[Suldokars Wake] Regelfrågor

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag har börjat läsa in mig på Suldokars Wake med målet att spela intro-äventyret, men snubblar en del på regler och värld. Nu läser jag det allra första häftet (vit-röda) som faktiskt gjort att det mesta klarnat. Tänker att jag skriver frågor här, när de dyker upp.

Hur hanterar man sociala konflikter? Ett enkelt slag för Morph? Eller rollspelar man sociala konflikter?

Samma fråga då gällande att leta efter saker. Visst är det typ både ett slag och beskriva var man letar? Morph här med?
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Åh ett spel som jag också hoppas att få spela en dag! Jag ska bläddra i mina böcker för att se hur jag tolkar texten. Jag gissar att det är lite ett sånt spel där polletter börja trilla ner när man väl börjar spela?
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Jag gillar också tipset i böckerna att en i gruppen kan vara assistent till SL för att kolla upp regler och hjälpa till med tolkningar. Jag är helt för att dela bördan.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag tycker Suldokar innehåller väldigt många intressanta grejer, till stor del för att det är precist i hur saker ska vara och annorlunda - det är verkligen inte konformt. Men det gör också att man (i alla fall jag) ibland får svårt att förstå vissa regler och delar av världen. Hur ser en alien ut, till exempel?

Sen tycker jag del 4, med spelledartips och tankar kring äventyrskonstruktion osv är briljant.
 
Last edited:

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Jo det är klurigt men intressant som du skriver. Jag tänker att världsbeskrivningen fungerar som att det finns en precis övergripande kärna som det går att brodera ut saker över.

Sen har för mig att den röd-vita versionen är lite vagare än den senaste upplagan? Den nya ska innehålla rättelser och klargöranden.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jo det är klurigt men intressant som du skriver. Jag tänker att världsbeskrivningen fungerar som att det finns en precis övergripande kärna som det går att brodera ut saker över.

Sen har för mig att den röd-vita versionen är lite vagare än den senaste upplagan? Den nya ska innehålla rättelser och klargöranden.
Ja, jag har de nyare, de fyra första i alla fall. Men hamnade i att slå fram och tillbaka i alla fyra böcker. Tyckte det blev lättare att överblicka i den korta första, med den uppenbara risken att grejer där har ändrats :)

Det precisa ihop med eget-broderande kräver (väl?) att man har stenkoll på det som faktiskt är ”skrivet i sten”, vilket gör att det känns viktigt att förstå allt. Men man kanske kan höfta mer i spel?
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Det precisa ihop med eget-broderande kräver (väl?) att man har stenkoll på det som faktiskt är ”skrivet i sten”, vilket gör att det känns viktigt att förstå allt. Men man kanske kan höfta mer i spel?
Ja men typ? Jag tror att lite höftande och bokbläddrande under sessionen ingår lite i spelets principer, om jag inte är helt ute och cyklar. På Whitehacks Discord finns det en kanal för Suldokar, @Fiktionslek hänger där ibland om man vill ställa frågor direkt: https://discord.gg/ZzzwQxsN
 
Last edited:

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Förresten är femte numret guld! Det innehåller alla viktiga regler och är toppen för att få en överblick.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Apropå höfta vs hård fakta, från spelets principer:

􏰀 Reading vs. Improvisation. In Suldokar’s Wake, the good AI is not the one who always narrates freely, but the one who occasion- ally lets the adventure material have a tangible, direct presence for the players to hear or see. Reading aloud from time to time is expected. After all, a written description phrased with care can be more succinct, complete and flavorful than what the AI invents on the spot. It is also a change of pace and can mark a milestone in the game story. Bear in mind that reading aloud isn’t everyone’s forte: The AI isn’t required to deliver professional declamations—just to relate the adventure text as written, when it says that she should.
􏰀 As Written vs. Modified. Suldokar’s Wake features procedurally generated content which is carefully weighed against hard coded parts and allotted spaces for player input and AI improvisations. Adventure text always takes priority over general rules in this re- gard. Messing with this order may make an adventure less special and ruin its replayability. There are setting and rules switches, rare endings and obscure options for character development that have to be discovered, looted or procedurally generated in play. If you want to be able to honestly compare your findings and campaign developments to those of other groups, you should refrain from picking instead of rolling and avoid altering the prerequisites for special things to happen. Playing as written gives you more than enough room for your own contributions.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Samma fråga då gällande att leta efter saker. Visst är det typ både ett slag och beskriva var man letar? Morph här med?
Det är antingen eller. Om du beskriver att du letar på rätt ställe hittar du det, men om du famlar i mörkret går det bra att slå för någon relevant ability för att få en ledtråd. (Issue #3 ”Rules of inverted reality”)
 
Last edited:

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Hur ser en Alien ut, till exempel?
”Aliens look like bloods in most respects, but their bodies live in symbiosis with the alien species XLA, resulting in a number of physical variations as demonstrated in the below lists. ” (slå på tabellen för hur den ser ut)
 
Top