Nekromanti Svärdspelen och ripost...

Gorion

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
152
Location
Östersund
Jag har en fråga. I svärdspel så är reglerna att den som först blir träffade förlorad. Bör man inte VÄLDIGT enkelt kunna vinna ifall man använder sig av tekniken ripost?
 

Belzambix

Warrior
Joined
26 May 2001
Messages
240
Location
Alingsås
nja...

nja... visst.. det är bra att göra sånt i svärsspel... men anfallaren kan ju blocka också!
genom att anfalla med 4t6 så kan han försvara sig mot motanfall eller i detta fall ripost.
detta gäller i alla strider!

PS. Alla svärdsspel går inte till "först träffad" utan till dödan... försök hindra en tirak eller ett troll!! SVÅRT!

Belzambix (www.naug.50megs.com)
 

Douggie

Warrior
Joined
16 Oct 2000
Messages
332
Location
Norrköping
Med tanke på att man måste redogöra för sina handlingar innan alla slag, och inte nödvändigtvis är beredd på en ripost måste väl ett försvar mot en ripost räknas som instinktiv försvarmanöver?

// Douggie
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,198
Location
Göteborg
Fel

Man måste ej redogöra för alla försvar, det står längst bak i EON II, man måste endast redogöra för anfallen. Och om man blockerar eller ej, dock ej hur många gånger. Kanske har jag fel, men läs nästan längst bak i EON II, vid förklaringar så fattar du nog.

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,198
Location
Göteborg
Kvickt anfall är mycket värre...

Men tänk på granascher, de har ju både och. Och två vapen och uppföljning. De är farliga! Men de får ju inte använda båda sina mûhadinsablar i svärdspelen, så man kanske överlever...

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Du tror inte fienden har tänkt på det också? De som slåss i svärdspelen har vanligtvis ripost, uppföljning, kvickt anfall, kvickt försvsvar, rappt utfall och utspel. Bland annat. I alla fall de som lyckas komma till finalen... Sedan är ju fienderna mycket bra och gör bara snabba anfall. Om du gick med i svärdspelen med 15 i en stridskonst är du köttfärs. Även om du har ripost.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Gorion

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
152
Location
Östersund
Jag har tidigare frågat ifall man kan försvara sig mot ett motanfall med ett och samma vapen och då svarade Krille att det inte går, så det måste mena att ifall man anfaller och motståndaren gör en ripost så blir man automatiskt träffad ifall motståndaren lyckas med sin ripost, och ifall man blir träffade så förlorar man. (Iallafall i Hadarlon..Jag tror att jag stavade rätt =D)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag har tidigare frågat ifall man kan försvara sig mot ett motanfall med ett och samma vapen och då svarade Krille att det inte går"

Motanfall och ripost är inte samma sak. Ripost är ett anfall direkt efter och i samma rörelse som en precis föregående parering (och därmed strax efter motståndarens anfall). Ett motanfall är ett motanfall och sker samtidigt med motståndarens anfall.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Gorion

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
152
Location
Östersund
Ja jag vet det Krille =D

Det går alltså inte att försvara sig mot en ripost med ett och samma vapen eller går det?!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Det går alltså inte att försvara sig mot en ripost med ett och samma vapen eller går det?!"

Det går. Vad du glömmer att betrakta är tidsaspekten.

Motanfallet sker samtidigt som anfallet, så ska man parera den samtidigt som man anfaller, och med samma vapen som man anfaller med, så måste vapnet befinna sig på två platser samtidigt. Det är, som alla kan se, omöjligt.

Riposten sker däremot efter anfallet. Anfallarens vapen behöver därmed inte befinna sig på två platser samtidigt. Därmed går det att parera en ripost med samma vapen som man använder för att anfalla med.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Top