Nekromanti Strategifriform

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,878
Location
Barcelona
“Strategifriform” är ett slags hybrid mellan rollspel och strategispel som jag fantiserade om idag, och som jag tänkte att vi kan diskutera om ni har lust. Grundtanken är att man skildrar en strategisk konflikt med rollspelens verktyg.

[HR][/HR]
“Friform” används ju ofta för att beskriva en typ av rollspel utan formaliserade, kvantifierade regler, där berättelsen drivs framåt av lösare överenskommelser och konventioner. Nackdelen är att det kräver mer höftande och att det kan bli svårare att komma överens om vad som bör hända (eller att spelledaren tvingas bli mer auktoritär); fördelen är att berättelsens utveckling inte inskränks av att de möjliga konsekvenserna av en viss handling redan är fastslagna.

Strategispel, på bräde eller dator, är för det mesta helt och hållet formaliserade. Reglerna slash spelmotorn definierar precis vad som är möjligt att göra och vilka konsekvenser det får, kanske med några undantag som förhandling eller köpslagan.

Vi behöver alltså inte tänka oss att strategifriform helt saknar formaliserade regler. Alla informella inslag kommer att leda till en form som är friare än vad vi är vana vid. Vi får alltså ett spektrum av mer eller mindre fria former av strategispel.

[HR][/HR]
Det som skiljer strategifriform från rollspel i vanlig mening är för det första att spelarna inte kontrollerar enskilda roller, utan större maktfaktorer såsom arméer, politiska organisationer, stater etc. För det andra är spelarna varandras motståndare, by default (allianser är möjliga, förstås).

Det som skiljer strategifriform från strategispel i vanlig mening är, förutom att reglerna som sagt är friare, dels att det inte finns några tydliga vinstvillkor -- på det sättet påminner det både om rollspel och om verkligheten -- dels att man kan ha en spelledare, och framför allt: att det inte finns någon egentlig gräns för vad man kan göra, så länge det håller sig inom den fiktiva trovärdighetens ramar.

[HR][/HR]
Något slags regelmässigt ramverk bör man förmodligen ha kring spelet. Det är till exempel rimligt att man har något slags resurshushållning, så att spelarna får en påtaglig bild av vad som står i deras makt. Det är också rimligt att ha något slags resolutionsmekanik, men det är inte alls nödvändigt att denna mekanik är knuten till vissa stereotypa slag av konflikter, som är fallet i konventionella strategibrädspel. Vad jag menar är att i ett spel som Risk åker tärningarna fram i en viss typ av situation, nämligen när man går in i motståndarens territorium, men det fina med strategifriform är ju att man kan låta konflikten äga rum på flera olika nivåer samtidigt: diplomaternas svettiga förhandlingar i den gamla kejsarstadens paviljonger, en ensam spejares försök att undvika fientliga ryttare på vägen mot det egna härlägret med ovärderlig information, en duell mellan drakberidna ärkemagiker högt över ett slagfält, två kungarikens kapplöpning för att snabbast rusta upp sina handelsflottor och vinna nya kolonier, prinsens psykologiska spel med sina svekfulla rådgivare, osv.

Vill man inte ha ett formaliserat resolutionssystem (och ett sådant är ju, som vi vet, allt som oftast bara ett sätt att dölja godtycke och tolkningar, snarare än att undvika dem), eller om det blir för torftigt alternativt komplicerat, så kan man ha en spelledare som agerar domare. Kontrahenterna får då lägga fram sina respektive case för spelledaren för varför just de bör vinna konflikten (räkna upp de olika strategier, motstrategier, resurser etc. som de utnyttjar) och sen får spelledaren använda sitt goda omdöme, gärna med stöd av några kloka riktlinjer som spelskaparen har hittat på. Riktigt välartade spelare behöver inte ens en spelledare, utan kan gemensamt komma fram till vad som är en rimlig utgång, men risken är nog att spelarna då kommer att tendera att glömma bort att de är motståndare och börja agera allt för mycket som samberättare.

[HR][/HR]
Det jag främst tänkte mig att strategifriform kunde användas till är som ett verktyg för världsbyggande. Det är ju inte alltid så lätt att extrapolera vad som trovärdigt bleve konsekvenserna av den magi, teknologi, geografiska och kulturella förutsättningar etc som utgör premisserna för ens setting, och om man iklär sig rollen som en aktör i världen med vissa konkreta intressen kunde man lättare komma i samma frame of mind som världens invånare och inse hur de nya förutsättningarna kommer att påverka ens egna och motståndarnas handlingar. Det här tillämpningsområdet har också fördelen att man har ett mål gemensamt med sina presumptiva motståndare, det vill säga att skapa en trovärdig skildring av en fiktiv setting, vilket balanserar upp den något prekära situation som strategifriformens natur annars försätter en i, d.v.s. att man måste behandla medspelarna som motståndare samtidigt som spelets funktion kräver ett visst mått av konsensus och medskapande.

Några tankar?
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Jag tycker det låter riktigt bra, jag har haft tankar på liknande saker för att föra fram bakgrundshandlingar i fisktankar på ett mer naturligt sätt.
Also borde det inte heta stratefriform?

/Luna Lovegood
Man Mountainman said:
Har du kommit fram till något bra, eller haft tillfälle att testa?
Luna Lovegood said:
Inte haft möjlighet att få ihop tillräkligt med folk så jag har tyvärr inte utveklat det så mycket för testande.
 

Oden

Veteran
Joined
1 Nov 2009
Messages
97
Vet inte om det är riktigt vad du tänkte dig, men Svavelvinters "Skuggspel" kan kanske fungera som inspiration där varje spelare (och berättaren) kontrollerar någon slags maktfaktor i världen/området.
Man Mountainman said:
Just ja, det känner jag ju till. Har inte haft möjlighet att läsa de reglerna, dock. Hur friformiga är dom?
Rhodryn said:
Detta fick mig att tänka på Birthright för D&D lite grann. Där karaktären man spelar är någon av de styrande personerna inom ett land/stat. Har spelat pc spelet baserat på det oxå.

Birthright campain setting

Det enda D&D jag någonsin tyckt om. En del dock tack vare SL'n jag hade till det. XD
Oden said:
Skillnaden här är ju att maktfaktorn aldrig är spelarens egna rollperson, och skuggmakten alltid är bunden till en annan spelares rollperson för att skapa mer "drama" ^^.
I Birthright låter det som att rollpersonerna själva har makt.
 

Oden

Veteran
Joined
1 Nov 2009
Messages
97
Edit: Tydligen får kommentarer inte vara mer än 500 tecken, who knew?

Har inte boken nära mig så detta är från huvudet, men i grova drag så.

I grund skapar man en "spelplan" vilket kan vara allt ifrån en stad med olika distrikt till en karta av multiversum med olika dimensioner (Utskrivna färgkartor med namngivna områden is the shit).

Sedan skapar alla varsin skuggmakt. Skuggmakterna är alltid en enda person/varelse i slutändan även om själva "makten" kan vara allt från tjuvgillen till religioner eller en blandning.

Skuggmakten har en "pjäs" som kan flyttas runt på kartan. Skuggmakten kan även skaffa sig resurser (flera, mindre viktiga pjäser). Dessa kan vara allt från tjuvar och lönnmördare till en ensam magiker, en sekt med nötskallar eller ett gäng demoner osv.

Skuggmakterna flyttar sedan runt sina resurser till olika områden (all förflyttning sker dolt) för att utföra vad man nu vill. Finns ingen annan där kan man börja få inflytande (få råd med fler resurser) över området (tärningsslag här). Om det finns resurser från olika skuggmakter i samma område blir det slagsmål (tärningsslag), och om det är fler än två sidor börjar man lägga in allianser och annat skoj för att försöka spela ut varandra.

Sedan i spel används dessa övergripande slagsmål som bakgrundshändelser och äventyrskrokar då varje spelarkaraktär är bunden (villigt eller ovilligt) till en annan spelares skuggmakt, men just den här biten kanske är lite mindre intressant om du bara är efter den strategiska biten.

Som synes är systemet homogent i form av resurserna. De fungerar på exakt samma sätt oavsett om det är demoner eller träskråttor, bara fluffet och beskrivningarna skiljer sig åt (spelarna får själva skapa sin skuggmakt och sina resurser) men det har ingen regelmässig effekt alls.
Spelet är i princip; 1) Placera ut resurser, 2) Alla visar var deras resurser är, 3) Är du ensam? bra, börja utöka inflytandet, 4) Inte ensam? Dags att rulla tärning, 5) Trängsel i området? Börja fundera ut hur du ska spela ut de andra, 6) Skuggrunda klar, börja spela rollspel eller kör en runda skuggspel till.

Vill man ha mer variation får man kanske göra en lista på olika fördelar/nackdelar att plocka/köpa ifrån när man skapar sina resurser, något som skulle vara svårt i svavelvinter men som blir lättare ju mer temabestämt skuggmakterna och resurserna är, exempelvis armeer och soldater av olika slag.

Vill du har lite mer specifik info kan jag leta rätt på boken senare.
Man Mountainman said:
Tack för beskrivningen! Tyvärr verkar det vara lite väl mycket som konventionellt strategispel, alltså att reglerna specificerar exakt vad som är möjligt att göra, och berättardimensionen bara är fluff alt. input till rollspelandet.
Oden said:
Som sagt är det ett väldigt enkelt och snabbspelat system för att få fram händelser i bakgrunden till svavelvinter så det är väldigt basic. Med det sagt om du kokar ihop något bättre är jag idel öra. ^^
Man Mountainman said:
Tja, det är väl inte fråga om bättre utan bara om vilket syfte det ska tjäna. Jag är säker på att skuggspelet är alldeles utmärkt för det avsedda ändamålet.
 

Pansarsvinet

Veteran
Joined
26 Mar 2014
Messages
65
Låter som de dära simuleringarna som staten/armén/företag använder för att förbereda sig på att hantera diverse krissituationer. Ett scenario målas upp och är lett av en domare (referee). Information sprids till de olika involverade grupperna och allt eftersom de handlar förändras scenariot.

Har bara löst gjort något liknande där spelarna har befäl över olika delar av en tysk stridsgrupp (c 900 man + olika vapenslag ex understöd) under 1944 på östfronten. Och där simulering gick ut på att stalla en rysk motoffensiv i c 10 dagar under reträtt för att evakuera närliggande bebyggelse.
Anteckningspapper för att skriva order på och autentisk ”eniro” karta över visst område för truppförflyttningar samt markera fientliga grupperingar baserade på deltagarnas tillgång och utnyttjande av underrättelsetjänst från luft, mark och signal övervakning. I slutet på varje ”dag” presenterades förändringarna via små muntliga fältrapporter från de egna förbanden, förbrukning av förnödenheter, egna förluster m.m. som baserades på bedömningar av deltagarnas tidigare order, motstånd och stridssituation. Allt avvägt efter autentiska utfall som sedan förs in på kartan (med blyerts) för att uppdatera den i väntan på nya orders som läggs fram efter deltagarnas ivriga diskussioner i hur man ska lösa läget.

/oink
Snow said:
Vet du om det hade något regelstöd? Eller var det "friform". Låter riktigt tufft.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
När jag läste ditt inlägg så såg jag framför mig när jag var på Gothcon nått år och spelade en kombination av Mechwarrior RPG och Battletech.

Tror dock inte det skulle klassas som friform... eftersom man följde RPG reglerna i dom vanliga rpg'iga grejerna, och följde en modifierade Battletech+mechwarrior RPG regelkombination när man sprang runt i sina mech's.

Men det kanske kan hjälpa dig ändå... ge dig en bild eller något.

Jag minns bara att jag gillade riktigt starkt att spela MechWarrior RPG på det sättet... i kombination med figurspelet.
 
Top