[Svärdets Sång] Hur lång tid tar det att byta vapen?

Kexet

Sitter här och smular
Joined
25 Jun 2021
Messages
202
Kanske en akademisk diskussion. Så håll undan om du inte gillar sånt. Och kanske är det redan dryftat men jag hittar det inte på forum.

TL : DR - att lägga an pil är kort handling. Är plocka fram och bort båge ingen handling alls? Det är en kort handling att dra svärd, är det en kort handling att stoppa tillbaka svärdet?

Diskuterade litet med en kamrat och kom inte riktigt fram till något stöd i reglerna för att stoppa undan eller byta vapen.

Scenario 1: Klassisk båge/svärd kombo.
Bågskytten skjuter mot galne yxmördaren som kommer springande. Lagom till att det blir armlängds avstånd har skytten droppat bågen och dragit blankt, slaggis vidtar.
- Enkelt. Skjut (lång handling), gratis att släppa bågen, dra svärdet (kort), allt inom en runda, redo att göra process med yxmördaren - snyggt.

Scenario 2:
Skytten sitter till häst, spränger fram med pilen anlagd och avlossar när avståndet är rätt (lång). Strax vidtar strid från häst. Nu vill skytten inte släppa bågen - hur lång handling tar det att hänga undan den? Hinner hen dra svärdet också?(kort) Om skytten har talangen snabbskytt så är det gratis att lägga an, är det då gratis att stuva undan bågen?

Min poäng är att det är hävstång på att ha svärdet draget innan jag går i klinch och då spelar mecca fram och bort båge stor roll. Det kan innebära att jag hinner inom kort avstånd för att verka med kortbågen (långbåge är nono uppsuttet) samt verka med svärdet - quite the feat for a svartalf.

Har jag inte svärdet framme när jag sitter på toto-hästen så får jag ett hugg emot mig, försöker dra och kan inte parera (aj!), har otur och klarar inte att hålla mig i sadeln (ajaj!) och den galne yxmannen får in ett hugg med +2 där jag ligger på backen som en hackekorv (ajajaj!). Massakern är ett faktum

Men är det däremot gratis att i samma runda ta fram, lägga an och stuva bort bågen mha snabbskytt I (! cost-benefit i erf är ryslig) och dra dolk gratis mha snabbdrag I, sikta (+1, kort) och få iväg en par pilar däremellan (lång) med pilens väg II och 1kp så kostar det sammanlagt 3+3+6=12 erf att bli som the Flash - Damn, grrl!

Men svider det att ta fram och stuva bort bågen så är man inte Blixten längre. Som anfallare har man en sportslig då icke-Blixten på en runda inte hinner gå från 0 till 100, göra nåldyna av dig och står beredd med kniven under tiden det tar för dig att springa några meter och nå slagsmålsavstånd.

Så, vad säger I lärde? Kan man som snabbskytt och snabbdragare ta fram, lägga an, stuva undan bågen samt dra och stoppa undan svärd, alltsamman utan att en enda handling har gått åt.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Jag tänker (i Svärdets sång):
  • Dra vapen = kort handling
  • Stoppa undan vapen = kort handling
  • Stoppa undan vapen + dra nytt vapen = kort handling
  • Släppa vapen (på marken) = gratis
 

Kexet

Sitter här och smular
Joined
25 Jun 2021
Messages
202
Jag tänker (i Svärdets sång):
  • Dra vapen = kort handling
  • Stoppa undan vapen = kort handling
  • Stoppa undan vapen + dra nytt vapen = kort handling
  • Släppa vapen (på marken) = gratis
Elegant.
Dock landar vi på att snabbdragaren + snabbskytt får gratis dra och stoppa tillbaka båge och svärd, även gratis anläggning. Ergo allt detta sker utan att en enda handling förbrukats under en hel runda. Måste det ske tillsammans med andra handlingar så kan jag avlossa pil (lång) och parera attack med svärd (kort), allt under samma runda, utan förberedelser.

Eller ska det kosta kort handling för att krångla bågen fram resp tillbaka trots snabbskytt? Dra svärd vs få bågen på plats på ryggen (motsv) bör ju trots allt skilja sig menligt i tidsåtgång.

Så, båge fram (kort), anläggning (gratis m snabbskytt), avlossa (lång). Runda 2: dra svärd är gratis, kan alltså parera attack, bågen i handen tills jag har möjlighet att få den på ryggen. Sitter man till häst kan jag gott se dra, anlägga, stoppa tillbaka som gratis då man har ett hölster för bågen.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,148
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Enda gången jag skulle bry mig om tid för dra/byta till båge är om bågen är osträngad. Gissar att tid för kort/lång handling inte är ett fast tidsspann utan mer en abstraktion, så man väger dem mot varandra. Ingen tid är inte ett ögonblick, utan så kort att det inte kan mätas mot de längre. Tolkar jag det rätt?
 

Kexet

Sitter här och smular
Joined
25 Jun 2021
Messages
202
Jag tänker (i Svärdets sång):
  • Dra vapen = kort handling
  • Stoppa undan vapen = kort handling
  • Stoppa undan vapen + dra nytt vapen = kort handling
  • Släppa vapen (på marken) = gratis
Då tänker jag såhär med avséende på talangen SNABBDRAG:
  • Dra vapen, svärd eller båge, same-same = gratis (snabbdrag)
  • Stoppa undan vapen = kort handling (det dras ju inget)
  • Stoppa undan + dra vapen = kort + gratis = kort
  • Släppa vapen = gratis
Då applicerar SNABBSKYTT inte alls då det bara är att dra och lägga pil och inte har med bågen att göra. Det låter rimligt.

(Sen kommer frågan att lägga an gratis med SNABBSKYTT I, avlossa med lång handling, sedan lägga an gratis mha SNABBSKYTT I och avlossa med kort handling mha SNABBSKYTT III. Man får inte kombinera SNABBSKYTT I & III. Personligen tillåter jag nog det, någon gång måste man få leka Legolas: )
 
Last edited:
Top