Strategier för att hitta folk att umgås med

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Jag har kommit fram till att jag skulle må bra skaffa nya vänner och hitta nya sociala sammanhang att verka i. Problemet är att jag aldrig riktigt har begripit hur man gör det där. Så vad finns det/har ni för strategier för att träffa och lära känna nytt folk? Eller var har ni träffat och lärt känna nytt folk?

Übereil
 

revault

Veteran
Joined
25 Feb 2014
Messages
41
Location
Skellefteå
Gemensamma intressen är en bra start. Jag har flyttat runt lite i Sverige och har varit tvungen att skapa nya bekantskapskretsar ett par gånger.
Första gången flyttade jag för att plugga. Då tvingade jag mig själv att vara med på alla aktiviteter under nolleperioden trots att det inte riktigt är min grej. Det hjälpte. Att jag sedan upptäckte att en klasskompis var gammal rollspelare underlättade ytterligare.
Andra gången flyttade jag till ett jobb. Då umgicks jag mest med några av mina arbetskamrater på fritiden.
Tredje gången jag bytte stad så ville jag återuppta rollspelandet igen så jag "annonserade" efter folk att spela med på olika forum på nätet. Jag fick kontakt med, och lärde känna några rollspelare. Utifrån dem så lärde jag känna fler personer och har därefter expanderat min bekantskapskrets allt eftersom.

Svårt att säga vad som skulle passa dig utifrån din situation. Men om du som jag har introverta drag så kan det vara bra att tvinga sig själv ut i sociala sammanhang.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Lättaste sättet att bli vän med folk är att regelbundet spendera tid med dem. Mitt råd är att hitta en ny hobby. Gå med i en studiecirkel eller bok klubb eller liknande. Jag rekommenderar scrapbooking, det är mycket sittande tillsammans och prata vilket är vad du är ute efter. Efter du varit där en handfull gånger försök ordna någon gemensam aktivitet, fråga ”Jag tänkte gå och se nya Star Wars filmen/bowla/testa nya restaurangen som vill följa med?”. Ett par hänger säkert på. Efter ett tag till så kan du smsa någon och fråga den personen om ni ska hitta på något enskilt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,905
Jag håller med God45. En hobby är bra att börja med. Kanske ta en kvällskurs i någonting spännande? Prata med kurskamraterna och föreslå tillslut att ni ska hitta på någonting.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Übereil;n338898 said:
Jag har kommit fram till att jag skulle må bra skaffa nya vänner och hitta nya sociala sammanhang att verka i. Problemet är att jag aldrig riktigt har begripit hur man gör det där. Så vad finns det/har ni för strategier för att träffa och lära känna nytt folk? Eller var har ni träffat och lärt känna nytt folk?

Übereil
Social dans, som lindy hop och tango är perfekt för att göra saker ihop med andra, och skitkul. Men kanske inte det bästa om du vill få nya vänner. Det brukar ju ta rejält med tid. Funkar inte med att leta efter nya grupper att spela rollspel med?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Man börjar dricka alkohol med folk man bara är ytligt bekant med. "Ska vi ta en AW?", "Ska vi ta en öl någon gång?" etc. Och vips! så är man kompisar tills man råkat ligga med och/eller börjat hata varandra.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Vimes;n341180 said:
Man börjar dricka alkohol med folk man bara är ytligt bekant med. "Ska vi ta en AW?", "Ska vi ta en öl någon gång?" etc. Och vips! så är man kompisar tills man råkat ligga med och/eller börjat hata varandra.
Eller så hintar man om att man gillar att spela brädspel. Spel är en fantastisk sak att samlas kring eftersom man kan vara social utan att vara socialt kompetent för fem öre.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Nässes förslag om dans är träffsäkert. Jag har hittat många av mina vänner genom kurser i bugg och foxtrot samt socialdans. Andra typer av kurser kan säkert fylla samma funktion. Rollspelsrelaterade tillställningar som konvent, spelkvällar och workshops är också bra för att lära känna nya människor med nördiga intressen. Själv har jag bland annat efterlyst lokala rollspelare här vilket gav gott resultat.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Vimes;n341180 said:
Man börjar dricka alkohol med folk man bara är ytligt bekant med. "Ska vi ta en AW?", "Ska vi ta en öl någon gång?" etc. Och vips! så är man kompisar tills man råkat ligga med och/eller börjat hata varandra.
Haha, så himla bra sammanfattning av alla relationer jag någonsin haft till personer som inte är spelnördar :p
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Jag har ett quiz-lag som jag träffar en gång i månaden på filmquizet, en skrivgrupp som är resterna av en skrivarkurs (vi har dock inte setts på ett halvår, men ska göra det snart). Jag har jag två mindre chatt-grupper där vi pratar spel och ventilerar lite annat i. Alla de här grupperna är på sin höjd några år gamla och med undantag för quiz-gruppen som jag råkade snubbla in i så kommer sig alla av att jag gått på typ forum-öl, följt med på en öl efter skrivkursen, pratat rollspel över en öl osv. Så mitt råd blir: drick mer öl.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,991
Location
Ett häxkräl
Efter två stadsbyten post-studentiden kan jag bara konstatera att jag är helt värdelös på det här. Och det hjälper inte direkt att min enda arbetskamrat är min dator och min kaktus.

En sak man kan göra är att gå med i den lokala spelföreningen eller hänga på den lokala spelbutiken. Om något sådant finns. Numera är jag för blyg, men nästan alla mina vänner efter gymnasiet var med i samma spelförening.

Mitt bästa tips är dock att skaffa barn! Barnet kommer att få kompisar och då kan du bonda med deras föräldrar!
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Hitta nya vänner är svårt och det blir svårare ju äldre man är .

Ett bra tips är att träffa folk utifrån de intressen du har . Gillar du att fotografera gå med i stans fotoklubb ,gillar du friluftsliv gå med i scouterna , gillar du spel gå med i stans rollspels/brädspelsklubb osv osv då har du redan gemensamma nämnare med personerna du träffar där och det kommer att bli naturligt att samtala om det gemensamma intresset.

Utifrån dessa samtal kan du sedan se om det är någon eller några du klickar lite bättre med och då efter ett tag kan du kanske fråga om ni ska gå och ta en öl osv .

??????Att gå med i stadens sverok anslutna spelförening är också ett tips om du är spelintresserad då dessa är öppna för allmänheten och dom inte får neka dig medlemskap så länge du följer föreningens och sveroks stadgar .
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Ett annat tips som jag själv använt mig av är att när jag flyttat så har jag annonserat om spelgrupp på olika forum och där berättat lite om mig själv och min rollspelsvana och vad för spel jag vill spela och sen nappar förhoppningsvis nån spelgrupp på det och vips är man inne i gemenskapen .
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Vill bara pusha för det här med alkohol igen. Grejen med alkohol är ju att det gör det uthärdligt att umgås med folk man egentligen tycker är bedrövliga. Majoriteten av alla människor man träffar har man ju inte mycket mer gemensamt med än att man typ tillhör samma art. Med alkohol blir det tillräckligt för att man ska bli polers. Man behöver inte ens söka gemensamma intressen! Gillar man inte öl får man lära sig. Allt som hör vuxenlivet till är acquired tastes (obs att både alkohol och svårigheten med att skaffa kompisar hör till vuxenlivet, deal with it). Man behöver inte ens knarka. Jag brukar säga till folk "Jag gillar brädspel och öl". Inga problem. Alla gillar öl och ganska många gillar brädspel eller kan tänka sig att spela något annat än Monopol. Jag kan vara hur introvert jag vill; det funkar ändå.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Vimes;n341236 said:
Grejen med alkohol är ju att det gör det uthärdligt att umgås med folk man egentligen tycker är bedrövliga.
Var och en får såklart göra som hen vill. Själv skippar jag alkoholen och umgås med människor jag tycker är trevliga.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Alkohol kan vara ett superbt socialt smörjmedel och bryta ner den annars så stela svenskheten men att bygga sina relationer kring alkohol som enda gemensamma nämnare är nog inte att rekommendera då sådana relationer inte bygger på någon djupare vänskap och inte brukar sluta så lyckligt .

Dom gånger jag tex blandat alkohol med brädspel så har det slutat med att brädspelet hamnat i skymundan och det ist blivit skiftat fokus till berusning och skall man försöka knyta nya kontakter så skall man nog vänta tills man känner varandra lite bättre innan man låter folk se en berusad
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
luddwig;n341238 said:
Var och en får såklart göra som hen vill. Själv skippar jag alkoholen och umgås med människor jag tycker är trevliga.
Jag ogillar eller är intensivt ointresserad av de flesta jag lär känna nykter.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
DeBracy;n341240 said:
Man, that's bleak.
Kanske! Men det är väl så det är. Förr i tin' (TM) hade vi inte så jävla mycket å välja på. Då var det till å hänga med de närmaste, vare sig man gillade det eller inte. Nu står vi inför ett jävla smörgåsbord av smaklösa rätter. Vi vänjs inte att tycka de är särskilt smaskiga och 9 av 10 är inte särskilt minnesvärda. Det gäller förstås även den lilla tallrik vi själva erbjuder. Det är ett helvete att behöva bedömma sin egen och andras tallrikar till en simpel, oinspirerande tvåa av fem. Bättre då att kunna smälla i med en femma eller en etta. Men då måste överjagets trista rimlighet dränkas först.

Det är ju ingen olycklig slump att typ alla tidiga samhällen vi har lämningar från verkade basera sina ritualer kring berusning av olika slag. Ska vi inte bli packade kan vi ju skita i hela grejen med anonyma storgrupper och bara lajja runt i små autonoma flockar istället.

Nu kanske litterär (kan vara rollspel!) eskapism är ett annat sätt att som individ hantera hela samhällets orimlighet på istället. Absolut. Men frågan var ju hur man hanterar den tillsammans med andra. Och eftersom frågan ställs på ett rollspelsforum får man anta att "leka riddare" i grupp inte är en reell lösning.

Bli berusad tillsammans med andra, Übereil! Det spelar ingen roll om du tycker att de är dönickar till vardags (eller om du själv är en dönick till vardags)!
 
Top