Superhjälterollspel i den hårda verkligheten?

walium

Champion
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,447
Location
Linköping
Jag har suttit och filat litegrann på en ide om ett superhjälterollspel med en lite mer realistisk touch. Istället för Marvels luddiga och föga trovärdiga förklaringar så skulle man kasta in det hela i vår verklighet.
Det här är vad jag har tänkt mig:
USA har forskat mycket med genteknik både innan och under andra världskriget. I krigets slutskede snor man åt sig en gäng nazistiska forskare och vetenskapsmän. Deras forskning är nämligen väldigt långt gången då de har fått experimenta med människor i mycket större utsträckning än amerikanarna. Efter ett antal misslyckade prototyper lyckas man i slutet av 40-talet med att skapa en supersoldat som främst används för olika lönnmördaruppdrag och är totalt okänd för den breda allmänheten. I början av 50-talet offentligör en amerikansk president hela superhjälteprogrammet i ett försök att vinna popularitet inför sitt nästa val och dämpa effekterna av massiva neddragningar och besparingar inom armén och rättsväsendet. Det är väldigt kostsamt att "designa" en superhjälte, både när det gäller pengar och mänskligt råmaterial. För att säkra superhjältarnas lojalitet gör man dem även beroende av någon form av drog som endast de ansvariga för superhjälteprogrammet har tillgång till.
Under hela 50-talet ligger superhjältarnas popularitet på topp. De fungerar som någon form av elitstyrka och är ofta förebilder för ungdomar. De kommer nästan uteslutande ifrån den kristna vita medelklassen och det är framförallt deras åsikter och värderingar som de försvarar och förespråkar. USA:s relationer med omvärlden blir allt frostigare då de ställer stora krav på sina allierade men vägrar att dela med sig av sina egna teknologiska framsteg(typ superhjälteprogrammet).
Under det glad 60-talet börkar saker och ting gå snett. En del misslyckade superhjälteprototyper överlever och går bärsärkagång i olika städer, några av de mest etablerade superhjältarna börjar göra märkliga saker och blir alltmer desillusionerade, den amerikanska ekonomin är på nedgång, ungdomarna och minoritetsgrupperna börjar göra uppror mot etablissemanget och några av superhjältarna blir så kommersialiserade att de ägnar mer tid åt pr än brottsbekämpning. Tanken är att det hela ska utspela sig i slutet av 60-talet när allting börjar rasa samman.

Superhjältarna ska ha krafter som man skulle kunna fixa fram på genetisk väg och dessutom vara långt ifrån osårbara. Vissa av dem ska ha rent motbjudande värderingar med andra börjar tvivla på sin plats i samhället.

Okej, det var allt som jag orkade plita ner just nu. Kom gärna med förslag och kommentarer.
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Hur mycket realism vill du ha? Problemet är att de "superkrafter" man kan ge en människa, även med mycket avancerad bioteknik, är ganska menlösa.

Glöm alla psikrafter, energistrålar, osårbarhet och flygförmågor. Du får kan få supersoldater som helt enkelt är maxade vanliga människor (om vi jämför med DoD så ligger alla grundegenskaper runt 20). Tänkbara "superkrafter" är:
Sjukdomsresistant (inkluderar fördröjt åldrande).
Sjukdomsspridare (kanske inte så poppis för en superhjälte.../images/icons/sick.gif).
Förbättrade sinnen.
Andra (externa) fysiska förändringar, typ klor, huggtänder eller giftbett.
Interna fysiska förändringar, en riktig "ormmänniska" t.ex., eller förändrad matsmältning (en soldat som kunde leva på gräs skulle vara en dröm för armén).
Plus antagligen lite till som jag inte kommer på.

I teorin så skulle det vara möjligt att "bygga in" skjutvapen och annat, men då pratar vi om väldigt avancerad bioteknolgi - och det skulle fortfarande vara mycket smartare att helt enkelt ge soldaten en M-16.

Å andra sidan så är det ju inte många som tvekar om att Batman är en superhjälte, så om man är nöjd med den nivån så funkar det ju utmärkt. "Hottade" vanliga människor med balla prylar kan vara nog så tuffa de också.

/Henrik
 

walium

Champion
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,447
Location
Linköping
"Hur mycket realism vill du ha? Problemet är att de "superkrafter" man kan ge en människa, även med mycket avancerad bioteknik, är ganska menlösa."

Det är lixom det som är meningen. Nu kan jag visserligen tänka mig att till en viss del tumma på realismen, men inte så mycket att det dyker upp en massa märkliga superkrafter som inte passar in, typ flygförmåga, laserskjutande ögon osv. Sedan så kan man eventuellt också föreställa sig att tekniken åtminstone på vissa områden är längre kommen än den var under det riktiga 60-talet.
 

LGS

Veteran
Joined
24 Feb 2002
Messages
88
Location
Hindenburg
ska det utspela sig i slutet av 60 talet eller i början.

Var inte kennedy president på 60 talet??


/images/icons/wink.gif/images/icons/wink.gif/images/icons/wink.gif
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
13,614
Hmmm.. Gillar det där med drogen.. Vad ska man spela? Alltså, jag antar att man ska spela superhjälte, men hur kommer uppdragen att bli?
Soldat i krigszoner (Pensacola - vingar av guld), spion (U.N.C.L.E.) brottsbekämpare (á la SWAT-team), förrymd övermänniska (Dark Angel)?
Visst, man kan ju spela alla fyra, men vad hade du tänkt att SL:a?

Gillar även att de inte är för bra.. Det hela låter förresten lite som Captain America..

/[color:448800]Han</font color=448800> som själv inte är intresserad av att rollspela övermänniska
 

walium

Champion
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,447
Location
Linköping
"Hmmm.. Gillar det där med drogen.. Vad ska man spela? Alltså, jag antar att man ska spela superhjälte, men hur kommer uppdragen att bli?"

Eftersom superhjältar är ganska så dyrbara så blir det antagligen någon form av specialstyrka som kallas in när allting annat gått åt skogen. Tanken är att de efter ett tag ska upptäcka att mycket av de som de sysslar med bara handlar om att skydda de rika och att majoriteten av befolkningen inte är särskilt förtjusta i dem. Sakta kommer en krypande känsla av misstro och undran över dem. Vem är det egentligen som de hjälper? Lite Arkiv X kanske, vi får se hur det går. Nu spånar jag mest.
 

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
Ok, det här var kul och annorlunda tycker jag. Jag har aldrig gillat Marvel figurerna och liknande (även om jag inte direkt har försökt att tycka om dem).
 

telcontar

Warrior
Joined
10 Mar 2002
Messages
227
Location
Rivendell
Super(b) idé!

Dina idéer låter riktigt kul! Men hur funkar drogen? Hur länge verkar den? Är den skadlig på något sätt, eller medför den bara "lydighet"? Vad händer med den beroende spelaren som inte kan kontrollera sitt begär och kommer över ett parti av drogen/images/icons/devil.gif???
 

walium

Champion
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,447
Location
Linköping
Re: Super(b) idé!

"Men hur funkar drogen? Hur länge verkar den? "

Tanken är att den ska vara synnerligen beroendeframkallande och ge så svåra abstinenser att det kommer att var omöjligt att utnyttja eventuelle superkrafter. Den genomsnittlige superhjälten vet antagligen inte ens om detta men märker snabbt att han börjar bli illa om han inte har intaget några mål mat eller dryck på närmsta militärbas den senaste veckan. De mer rutinerade och desillusionerade superhjältarna inser antagligen att myndigheterna har någon form av hålhake på dem.
 

telcontar

Warrior
Joined
10 Mar 2002
Messages
227
Location
Rivendell
drugsfrågor

Hmm... det betyder ju att det blir svårt att genomföra längre uppdrag... Hur får de i sig drogen då? Eller är det meningen att de checkar in på militärbaserna med korta intervall även under långa uppdrag? Har du funderat på hur man blir av med beroendet?
 

walium

Champion
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,447
Location
Linköping
Re: drugsfrågor

"Hmm... det betyder ju att det blir svårt att genomföra längre uppdrag... Hur får de i sig drogen då? "

Tja, de kanske skulle kunna få med sig "huvudvärkstabletter" ifrån någon militärläkare.
- Känner ni er dåliga så ta några sådana här special Treo, grabbar.

"Har du funderat på hur man blir av med beroendet? "

Svårt, mycket svårt. Det är inte omöjligt att någon förrymd prototyp sitter med lösningen. Annars kan man alltid se till att smussla ihop ett litet eget förråd.
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Det är lixom det som är meningen. Nu kan jag visserligen tänka mig att till en viss del tumma på realismen, men inte så mycket att det dyker upp en massa märkliga superkrafter som inte passar in, typ flygförmåga, laserskjutande ögon osv. Sedan så kan man eventuellt också föreställa sig att tekniken åtminstone på vissa områden är längre kommen än den var under det riktiga 60-talet.

He. Bara att kunna utföra praktisk genmanipulation på människor är bra mycket mer avancerat än vi kan göra idag!

Men när jag läser dina svar till andra personer så får jag intrycket att superkrafterna i sig är ganska oviktiga för spelet, så "förbättrade" människor är nog allt som behövs. En hjältegrupp skulle kunna se ut såhär (grundegenskaperna utgår från 3T6, DoD-standard):

Captain Victory: Förbättrade grundegenskaper (STY, FYS och SMI runt 20), vältalig patriot, expert på vapen och kommandoträning.

Neptune: Modifierad för att kunna operera under vatten (gälar, simhud på händer och fötter och förbättrad motståndskraft mot tryckförändringar).

Gecko: Underrättelsespecialist, förbättrade sinnen, extremt vig (modifierade leder) och ett giftigt bett.

Tillräckligt speciella för att kunna klassas som "supervarelser", men fortfarande möjliga utan att man ska vara tvungen att töja på realismen allt för mycket.

/Henrik
 

walium

Champion
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,447
Location
Linköping
En liten tanke som jag lekt lite med är att gentiskt framställa en kvinnlig superhjältinna som avger stora mängder feromon(kvinnliga doftämnen som attraherar män, är inte säker på att jag har valt korrekt ord). Det hade varit ett effektivt sätt att slå ut åtminstone manliga motståndare./images/icons/smile.gif
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
En liten tanke som jag lekt lite med är att gentiskt framställa en kvinnlig superhjältinna som avger stora mängder feromon(kvinnliga doftämnen som attraherar män, är inte säker på att jag har valt korrekt ord). Det hade varit ett effektivt sätt att slå ut åtminstone manliga motståndare.

Tyvärr funkar det inte så för människor, lukten är en för liten del av det vi reagerar på. Däremot så skulle det kunna göra en kvinnlig hemlig agent till en riktig femme fatale! Faktum är att det skulle fungera lika bra för en man mot en kvinna, men det är ju oftast män som sitter med informationen man vill komma åt (om man inte vill komma sekreterarna).

/Henrik
 
Top