare, men Niklas Rådström och Theodor Kallifatides imponerar bland många andra.

Och om vi skall inför en tredje kategori – rollspel ur ett rent litterärt perspektiv – så är Christian Mehrstam och Anders Fager mina toppkandidater.
 
Top