DoD Stretch Goals

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,487
Location
En mälarö
Vad tycker vi om Stretch Goalsen i ligans DoD? Själv är jag glad över att de innefattar så många äventyr. I skrivande stund är vi uppe i tre stycken, fyra om man räknar in äventyrsplatsen Utkante, och med ytterligare ett under uppsegling.

Vad gäller de andra så är det lite blandat huruvida jag kommer att använda dem eller ej. Men det är roliga pryttlar oavsett.

SG1. Rollformulär, både ifyllda och tomma. Tveksamt om de kommer komma till användning. Känns inte särskilt nödvändigt då man kan, och kommer, skriva ut dem själv.

SG2. Äventyret Trolletinn. Bra skit. Precis sådant jag vill ha.

SG3. Initiativkort. Bra grejor. Kommer att användas. Men borde inte de ingått i spelet från början? Man kan visserligen använda spelkort men utan dem känns inte spelet komplett. Är det inte meningen att man ska kunna öppna lådan och bara köra igång utan att behöva rota fram en gammal kortlek? Det känns som att vi här brände ett Stretch Goal i onödan.

SG4. Äventyret De döda ögonens grotta. Finemang!

SG5. Tärningar. Precis som initiativkorten ovan så tycker jag att de ska vara med från början och att vi även här slösar ett Stretch Goal.

SG6. Äventyret Suckarnas torn. Keep em coming.

SG7. Pappfiggar. De ser jättefina ut. Men personligen brukar jag inte använda sådana så de kommer nog ligga opunchade.

SG8. Äventyrsplatsen Utkante. Jättebra! Världsbygge på helt rätt nivå.

SG9. Spelplan för pappfiggarna från SG7. Kommer nog ligga oanvänd den med.

SG10. Äventyret Ödesmörks djup. Brabrabra!

SG11. Skattkort. Hm, tveksam. Behöver veta mer om dem innan jag uttalar mig.

SG12. Äventyret Templet Purpurbrand. (I detta nu inte uppnått än.) Toppen!

Så jag är på det stora hela nöjd med Stretch Goalsen. Vad tycker ni?
 
Last edited:

Kexet

Sitter här och smular
Joined
25 Jun 2021
Messages
202
Det är fint med små pappersfilurer, härlig retrokänsla för oss med ett nostalgiskt förhållande till 80-talet. Kul grej med skattleken också men inget som inte kan lösas med en tabell, men det ger lite bättre känsla. Tärningar har man en drös så specialtärningar är också just fina. Initiativlek är toppen, tärningsslag sänker i det läget känsla men inget som inte kan fixas med vanlig kortlek, precis som tärningar.

Med det sagt - tärningar etc kan kännas som brända SCs, visst. Men de blir mest litet godis för, precis som du påpekar, det är relativt sett en drös med äventyr. De är enligt mig tunga SGs och det är otroligt generöst i en startbox. Nu har jag förstås inte läst äventyren men med namnen bakom så utgår jag från en skyhög lägstanivå. Och gissar jag så är designvalet dubbelt.

De gamla rävarna vill ha äventyren om än kanske inte själva spelet i samma utsträckning och kundgruppen är köpstark så man får krydda lite för att de ska köpa hela boxen. Andra incetamentet är nya spelare - ska det lockas nya spelare behövs ordentligt med äventyr så de får kläm på hur man spelar/leder och har nog med kött på benen när det är dags att göra egna äventyr. Ett endaste introäventyr även i den mest pedagogiska anda är inte vägen att gå. Om du frågar mig.

Så, sammantaget, som du så förtjänstfullt uttryckte det om äventyren - Keep 'em coming. Det är rysligt fina grejer och begåvar boxen med mycket substans jämte kortlekar och annat utanpåverk.
 

SpringandeKulle

Warrior
Joined
15 Aug 2022
Messages
201
5 st äventyr samt äventyrsplats... Det tycker jag låter som en bra utdelning när man köper ett spel! Tärningar, initiativkort, pappfigurer och rollformulär känns mer som det skulle ingått i boxen från början så de spelar för mig ingen roll. Det har jag för mig det gjorde förr i alla fall... Men en massa äventyr är guld!
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
SG1. Rollformulär, både ifyllda och tomma.
Fullständigt onödigt då jag om jag skaffar spelet kommer skriva ut formulär själv

SG2. Äventyret Trolletinn.
Bravo Bravo ,äventyr är alltid bra . Det gillas

SG3. Initiativkort. Borde ingå i lådan och inte vara ett stretchgoal

SG4. Äventyret De döda ögonens grotta.
Bravo Bravo ännu mer äventyr , det gillas

SG5. Tärningar.
Borde även detta ingå i lådan och inte vara ett stretchgoal

SG6. Äventyret Suckarnas torn.
Spoil me med äventyr , bra shit

SG7. Pappfiggar.
Fullständigt onödigt i mitt fall , jag är en stark anhängare av anti mini rörelsen .

SG8. Äventyrsplatsen Utkante.
Alltid kul med lite äventyrsplaster

SG9. Spelplan för pappfiggarna från SG7
Usch nej , påminner om battlemaps och ger associationer till det hemska spelet ifrån sopgubbarna ifrån västkusten

SG10. Äventyret Ödesmörks djup.
Ännu mer äventyr me likey

SG11. Skattkort.
Inget som tilltalar mig direkt .

SG12. Äventyret Templet Purpurbrand.
Bra bra bra bra och återigen bra
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,487
Location
En mälarö
Hade gärna fått lite fler än 5 rollformulär. Antingen som SG eller addon med iaf 30-40 st.
Varför då? Alla har väl, eller i alla fall känner någon som har, tillgång till en skrivare.
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,183
Location
Lunden, Göteborg
Varför då? Alla har väl, eller i alla fall känner någon som har, tillgång till en skrivare.
För min del är det av samma anledning som jag föredrar tryckta böcker framför utskrivna pdfer, bättre känsla. Jag föredrar känslan och utseendet på Fria Ligans tryckta rollformulär och tycker att de blir lite tristare resultat om jag skriver ut själv.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,130
Äventyren är riktigt fina SG :) Jag är rätt säker på att det kommer ett SG om att samla dem i ett äventyrskompendium. Det är också bra även om jag tycker det är lite charmigt med lösa äventyrshäften.

Jag håller med om att tärningarna inte borde varit ett SG, och kanske inte heller figurerna och rutnätskartan. Ponera att de inte blivit upplåsta - hade butikslådan inte innehållit några tärningar då? För en nybörjare som plockar upp DoD för första gången är det absolut nödvändigt med tärningar. Hellre då ett SG där standardtärningarna byts ut mot exklusiva KS-tärningar (alternativt att man får båda uppsättningar).

I nyhetsbrevet där de annonserade den nya utgåvan stod det att spelet var byggt för att möjliggöra digital spel. Men det finns inget digitalt i Kickstartern förutom den närmast obligatoriska PDF-nivån. Självklart kommer det SG för VTT-support, men jag kan tycka att den borde funnits med från start.

Under kommentarsfliken är det många som ber om hårdpärm. Det hoppas jag att det inte blir! Hårdpärmar tar mer plats och ökar vikten. För böcker som förvaras i en låda känns det onödigt och mer otympligt att läsa.
 

Moberg

Veteran
Joined
31 Jul 2014
Messages
107
Varför då? Alla har väl, eller i alla fall känner någon som har, tillgång till en skrivare.
Som Ezping Orm sa, gillar den känsla av kvalitet som brukar medfölja officiella grejer. Printar jag själv blir det med sladdrigt papper och utan den där fina skärpan.
I mina ögon är formulär en självklarhet till en sån här produkt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,881
Jag är kanske helt blind men hittar ingen länk till kickstartern någonstans? Vill ju kunna titta på allt detta 🙂
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,815
Alltså med risk att låta som en cyniker...

Alla stretchgoals än så länge var ju på en nivå där de garanterat skulle låsas upp.

Så att säga "tärningar borde alltid varit med". Jo självklart, därför de låg nivån de gjorde.


De riktiga stretchgoalsen har vi inte sett än.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,881
Tack @Oldtimer för länken 🙂 Jag gillar de flesta stretch-goals, framförallt att det läggs så mycket emfas på äventyr! Var skeptisk till pappfigurerna först, jag använder helt mina älskade gamla figurer från högstadiet men det är ju en högst personlig preferens och pappfigurerna är ju onekligen snygga 🙂
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,000
Location
Umeå
Alltså med risk att låta som en cyniker...

Alla stretchgoals än så länge var ju på en nivå där de garanterat skulle låsas upp.

Så att säga "tärningar borde alltid varit med". Jo självklart, därför de låg nivån de gjorde.


De riktiga stretchgoalsen har vi inte sett än.
Precis, hade spelet inte fått ihop 250000 så hade vi bara fått en regelbok, och det är ju rimlig eftersom allt annat går att fixa på annat håll eller inte behövts.
Hade de inte kommit upp i 750000 så är det bra (imho) att de skippar korten men att det åtminstone blir ett spel med de tidigare delarna.

Jag tror ingen förväntar sig att spelet skulle stanna på dessa nivåer. Men det här är ju en del av kickstartandet! It's just for the show. Det är på slutet det blir spännande. Ska den guldpläterad draken låsas upp? Kommer vi att nå upp till tärningarna i ren diamant? Blir det en serie på Amazon prime?
 
Top