Storm kings thunder, spoiler fritt!

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Nu har jag hört en del negativt om skt... Vad är fel? Utan att spoila saker.

Vi har just börjat köra den. Eller vi är på väg till norr, lvl 4 är vi visst.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Om du är en spelare så får du bara bita ihop och stå ut med hur den är för känns som att den sortens recensioner mest är till för den som sneglar på att spelleda eländet.

Det är en räls. Ett av kapitlen är en jättestor jäääättestor sandbox. Med massor av platser och dom är bara mycket vagt beskrivna.

Some sourcebook till the north är boken inte helt oanvändbar.

Som äventyr har den då två problem. Sandboxdelen är lite för luddig och torftig, och är placerad i en "episk" räls.

Ni kanske ändå får en bra spelupplevelse om DM eller ni själva åtgärdar dessa problem:
  • Sandboxdelen kan drygas ut med lite bra äventyrsplatser och slumpmöten och ja jo allt möjligt. Då kommer den å andra sidan ta hundra år men ja jo vad gör man…
  • Att det är en räls har ju två olika lösningar:
    • Antingen att ni tycker om att följa en räls. Finns ju fördelar: få uppleva en genomtänkt och episk story.
    • Eller att DM avrälsifierar det.


Sen måste jag till SKTs credit säga så här.

Rälsdelen följer en flowchart och det finns lite förgreningar här och där där man kan välja mellan olika kapitel.

Descent into Avernus har också en flowchart. Med samma typ av boxar och samma utseende. Men den är nästan bara ett rakt streck.

Descent into Avernus är mycket dåligare än Storm King's Thunder. Vad händer ex vis om dom dör? Eller om dom [spoiler för första tre sekunderna i DiA] inte vill besöka kaptenen?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Vad 2097 sa! (Förutom om DIA för jag har inte läst den boken).

Men också är det ganska tråkiga set-piece strider. Rent taktiskt är de ehhhhhhh.... Har du rätt party slaktar ni er igenom som en het kniv genom smör. Har ni fel party får ni jätteproblem med att lösa jätteproblem.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Ok ja vi får ju leva med det helt enkelt för vi spelar ju redan, att det är rälsat gör nog inget om det finns möjlighet att sväva ut lite, sen har vi rätt mycket rollspelande mellan karaktärerna så vi kan säkert överleva lite rälsande eftersom vi har kul ändå.

Och att det finns lite olika väl ändå låter ju bra, vi har med några ganska oerfarna spelare också så de kanske mår bra av lite räls ;)

Än så länge har vi inte stött på några problem alls, jag tror det kommer funka rätt bra. Flera "deadly encounters" Har vi knappt tagit skada i. Men det lär väl vända tillslut ;)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
2097 fångade det mesta, tycker jag. Vill lägga till tre saker, två som jag tycker är dåliga och en som jag tycker är bra.

(-) Trista side quest. Huvudståryn i SKT är okej, verkligen inte lysande men inte heller kass, men, men, men, äventyret är fullt med trista sidouppdrag modell, få uppdrag, gå dit, lämna och/eller mörda något. No sense of wonder. Inser att detta inte är ett problem för alla grupper.
(-) Krystade handlingar. För att få ihop ståryn gör flera SLP:er väldigt konstiga saker, saker som de inte borde göra eller så gör de inte saker de borde göra. Ni vet, lite som en dålig film där man inte kan få ihop varför folk gör som de gör, och sen inser man att de beror på att författarna har målat in sig i ett hörn och så får folk bara göra helt random saker för att handlingen ska gå ihop. Inser att detta inte är ett problem för alla grupper.
(+) Dungarna. SKT innehåller flera medelstora dungar och jag tycker de är awesum! De har alla en väldigt tydlig stämning/karaktär och de går att tackla på flera olika sätt.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Jag vill lägga till en sak till:

Äventyret presenterar information på ett dåligt sätt. Det är pratigt, vilket gör det svårt att köra rummen i dungarna, för man måste skumma för mycket text i jakt på viktigt och relevant information. Ett annat exempel är kapitel 10 (som jag snart ska köra). Informationen som man som DM behöver för att kunna köra kapitlet - vilket sätter upp hela slutet på äventyret - finns i 1) Kapitel 1, 2) början av Kapitel 10 och 3) i två av rummen i Kapitel 10. Och på dessa tre ställen står delvis men inte samma information. Jag hade tex ett minne av ett plats som kan bli viktigt för äventyret nämdes någonstans i boken och letade då på de logiska ställena, dvs i Kapitel 1 och början av Kapitel 10 - där var den inte, den var gömd i en mycket lång rumsbeskrivning.

(SKT lider också att att viss info som borde finnas i Kapitel 1 har fallit bort i redigeringsprocessen).

Jag kan inte fatta att Wizards som har gjort ett så smart och elegant spel som DnD5 kan vara så dåliga på att presentera information.
 
Top