Stranger Things, säsong 4

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Nu är jag också klar. Helhetsomdöme: Bra. Hyfsat i nivå med övriga säsonger (även om #1 fortfarande är bäst). Ger mig inte på någon längre recension, och det finns saker att invända mot, men efter att ha nyligen tagit mig igenom Kenobi är jag benägen att ha överseende med en hel del när det är så mycket som är bra.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Jag känner att jag måste se om säsong 1, för nu när jag kollade på del 2 i säsong 4 så måste jag verkligen berömma dem för hur gediget hantverk Stranger Things är. Se bara på hur de använder zoom, hur de panorerar över karaktärer, hur de använder skärpedjupet ... varenda litet nytt klipp har en visuell tanke bakom sig. Lägg sedan till att alla karaktärer (vilket numera är väldigt många) verkar ha sitt karaktärsark och utvecklas.

Jag är väldigt imponerad. Finns det saker som kunde varit bättre? Ja, men i stort svek den här säsongen mig inte. Blev faktiskt ännu mer taggad att se vidare när jag fick reda på att nästa säsong är den sista, även om jag hade hoppats att detta var den sista säsongen.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
Jag har bara kollat typ två avsnitt i S4 (och inte läst ett enda inlägg i tråden), men jag måste erkänna att jag tycker det är hysteriskt roligt att de är inne i säsong 4 nu och folk blir fortfarande förvånade över att det kommer läskiga monster som ingen kan förklara och dödar folk.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Kul video om Millie Bobby Brown och Duffer bröderna som tydligen hade lite av en beef angående karaktärers dödlighet i Stranger things. Oavsett var man står i frågan var det väldigt intressant.

 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
352
Såg klart igår. Fram till de 2 sista avsnitten var jag jävulskt imponerad. 10/10 låg nära till hands.

De två sista. Framfö slutet på sista avsnittet, sänkte dock helhetsintrycket.

Jag avskyr att Duffnerbröderna har sådan extrem plotarmour på sina karaktärer. Jag köpte det en säsong eller 2. Men nu är vi framme vid säsong 4.
Av en serie som handlar om BARN som tar sig an DEMONER.

Och ändå finns det inga risker. Ingen dör. Säsong 1 trodde man att eleven strök med. Nejdå, tillbaka. Säsong 3 Hopper. Nejdå tillbaka. Nu så var väl ändå Max saga all. Hela dramaturgiska bågen var utspänd. Hon dog. Nejdå. Deus ex machina. Tillbaka.
Dom introducerar nya karaktärer som vi inte är emotionellt fästa vid och avhyvlar dem (Eddie, billy). Men järngänget. Nope.

Det. Och det överdriver sega slutet där man verkligen kände att någon borde sagt. Okej guys. Nu räcker det. Nu har det varit 35 min med emotionell dialog och knyta samman gulliga trådar. Enough.

Det sänkte tyvärr helhetsintrycket.
Men egentligen var säsongen enormt stark. Om någon dag när jag släppt detta gnäll så kommer jag nog tycka att det är 9/10 och egentligen lika bra som säsong 1.

Vilket säger en hel del.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Dom introducerar nya karaktärer som vi inte är emotionellt fästa vid
Serien gjorde ett ypperligt jobb att skapa en emotionell koppling till både Billy (negativ koppling) och Eddie (positiv koppling). I alla fall för mig.

Själv är jag rätt less på serier som ska döda av huvudkaraktärer som chockvärde vid det här laget. Det är gjort. Jag hade gärna sett att Eddie överlevde det här också. Men så tycker jag det finns betydligt intressantare konsekvenser att slänga in än döden.

Eddie hade kunnat hamna i fängelse istället, Max kan förbli invalid även om de återför hennes själ till henne. Och båda kan ge övriga karaktärer lika mycket potential till känslomässig utveckling.

Fast själv är jag nog mest bara nöjd med lyckliga slut nu för tiden. Jag har fått alldeles nog av depp-slut.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
352
Ok fair enough, jag håller delvis med dig, men mina poänger är att:

A) Visst, jag gillade också tex Eddie och Billy (jättemkt tom). Jag menar bara att det inte är en slump att dom introducerar en ny "säsongs-karaktär" och sedan avlivar denne för att få lite svärta och emotionellt djup, istället för att göra sig av med en av huvudkaraktärerna vilket är "svårare", riskerar att göra folk ledsna och allmänt gör det svårare att få till uppföljare. Det är ingen slump. Det är ett välbeprövat och något fegt tillvägagångssätt

B) Håller helt med om att döden inte borde användas som det enda sättet att få in konsekvenser. Verkligen. Men om man nu ÄNDÅ använder det, fega inte konstant genom att "införa döden", få till "den emotionella scenen" och sedan "TADA" ta tillbaka det hela och återföra karaktären. De har använt det greppet minst tre gånger nu. Och det är för mkt. Antigen använd greppet och stå ditt kast. Eller gör andra konsekvenser, som du skrev tex gör någon skadad, invalidiserad, psykiskt helt och fullt nedgången, dement, ångerfull. Whatever.

Men de gör inte det utan de låtsas använda döden och tar hela tiden tillbaka greppet. Eller avhyvlar säsongskaraktärer.

Det är inte värdigt en i övrigt så otroligt välskriven serie.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
de låtsas använda döden och tar hela tiden tillbaka [...] Det är inte värdigt en i övrigt så otroligt välskriven serie.
Det håller jag 100% med om. Så jäkla fånigt när en serie lägger ibland flera minuter på att skrika "nu kommer folk dö", bara för att deus ex machina skiten.

Riktigt dåligt författande!
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Det håller jag 100% med om. Så jäkla fånigt när en serie lägger ibland flera minuter på att skrika "nu kommer folk dö", bara för att deus ex machina skiten.
Fast i det här fallet så är jag ganska stark i min tro att det handlar om att de är lite trötta på att bara ha en supergirl, att allt skall handla om Eleven. Jag tror Max har fått en dos supahpowah av Eleven (som i sin tur blivit lite svagare?) och att det kommer finnas ett antal twists runt dem och även runt Will och hans spidersense i S5. Båda tjejerna har stark koppling till Peter.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Fast i det här fallet så är jag ganska stark i min tro att det handlar om att de är lite trötta på att bara ha en supergirl, att allt skall handla om Eleven. Jag tror Max har fått en dos supahpowah av Eleven (som i sin tur blivit lite svagare?) och att det kommer finnas ett antal twists runt dem och även runt Will och hans spidersense i S5. Båda tjejerna har stark koppling till Peter.
Nu var det i och för sig inte Max jag främst hade i åtanke skall sägas, utan när de andra höll på att kävavas av tentakler runt halsen. Det hade varit en cool scen om de gjort mer motstånd och faktiskt med nöd och näppe hållit tentaklerna borta från halsen tills räddning kom. Men som det gjordes kändes det så väldigt mycket som att bara vifta med en röd flagga framför tjuren.

Max döds-/ickedödsscen hade kunnat vara bättre, men den störde jag mig inte alls lika mycket på av olika anledningar.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
352
Fast i det här fallet så är jag ganska stark i min tro att det handlar om att de är lite trötta på att bara ha en supergirl, att allt skall handla om Eleven. Jag tror Max har fått en dos supahpowah av Eleven (som i sin tur blivit lite svagare?) och att det kommer finnas ett antal twists runt dem och även runt Will och hans spidersense i S5. Båda tjejerna har stark koppling till Peter.
Kanske. Eller kanske inte. Men de använder den här ”nu dör personen. Personen är död. Tada hen lever”-dramaturgin hela tiden. Genom samtliga säsonger. Hade det varit en engångsgrej för att få till effekten du teoriserar om ovan hade det kunnat vara förlåtet.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag älskade Eddie! Grymt välskriven karaktär som verkligen gjorde ont att se dö. Fortfarande efter fyra säsonger en bra serie mem em serie som jag fortsätter att vidhålla att den borde tagit slut vid säsong tre. För även om jag tycker att serien fortfarande är bra så tycker jag inte att den blir bättre, snarare aningen mindre bra för varje säsong. Detta kan vara selektivt minne då jag bara sett varje säsong en gång och det är ingen serie jag tror jag kommer se om igen. Min fru och våra barn älskar serien och den fungerar perfekt som just en serie som hela familjen gillar tillräckligt mycket för att alla skall sluta använda telefoner och iPad.

Bara för att visa att jag tycker att det finns serier som faktiskt blir bättre för varje säsong(med något undantag) så vill jag slå ett stort slag för Westworld! Varje säsong lyckas med att skala av ett nytt lager av löken och göra nästa säsong ännu mer intressant än den förra. Jag vet att jag kanske är i minoritet att tycka just det och även att Stranger Things borde ha fått sluta tidigare, men jag tycker som sagt inte att Stranger Things blivit de senare säsongerna av Game of Thrones.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Själv tycker jag att den första säsongen av Stranger Things har en magi som sedan blivit svår att upprepa. De efterföljande säsongerna är inte dåliga, men ojämnare. Att ryssarna har blandats in i leken var ganska kul och helt logiskt utifrån tidsandan (kalla kriget), men det skapade också en för mig inte helt önskvärd komisk distans. Det blev väl mycket stereotypt ironisk Ivan Drago över det hela.

Första säsongen hade en påtaglig känsla av E. T. (barn i mystisk fara) som sedan successivt försvann när skådespelarna blev allt äldre tonåringar. Det är förstås svårt att göra något åt. Jag tror dock inte att det blir lika kul att följa samma karaktärer som 20-åringar, vilket lär bli fallet (typ) i sista säsongen. Barn i fara är mer dramaturgiskt tacksamt än ett målbrottsgäng på äventyr.

Om jag tycker att det hade räckt med en säsong? Njae, kanske inte. Men att äta väldigt mycket ur samma godispåse blir mindre intressant, ju mer man äter.
 
Last edited:
Top