Nekromanti Styggelser

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Jag har snackat lite med mina spelare om hur de tycker att styggelser faktiskt ser ut. Själv tror jag att jag vill göra skillnad, rent kosmetiskt, på hur det kom sig att de blev förstyggade.

Om vi tar de styggelserna som figurerar i Kopparkronan så tycker jag själv de är ganska representativa för hur det ser ut när man blir smittad av korruption. Som att du har en pågående transformering som pågår under tiden för att sedan när du övergår till full korruption brista ut som en pervers fjäril ur sin köttsliga kokong. Dessa tänker jag mig då både blir mest kaotiska och primitiva av styggelser. Kan även tänka mig att om de överlever ett tag så kan de utvecklas till en mer stabil form, mer likt ett monster än en Mr.Hyde.



Men jag tänker mig att folk som blir förstyggade av att tex använda magi eller artefakter blir styggelser mer subtilt. De drar sig tillbaka och börjar pervertera andra genom sin närvaro eller av en vilja att sprida korruption. Väldigt sluga och inte nödvändigtvis uppenbara styggelser på utsidan. De är smarta nog att dölja sina märken. Tänker mig att de kanske har något enstaka bisarrt attribut, som inte nödvändigtvis behöver skrika styggelse, som anspelar på deras personlighet. Tex att de utvecklar en extrem fetma och måste sitta i ett hål för att bli matad av sina kultister som den kontrollerar med sina krafter.



Styggelsefödda är nog de jag finner mest intressanta. Dessa tänker jag mig som mer klassiska monster, som mantikora eller basilisk. Eller som Leshen, Fiends eller Chort från Witcher. De är mer en naturlig form för dem. De ser ut som parodier av en massa naturligt förekommande bestar och/eller kulturvarelser. Tänker mig även att Satyrer, Skogsrån, Kentaurer och sånt passar in här. De kanske till och med har en förmåga att fortplanta sig. Inte nödvändigtvis sexuellt, men kanske genom att bita andra som sedan förvandlas till en form av dem.


Demoner då? Jag tänker mig att dessa kanske har en rent av unik form? Alltså att det finns vissa arter av Demoner, men de är också tydliga att kunna identifiera som demoner. Här tänker jag mig att de likar mer monstrena från Hellboy. Många ögon, märken, tentakler och en allmänt främmande känsla som att de inte följer våra regler för hur anatomin fungerar.
 

Noodle!

Veteran
Joined
12 Jan 2016
Messages
22
Vi använder väldigt liknande bilder som de Pappa visat (en av dem är faktiskt målad av en vän till mig, vilket är lite kul)

Lägger till tre till.

Styggelsefödda:






Urstyggelse:

 
Top