Galdermester
Warrior
Jeg har begynt og se på strid til hest og det er flere momenter som jeg synes er litt merkelige. :grin:
Så her er endel av funderingene og tankene mine.
1) Undvike
En vanlig ridehest har hele 4T6 i undvike, og med tanke på størrelsen og hurtigheten til en hest så synes jeg det er litt rart. En hest har større sjanse til å klare å undvike en serie med sverdhugg fra feks. en vanlig byvakt som har 3T6 i anfall.
Et anfall er som vi vet ikke kun et slag men en serie av slag og finter. Så jeg ser for meg for eksempel en stor låve hvor en kriger skal prøve og drepe en hest som går løs, han må utføre en haug av angrep før han i det hele tatt klarter å treffe hesten som hopper over, og dukker under huggene hans..
Jeg skulle jo tro at en kriger med for et stor sverd som gikk rett mot en fiendtlig hest, klarte og treffe den når han kom innen huggvidde, ikke at hesten hoppet og lekte rundt han.
Et annet eksempel er rytter som stormer på to krigere, og rytteren misser sitt første angrep og han blir stående og veksle sverdhugg med krigerne.
Krigerne får ikke noe pluss siden rytteren og hesten telles som to motstandere. Og hesten vil da undvike med 4T6 mot deres 3T6... Hvis de står på hver sin side av hesten og begge slår, så er det vel mer sannsynlig at en av de treffer hesten enn at den smetter unna huggene?
2) Det andre er blokkere og parere fra rytteren. Rytteren kan velge og parere eller blokkere selv, eller bruke hestens undvike.
Men jeg synes at det burde være naturlig at rytteren i det minste får minus for å forsvare hugg som ikke er rettet mot seg selv.
Ved en vanlig blokkering til fots så beveger en seg hurtig og smidigt i forbindelse med blokkeringen og bevegelsesbanen til skjoldet og det en forsvarer seg mot trenger aldri å være langt fra kroppen.
Men la oss si at en rytter sitter på en stor stridshest, og en motstander går etter benene til hesten med storsverdet sitt, så er det jo rimelig umulig for rytteren på toppen og klare og blokkere angrepet med skjoldet.
Da må en lage en historie om at han rir på angriperen med skjoldet først slikt at han misser eller lignende (men det blir veldig rart).
3) Belastning på ridedyr. Dette vet jeg egentlig om jeg forstår, men rytteren får jo ingen belastning, men er det slik at rytterens belastning blir overført til hesten?
Slik at en hest blir mer belastet om en liten missle på 40 kg sitter på den i platerustning, enn at en tirak på 100 kg sitter på den?
Og i såfall spiller det ingen rolle om en rytter bruker stridshesten som pakkhest?
Hvordan virker belastning på ridedyret?
4) Avstandsangrep og undvike.
Det blir jo nesten veldig rart at hesten kan undvike avstandsvåpen som rytteren ser blir avfyrt på kortere avstand.
En rytter passerer gjennom skogen etter en ridetur, og han hører en stemme på siden av seg som sier "STOPP!"
Rytteren stopper helt opp og snur seg i salen, og ser på bueskytter som sikter midt på siden av hesten på kort avstand.
Bueskytteren ber han om å kaste våpnene og verdisakene eller så skyter han hesten, men han vet at det egentlig ikke er noe problem, for enda røveren sikter midt på hesten hans så vet han at det er mye større sannsynlighet at hesten klarer og undvike pilen enn at røveren treffer.
Det som skjer når en undviker er at først må øyet se at våpenet blir avfyrt (eller at skuddet er i luften), så må hjernen tolke det, før kroppen blir satt i bevegelse og en prøver å undive noe.
Her må altså rytteren oppfatte trusselen, så må kroppen hans reagere, så må hesten oppfatte signalet, og så må hesten reagere..
Står det en bueskytter og sikter på hesten på kort avstand så er det ingen sjanse for at hesten klarer og undvike før pilen er fremmme.
Et annet eksempel er en rytter som stormer mot en røver fra lang avstand. Røveren er en herdet banditt så han holder hodet kaldt og sikter mot rytteren som stormer frem.
Når rytteren er på kort avstand så løsner han pilen, mens hesten er i full gallopp. I praksis så er det ikke mulig for rytteren og få hesten til å klare å undvike pilen, da den har et alt for stort moment fremover, pluss at begges rekasjonstid osv gjør det umulig.
5) Skade fra hesterygg.
Gir ikke det å angripe fra hesterygg mer skade enn "Lansstöt"? Jeg synes lansstøt er bra, men den krever jo tross alt to overtak, pluss at den gjelder kun for lanser og ol. (ol. = og lignende)
Hva når for eksempel en rytter med hevet lanse stormer inn i en strid og treffer motstanderen men får ingen eller kun 1 overtak? Gjør lansen ikke mer skade enn om han hadde stått stille og stikket med den?
Og hva med for eksempel sverdhugg? Si at en rytter i full gallopp med hevet sverd rir rett forbi en motstander og så deler ut et hugg i forbifarten, det burde jo gjøre en hel del mer skade enn normalt?
En annen ting er at det står at det er mulig med kraftig anfall sammen med lansestøt. Men jeg ser for meg den klassiske rytteren som holder lansen stille og bruker hestens moment til å gjøre skade.
Ved for eksempel et øksehugg eller lignende til fot så kan en legge veldig mye mer krefter i et hugg, ved å bare bruke mer moment (svinge den i en lengre bane), men det er jo ikke store bevegelsen en klarer å få frem med en lanse?
6) Spørsmål anngående holde i tyglar.
Det er jo mulig og sloss med sverd i den ene hånden, og så holde tyglene i den hånden en holder skjoldet. Men skjoldet kan da ikke brukes.
Men kan en plutselig ombestemme seg? S i at en starter som anfaller men misser, så i andre runde så blir en forsvarer og motstanderen velger da og slå et kraftig hugg mot hesten. Kan en da velge og blokkere, men med den risken det medfører at en ikke holder noen tygler?
Og si at en klarer blokkeringen, kan en da i neste handling bruke sidehandlingen til å ta tak i tyglene igjen med skjoldarmen, og så angripe med sverdet?
Mine tanker (dette er kun midlertidig forslag til løsninger for megselv, men synes det er fint og lese andres husregler og måter og gjøre ting på for å få inspirasjon, så deler tankene)
1) At en vanlig hest er bedre på å undvike en erfaren kriger synes jeg er litt rart, så jeg tenker å sette alle undvike ned med 1T6 (men det er bare en midlertidig tanke, har ikke tenkt så mye på det).
2) Jeg synes at alle blokkeringer eller pareringer som utføres mot riddyret burde få -1T6, da en ofte må parere og blokkerer stder og punkter som er langt mindre naturlig enn normalt. Sitter en på en gigantisk stridshest så er det vanskeligere og blokkere eller parere et angrep mot hestens ene forbein, enn det hadde vært og parert eller blokkert ett angrep mot sitt eget bein hvis en hadde vært til fots.
3) Jeg tror en god løsning hadde vært og brukt den "vanlige" belastningsgreien på hesten, men sagt at hvert steg var x kilo. Eller at x kg gir et halvt belasntingkryss eller lignende.
4) Kanskje gjøre det umulig og få hesten til å undvike ting på lenger avstander enn middels.
5) Her er det litt mer komplisert, og en må skille mellom den runden som en rir inn en kampen med full fart og den senere kampen når en står mer statisk (ikke full gallopp).
Et forslag er at en kanskje kan bruke hestens grunnskade den runden som en åpner angripet (hvis det er i full gallopp), det gjelder da også for økser og sverd, som for lanser og spyd.
Dette ble en lang post, så kudos til dere som har orket og lese hele, og enda mer til de som ønsker å svare eller bidra med noen ord
Så her er endel av funderingene og tankene mine.
1) Undvike
En vanlig ridehest har hele 4T6 i undvike, og med tanke på størrelsen og hurtigheten til en hest så synes jeg det er litt rart. En hest har større sjanse til å klare å undvike en serie med sverdhugg fra feks. en vanlig byvakt som har 3T6 i anfall.
Et anfall er som vi vet ikke kun et slag men en serie av slag og finter. Så jeg ser for meg for eksempel en stor låve hvor en kriger skal prøve og drepe en hest som går løs, han må utføre en haug av angrep før han i det hele tatt klarter å treffe hesten som hopper over, og dukker under huggene hans..
Jeg skulle jo tro at en kriger med for et stor sverd som gikk rett mot en fiendtlig hest, klarte og treffe den når han kom innen huggvidde, ikke at hesten hoppet og lekte rundt han.
Et annet eksempel er rytter som stormer på to krigere, og rytteren misser sitt første angrep og han blir stående og veksle sverdhugg med krigerne.
Krigerne får ikke noe pluss siden rytteren og hesten telles som to motstandere. Og hesten vil da undvike med 4T6 mot deres 3T6... Hvis de står på hver sin side av hesten og begge slår, så er det vel mer sannsynlig at en av de treffer hesten enn at den smetter unna huggene?
2) Det andre er blokkere og parere fra rytteren. Rytteren kan velge og parere eller blokkere selv, eller bruke hestens undvike.
Men jeg synes at det burde være naturlig at rytteren i det minste får minus for å forsvare hugg som ikke er rettet mot seg selv.
Ved en vanlig blokkering til fots så beveger en seg hurtig og smidigt i forbindelse med blokkeringen og bevegelsesbanen til skjoldet og det en forsvarer seg mot trenger aldri å være langt fra kroppen.
Men la oss si at en rytter sitter på en stor stridshest, og en motstander går etter benene til hesten med storsverdet sitt, så er det jo rimelig umulig for rytteren på toppen og klare og blokkere angrepet med skjoldet.
Da må en lage en historie om at han rir på angriperen med skjoldet først slikt at han misser eller lignende (men det blir veldig rart).
3) Belastning på ridedyr. Dette vet jeg egentlig om jeg forstår, men rytteren får jo ingen belastning, men er det slik at rytterens belastning blir overført til hesten?
Slik at en hest blir mer belastet om en liten missle på 40 kg sitter på den i platerustning, enn at en tirak på 100 kg sitter på den?
Og i såfall spiller det ingen rolle om en rytter bruker stridshesten som pakkhest?
Hvordan virker belastning på ridedyret?
4) Avstandsangrep og undvike.
Det blir jo nesten veldig rart at hesten kan undvike avstandsvåpen som rytteren ser blir avfyrt på kortere avstand.
En rytter passerer gjennom skogen etter en ridetur, og han hører en stemme på siden av seg som sier "STOPP!"
Rytteren stopper helt opp og snur seg i salen, og ser på bueskytter som sikter midt på siden av hesten på kort avstand.
Bueskytteren ber han om å kaste våpnene og verdisakene eller så skyter han hesten, men han vet at det egentlig ikke er noe problem, for enda røveren sikter midt på hesten hans så vet han at det er mye større sannsynlighet at hesten klarer og undvike pilen enn at røveren treffer.
Det som skjer når en undviker er at først må øyet se at våpenet blir avfyrt (eller at skuddet er i luften), så må hjernen tolke det, før kroppen blir satt i bevegelse og en prøver å undive noe.
Her må altså rytteren oppfatte trusselen, så må kroppen hans reagere, så må hesten oppfatte signalet, og så må hesten reagere..
Står det en bueskytter og sikter på hesten på kort avstand så er det ingen sjanse for at hesten klarer og undvike før pilen er fremmme.
Et annet eksempel er en rytter som stormer mot en røver fra lang avstand. Røveren er en herdet banditt så han holder hodet kaldt og sikter mot rytteren som stormer frem.
Når rytteren er på kort avstand så løsner han pilen, mens hesten er i full gallopp. I praksis så er det ikke mulig for rytteren og få hesten til å klare å undvike pilen, da den har et alt for stort moment fremover, pluss at begges rekasjonstid osv gjør det umulig.
5) Skade fra hesterygg.
Gir ikke det å angripe fra hesterygg mer skade enn "Lansstöt"? Jeg synes lansstøt er bra, men den krever jo tross alt to overtak, pluss at den gjelder kun for lanser og ol. (ol. = og lignende)
Hva når for eksempel en rytter med hevet lanse stormer inn i en strid og treffer motstanderen men får ingen eller kun 1 overtak? Gjør lansen ikke mer skade enn om han hadde stått stille og stikket med den?
Og hva med for eksempel sverdhugg? Si at en rytter i full gallopp med hevet sverd rir rett forbi en motstander og så deler ut et hugg i forbifarten, det burde jo gjøre en hel del mer skade enn normalt?
En annen ting er at det står at det er mulig med kraftig anfall sammen med lansestøt. Men jeg ser for meg den klassiske rytteren som holder lansen stille og bruker hestens moment til å gjøre skade.
Ved for eksempel et øksehugg eller lignende til fot så kan en legge veldig mye mer krefter i et hugg, ved å bare bruke mer moment (svinge den i en lengre bane), men det er jo ikke store bevegelsen en klarer å få frem med en lanse?
6) Spørsmål anngående holde i tyglar.
Det er jo mulig og sloss med sverd i den ene hånden, og så holde tyglene i den hånden en holder skjoldet. Men skjoldet kan da ikke brukes.
Men kan en plutselig ombestemme seg? S i at en starter som anfaller men misser, så i andre runde så blir en forsvarer og motstanderen velger da og slå et kraftig hugg mot hesten. Kan en da velge og blokkere, men med den risken det medfører at en ikke holder noen tygler?
Og si at en klarer blokkeringen, kan en da i neste handling bruke sidehandlingen til å ta tak i tyglene igjen med skjoldarmen, og så angripe med sverdet?
Mine tanker (dette er kun midlertidig forslag til løsninger for megselv, men synes det er fint og lese andres husregler og måter og gjøre ting på for å få inspirasjon, så deler tankene)
1) At en vanlig hest er bedre på å undvike en erfaren kriger synes jeg er litt rart, så jeg tenker å sette alle undvike ned med 1T6 (men det er bare en midlertidig tanke, har ikke tenkt så mye på det).
2) Jeg synes at alle blokkeringer eller pareringer som utføres mot riddyret burde få -1T6, da en ofte må parere og blokkerer stder og punkter som er langt mindre naturlig enn normalt. Sitter en på en gigantisk stridshest så er det vanskeligere og blokkere eller parere et angrep mot hestens ene forbein, enn det hadde vært og parert eller blokkert ett angrep mot sitt eget bein hvis en hadde vært til fots.
3) Jeg tror en god løsning hadde vært og brukt den "vanlige" belastningsgreien på hesten, men sagt at hvert steg var x kilo. Eller at x kg gir et halvt belasntingkryss eller lignende.
4) Kanskje gjøre det umulig og få hesten til å undvike ting på lenger avstander enn middels.
5) Her er det litt mer komplisert, og en må skille mellom den runden som en rir inn en kampen med full fart og den senere kampen når en står mer statisk (ikke full gallopp).
Et forslag er at en kanskje kan bruke hestens grunnskade den runden som en åpner angripet (hvis det er i full gallopp), det gjelder da også for økser og sverd, som for lanser og spyd.
Dette ble en lang post, så kudos til dere som har orket og lese hele, og enda mer til de som ønsker å svare eller bidra med noen ord