Nekromanti StormRing logo

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,976
Location
Göteborg
Här kommer en logo för StormRing. Inte helt 100% klar men det blir nog något sånt här. Jag är rätt nöjd med blixtarna och den blå bakgrunden. Vad tycks?



Och blixtarna/bakgrund i högre upplösning:
 

Attachments

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,976
Location
Göteborg
Tackar! Blixtarna har jag målat för hand direkt i Photoshop - inget photoshop-trixande :gremsmile:
Jag skall nog måla stenkanten för hand också (nu är det en kombination av handmålat och Photoshop-mixtrande).
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,976
Location
Göteborg
BMOC said:
Supersnyggt!

Jag hade dock velat se lite tydligare/mörkare outline runt bokstäverna.
Ännu mörkare? Jag tyckte det blev rätt rejäl kontrast mellan bokstäverna och bakgrunden. Jag var rädd någon skulle gnälla på mina falska kapitäler - fast det gör väl Arfert sedan :gremsmile:
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,914
Location
Ludvika
Jag gillar det! Men jag tror det skulle se rätt tufft ut om alla bokstäver var i samma storlek utom M:et i cirkeln som är större =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Tankar:

Göra om ramen till mer egenritat tror jag på. Jag vet inte om du gjort skuggningen manuellt, men tyvärr känns den lite "bevel and emboss" just nu.

Jag undrar om det inte skulle funka att låta molnen bli ännu mörkare ut mot sidorna. Samtidigt lite ljusare moln mot mitten. Mer kontrast, helt enkelt.

Blixtarna är riktigt snygga. Jag funderar på om det skulle funka att låta den "spela" lite i/på bokstäverna också.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,976
Location
Göteborg
krank said:
Göra om ramen till mer egenritat tror jag på. Jag vet inte om du gjort skuggningen manuellt, men tyvärr känns den lite "bevel and emboss" just nu.
Jag har en gammal ram som jag ritade för några år sedan som jag använt på bykartan (Nova). Jag hade tänkt modifiera den lite grand och använda på loggan.
Sedan brukar jag göra betydligt renare loggor - den skall ju även funka svartvit och även i väldigt liten storlek (typ banners etc). Bra om blixarna och texten kan användas separat.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Caligo said:
Sedan brukar jag göra betydligt renare loggor - den skall ju även funka svartvit och även i väldigt liten storlek (typ banners etc). Bra om blixarna och texten kan användas separat.
Ja, rena loggor är bra. Lite beroende på projektet brukar jag först göra en pixellogga med detaljer och grejer, och sedan använda Illustrator för att plocka fram de features jag tycker funkar i svartvitt och som är viktigast. Då får jag både nåt snyggt för framsidor etc och något snyggt som funkar i olika storlekar etc.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
krank said:
Caligo said:
Sedan brukar jag göra betydligt renare loggor - den skall ju även funka svartvit och även i väldigt liten storlek (typ banners etc). Bra om blixarna och texten kan användas separat.
Ja, rena loggor är bra. Lite beroende på projektet brukar jag först göra en pixellogga med detaljer och grejer, och sedan använda Illustrator för att plocka fram de features jag tycker funkar i svartvitt och som är viktigast. Då får jag både nåt snyggt för framsidor etc och något snyggt som funkar i olika storlekar etc.
Folk jobbar olika.
Jag börjar med en snabb skiss i svartvitt på papper, sen ett original i svart gjort i Adobe Illustrator eller liknande, sen ev gråskale-varianter, och till sist en logga i färg. Allra sist i 3D, om sånt ska förekomma.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Alltså, det är snyggt (blixtarna är jättefina). Men jag tycker loggan är lite konstig.

Själva formen på ramen är symetrisk, men själva texten StormRing är det inte. Behöver du stora S och R? Det stora R:et fuckar upp mest tror jag. Sen skapar loggan naturligt fokus på sin mitt, med cirkeln av blixtar, så vi fokuserar vår blick och stirrar intensivt på ett M?

Jag tycker det är en konstig logga, även om den är snyggt gjord.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,894
Location
The Culture
Loggan är väldigt snygg, men det känns inte som om texten är centrerad inom ramen. Troligen är den det, men känslan säger att ytan till höger är större än ytan till vänster. Då bör verkligheten ge vika, tycker jag. Flytta alltså hela texten en liten bit till höger.

/tobias
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,976
Location
Göteborg
Tack för alla kommentarer! Jag kanske är lite dålig på att kommunicera men loggan är inte klar och därför inte riktigt redo för den där lite "precisare" kritiken. Jag är ändå glad för uppmärksamheten och för folk bryr sig :gremsmile:
Det är ju alltid en risk med att lägga ut något ofärdigt för allmän beskådning.
Det sagt så brukar jag nästan alltid göra en svartvit logga först men nu kändes det bra att göra en flådig fyrfärgslogga först. Anledningen till man brukar göra så är nog att det är svårare att göra en stilren logga från en "photoshop-logga" än tvärtom. Däremot har jag det i bakhuvudet nu. Det viktiga, tycker jag. Är att man har hög igenkänningsgrad ovasett vilken version av loggan som man ser.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,976
Location
Göteborg
Vad som kunde vara intressant att höra lite åsikter om är hur man skall skriva namn såsom StormRing. Skall man lägga in stora bokstäver (versaler) i ord/egennamn? Enligt vissa regler skall man ju inte göra det men t.o.m. InDesign skrivs ju så. Frågan är om det är viktigare att det får en egen stil och därmed högre igenkänningsgrad - dessutom kan det ju vara enklare att se vad ordet delar är och betyder (Indesign/InDesign/Questcore/QuestCore etc.)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Caligo said:
Vad som kunde vara intressant att höra lite åsikter om är hur man skall skriva namn såsom StormRing. Skall man lägga in stora bokstäver (versaler) i ord/egennamn? Enligt vissa regler skall man ju inte göra det men t.o.m. InDesign skrivs ju så. Frågan är om det är viktigare att det får en egen stil och därmed högre igenkänningsgrad - dessutom kan det ju vara enklare att se vad ordet delar är och betyder (Indesign/InDesign/Questcore/QuestCore etc.)
Jag tycker att det skulle vara bättre med STORMRING än med StormRing. I loggan iaf. Mest för att "torm" är så mycket bredare än "ing", så det blir lite dålig balans i ordet. I löptext är det en annan sak.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
krank said:
Caligo said:
Vad som kunde vara intressant att höra lite åsikter om är hur man skall skriva namn såsom StormRing. Skall man lägga in stora bokstäver (versaler) i ord/egennamn? Enligt vissa regler skall man ju inte göra det men t.o.m. InDesign skrivs ju så. Frågan är om det är viktigare att det får en egen stil och därmed högre igenkänningsgrad - dessutom kan det ju vara enklare att se vad ordet delar är och betyder (Indesign/InDesign/Questcore/QuestCore etc.)
Jag tycker att det skulle vara bättre med STORMRING än med StormRing. I loggan iaf. Mest för att "torm" är så mycket bredare än "ing", så det blir lite dålig balans i ordet. I löptext är det en annan sak.
Men vafan det var ju det jag skrev tidigare. Typ.

Men ja, +1 alltså. Jag tycker som krank. StormRing blir problematiskt, i synnerhet när du har en symmetrisk ram runt det som här.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,976
Location
Göteborg
Vimes said:
Men vafan det var ju det jag skrev tidigare. Typ.

Men ja, +1 alltså. Jag tycker som krank. StormRing blir problematiskt, i synnerhet när du har en symmetrisk ram runt det som här.
Ett problem som inte är så uppenbart är också att teckensnittet inte har några äkta kapitäler och då blir S och R för feta i förhållande till de andra tecknen. Jag tror jag skall hitta ett bättre teckensnitt eller rita eget. Jag skall även testa att göra r:et med lite "swash" så att det står ut lite grand utan att vara så mycket större. Vad tror ni om det?
Swash: http://typophile.com/node/47901
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag gillar när saker år lite osymmetriska när det gäller loggor. Jag brukar lägga in små "fel", det blir mer intressant och bättre för ögat. Typ nästan omärkligt variera bredden/formen eller nåt på bokstäverna, om samma förekommer flera gånger. Men man måste ha bra känsla för sånt själv, naturligtvis.
 
Top