Nekromanti Stridsförflyttning på rutnät

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Tjena allihopa.

Tänkte lira lite mer Eon IV och efter en lång kampanj med DnD är vi alla rätt så kära i rutnätskartor från Roll20 under våra strider, allt med snygga tokens och kartor, såklart.

Problemet är att Eon IVs system för förflyttning och avstånd är minst sagt "löst", eftersom man förflyttar sig mellan avstånd snarare än en fast summa. Såhär ser avstånden ut just nu (vet ej om det är jag som satt de exakta siffrorna, eller om jag bara hittat på dem, men ändock)

Kort: 2-5 meter
Mellan:: 6-20 meter
Långt: 20-100 meter
Mycket långt: 101-200 meter
Extremt långt: 201-500 meter (används sällan utanför magi).

Med Eons system som det funkar just nu kan man under loppet av en stridsrunda springa ned ett avstånd utan något slag, och springa ned ytterligare ett avstånd om man lyckas med ett slag mot förflyttning. Tanken här är att ju närmare man kommer sin motståndare, ju mindre riskfyllt/mer kontrollerat springer man. Därför springer man "långsammare" under de sista 20 metrarna när man sprintar mot en motståndare med svärd och sköld än man gör om man står 100 meter bort.

-------------------------------------------------------------------------

Så jag har en fråga och två lösningar

Fråga: Är det någon annan som har spelat med rutnät förut? Vad är era erfarenheter? Hur gjorde ni?

Lösning nr 1: Använd deras system rakt av, gör rutor som är två meter långa och räkna ut hur långt man kommer genom att mäta mot varje motståndare när man rör sig.
Lösning nr 2: Gör en "DnD" av det hela, gör rutor som alla är två meter långa och ge alla en basförflyttning på 12 rutor. Om de vill sprinta måste de klara av ett slag mot förflyttning och får då röra sig dubbla avståndet i samma runda.

Just nu lutar jag mycket hårt mot lösning nummer två, men jag hör gärna era tankar.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag spelar helt utan sånt här, mitt system är mer inspirerat av Wizardry och Phantasy Star IV.
När jag har provat att spela grottschack så känns det som att "jag" inte längre är i spelvärlden utan jag tittar ner på den lilla myran istället.
 

MaskeradeRosen

Veteran
Joined
22 Nov 2011
Messages
28
Location
Skåne
2097;n337135 said:
Jag spelar helt utan sånt här, mitt system är mer inspirerat av Wizardry och Phantasy Star IV.
När jag har provat att spela grottschack så känns det som att "jag" inte längre är i spelvärlden utan jag tittar ner på den lilla myran istället.
Personligen gillar jag att en stidsscen visualiseras. "Där är fem orcher - två en bit åt vänster och en längre bak med ett armborst. De andra två flankerar er tillsammans med ett troll." Jamen, hur långt bort är de, når vi fram, går det att skydda vår eldmagiker och hantera deras avståndskrigare, osv. Tycker roll20 är skitbra för princip alla stridsscener.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Jag ber att alla som svarar i tråden ger svar som är relevanta till min frågeställning: Hur skulle ni få rutnät att fungera i Eon.

Detta förutsätter att 1) Ni förstår Eons system någorlunda samt 2) ger förslag på vilken lösning är bäst för att implementera sagda rutnät.

Huruvida ni ogillar rutnät, gillar ostmackor eller tycker att sista säsongen av game of thrones var bra eller inte är irrelevant, och kan tas upp i en annan tråd.

Tack.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Jag har ritat upp en snabb översiktskarta och höftar avstånd från den. Eons abstrakta avståndssystem gör det svårt att använda ett rutnät på det viset man gör i DnD.

Om man vill ha rutnät och någon form av generell förflyttning får du nog bestämma hur långt man rör sig normalt/runda (ex 10 meter) och sedan slå ett förlyttningsslag för att nå längre där övertag på resultatet ger extra förflyttning (så med ett lyckat förflyttning rör man sig 20m + 5m/övertag).

Jag har inte alls provat den här modellen, så se det som vild spekulation.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,893
Location
The Culture
MODERERING

Trådstarten har en väldigt tydlig frågeställning, som dessutom upprepas i ett senare inlägg. Därför skulle även jag önska att alla som vill skriva om något annat än hur man använder rutnät i Eon, gör det någon annanstans!

Tack!
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Swedish Chef;n337160 said:
Om man vill ha rutnät och någon form av generell förflyttning får du nog bestämma hur långt man rör sig normalt/runda (ex 10 meter) och sedan slå ett förlyttningsslag för att nå längre där övertag på resultatet ger extra förflyttning (så med ett lyckat förflyttning rör man sig 20m + 5m/övertag).

Jag har inte alls provat den här modellen, så se det som vild spekulation.
Jag gillar den här idén väldigt mycket faktiskt. Min tanke var att sno grundsiffrorna från DnD och konvertera dem till två meter per ruta, samt ge spelarna 12 rutor att röra sig på.

Ett lyckats förflyttningsslag skulle kunna göra det till typ 20 rutor (för hela siffror är najs) med bonusen att varje övertag ger ger ytterligare 5 rutor. Det skulle göra hästar djävligt snabba också, vilket jag gillar.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Mundo;n337206 said:
Jag gillar den här idén väldigt mycket faktiskt. Min tanke var att sno grundsiffrorna från DnD och konvertera dem till två meter per ruta, samt ge spelarna 12 rutor att röra sig på.

Ett lyckats förflyttningsslag skulle kunna göra det till typ 20 rutor (för hela siffror är najs) med bonusen att varje övertag ger ger ytterligare 5 rutor. Det skulle göra hästar djävligt snabba också, vilket jag gillar.
Nice gör ett speltest och kolla hur det funkar. Du får gärna skriva här om hur det går.
 

Koftan

Veteran
Joined
20 Dec 2014
Messages
26
Jag halvanvänder rutnät för att visualisera men då reglerna inte är helt gjorda för det systemet har jag flyttat spelarna när det blir strid utifrån deras beskrivningar. Ibland gör jag kartor utan rutor men på Roll20 är det smidigare med rutor då man kan flytta karaktärerna med piltangenterna. Använder mest rutor när det är strid i kombination med att de utforskar okänd terräng annars har jag en wallpaper som bakgrund där jag bara visar vem som är i strid med vem.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
1. I princip alla tillgängliga rutnät är 5 fot, vilket blir 1,5 meter och så lite växel att vi kan slippa bry oss. Onödigt att använda annan skala.

2. Konvertera längsta längden på varje avstånd till ett maximalt antal rutor. Det kommer antagligen mest vara intressant när man går mellan kort mellan för att se om slag behövs eller inte. Efter typ två möten kommer alla känna på sig när de borde slå för att komma längre.

3 Proffit.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Jocke;n337264 said:
1. I princip alla tillgängliga rutnät är 5 fot, vilket blir 1,5 meter och så lite växel att vi kan slippa bry oss. Onödigt att använda annan skala.
DnD rekommenderar att göra om det till 2 meter, och Star Wars DnD, som använder sig av meter i grundboken, använder också 2 meter. Men jag kände likadant när jag läste det faktiskt, av 1.5 meter lät rimligare.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Nu har ett fälttest gjorts med två olika strider. En med en gyttjig väg i en skog där några banditer försökte sig på ett överfall, och en i grotta mot ett grottroll.

Striden i grottan såg inte lika mycket förflyttning, men striden på landsvägen såg springande, skjutande med avståndsvapen, och beriden strid.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Regler för Eon rutnät

Varje ruta = 1.5 meter
Normal persons förflyttning = 6 rutor per runda
Person som bör medeltung/tung rustning (räkna med belastning där man får -2T6 för förflyttning) = 4 rutor per runda
Häst förflyttning = 10 rutor per runda

Detta är så kallad "gratis" förflyttning, som karaktärer kan röra sig utan att behöva göra något slag. Vill man förlänga sin förflyttning kan man rulla mot Förflyttning med de vanliga reglerna för terräng.
Om slaget lyckas dubblar man sin förflyttning (4, 6 eller 10 fler rutor beroende på ens situation) och eventuella övertag lägger till ytterligare 2 rutor av förflyttning.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

För oss funkade det mer eller mindre felfritt, men vi har bara provat två strider. Nu blir det jul (och sånt rollspelsfientligt skit!) så nästa session blir förmodligen inte förrän efter nyår.
 

Koftan

Veteran
Joined
20 Dec 2014
Messages
26
Jag har också snickrat ihop regler och där tanken är att det ska vara så likt reglerna i Eon IV som möjligt så att det ska vara lätt att hoppa mellan stridskarta och mer abstrakt strid. Reglerna försöker också bevara de beskrivande elementen i Eon IV samtidigt som fördelarna med en stridskarta kan nyttjas maximalt. Initialt är det lite krångligare än Mundos förslag på regler men detända man behöver göra är egentligen att hålla koll på avståndstabellen då förflyttningen sker i avstånd istället för ett förflyttningsvärde.

Stridskartor
Då många idag spelar rollspel online via bland annat Roll20 har det blivit populärt att använda stridskartor i spel som normalt sett inte stödjer dessa kartor. Eon IV är ett av de spel som inte stödjer denna typ av kartor då förflyttning inte mäts i meter utan i avstånd. Därför rekommenderas det att använda mer abstrakta kartor som hjälpmedel. Vill man dock använda stridskartor med rutnät är det viktigt att spelledaren är tydlig i att hen har tolkningsföreträde för vad som är en rimlig förflyttning och att hen informerar spelarna om detta. Nedan följer således regler för hur Eon IV kan spelas med stridskartor.

Normalt är de stridskartor som görs till amerikanska rollspel i fot och det vanligaste är att en ruta är 5 fot vilket motsvarar 1,5 m. Därför rekommenderas det att rutorna som används till stridskartor i Eon IV är 1,5 m gånger 1,5 m.

Utanför strid är det lämpligt att låta alla karaktärer och varelser får möjligheten att röra sig 3 rutor åt gången för att strukturera upp förflyttningen. Detta kan modifieras om någon smyger då det är mer lämpligt med 2 rutor eller springer då det är mer lämpligt med 10 rutor. Vill en göra något speciellt så som att jaga efter en person eller smyga sig fram till någo bör detta inte ske i stridsrutor utan som en Utmaning eller Konflikt. Efter att resulgatet i Utmaningen eller Konflikten är färdig placerar spelledaren om karaktärer och varelser för att stämma överens med utfallet.

I strid mäts förflyttning i intentioner. Deltagarna aktiverar i antingen avstånd, närstrid eller mystikfasen och väljer under sin fas intentionen för sin förflyttning om sidohandlingen förflyttning valts. När intentionen är bestämd bestäms en förflyttning baserat på intentionen. Vill man röra sig mot eller från en platts, person, varelse eller föremål får en normalt röra sig ett avstånd (se tabellen nedan). Vill en spelare röra sig ytterligare ett avstånd och har valt att aktivera i närstridsfasen får hen slå ett slag mot förflyttning som vanligt (se Avstånd &Förflyttning på sida 169 I Grundboken till Eon IV).

De fem avstånden i stridsrutor
Närstrid (en av rutorna bredvid): Tätt inpå och så nära att man kan attackera målet med en närstridsattack. Avståndsvapen kan inte användas på detta avstånd.

Kort (1-3 rutor från målet): En handfull steg ifrån målet.

Medellångt (4-10 rutor från målet): En bra bit ifrån målet.

Långt (11-60 rutor från målet): Målet är långt borta. Många kastvapen går inte att användas mot mål på detta avstånd.

Mycket lång (60-120 rutor från målet): Målet är mycket långt borta. I princip når bara bågar och armborst så här långt.


Exempel: Krigaren Ignatius står med dragen rapera i en lång korridor och på andra sidan står en dibukkultist med en blodig glada över en livlös kvinna. Ignatius väljer att aktivera i närstridsfasen och vill använda sin sidohandling för att göra en förflyttning med intentionen att komma i närstrid med kultisten. Kultisten har valt att aktivera i magifasen vilket gör att Ignatius får agera först. Då det är 8 rutor mellan Ignatius och kultisten kan Ignatius bara förflytta sig 5 rutor då det ändrar avståndet från Medellångt till Kort dock har Ignatius valt att aktivera i närstridsfasen vilket gör att han kan förflytta sig ytterligare ett avstånd från Kort till Närstrid med ett lyckat Förflyttningsslag. Ignatius har 4T6 i Förflyttning och korridoren räknas som lätt teränng vilket gör att han måste lyckas med ett slag mot 6. Han slår 13 på slaget och får förflytta sig ytterligare 3 rutor och hamnar i Närstrid med kultisten och blir automatiskt anfallare då kultisten inte valt att agera i närstridsfasen.
 
Top