Stavningen av "Drakar och Demoner" på Äventyrsspels produkter!

Gnovald

Warrior
Joined
3 Jan 2016
Messages
246
Location
Jönköping
Hej alla,

jag har nu i dagarna roat mig med att gå genom alla Äventyrsspels gamla Drakar och Demoner-produkter. Jag har läst på baksidan av nästan alla (till och med 91-ans version) och lagt märke till att det är lite si så där med stavning av just spelets namn - ska det vara Drakar och Demoner eller Drakar & Demoner. Och vad är det med benämning, samt stavningen av Expert-reglerna?

Jag la in allt i ett Excel-dokument och vips så hade jag räknat alla :)

8 stycken Drakar & Demoner
28 stycken Drakar och Demoner

8 stycken Expert Drakar & Demoner
9 stycken Expert Drakar och Demoner
1 styck Drakar & Demoner Expert
11 stycken Drakar och Demoner Expert

Vad har detta att göra med kan jag nu undra? Är det bara en kostnadsfråga med antal tecken i bakgrundstexten, där ett "&"-tecken är två tecken kortare än tre tecken i ordet "och"? Eller är det bara en inkonsekvens i att det är olika personer som har godkänt de olika texterna? Jag skulle själv kunna gissa på det senare. Men var kommer de två olika stavningarna av Expert-reglerna från? Antingen ska det vara Expert Drakar och Demoner eller så ska det var Drakar och Demoner Expert, eller hur?

Och så har vi ju den gängse normen att vårt svenska Drakar och Demoner ska stavas just med "och", medans det amerikanska Dungeons & Dragons stavas med ett "&"-tecken. Så varför denna stavningsförvirringen?

Och ser man på statistiken i min lilla iakttagelse, ser man klart och tydligt, att stavningen med "och" vinner med 28 stycken Drakar och Demoner över 8 stycken med "&" (det är i alla fall så jag har benämnt dessa, allt sedan jag började spela rollspel för många år sedan).

Medan för Expert är det inte en lika tydlig seger. Där stavningen med Expert EFTER Drakar och Demoner har 12 tillsammans (11 st med "och" och 1 st med "&"). Men där det stavas med Expert FÖRE Drakar och Demoner är det tillsammans 17 stycken (8 st med "&" och 9 st med "och").

Det är roligt med statistik :)

Men hur stavar ni dessa produkter - eller omnämner dem i tal. Själv säger jag alltid Drakar OCH Demoner samt Drakar OCH Demoner EXPERT.

P.S. Samma sak gäller på de andra produkterna som bland annat Samuraj-boxen. På själva grundreglerna står det Drakar och Demoner Samuraj, men på äventyret Shoguns vrede står det Samuraj Drakar och Demoner. Gigant och Ivanhoe stavas med "&" medan Magi och Monster stavas med "och". Och alla de stavas med det egna namnet EFTER Drakar och Demoner.

/Andreas
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Jag säger/skriver:

Drakar och Demoner
DoD (skiljer sig från D&D/DnD som är Dungeons & Dragons)
Drakar och Demoner Expert
EDD (eftersom det var den gängse förkortningen när det begav sig)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Erm... "säger alltid Drakar OCH Demoner" =D Istället för vad då? Jag tvivlar på att någon säger "Drakar ET-TECKEN Demoner" eller "Drakar AMPERSAND Demoner" =D

(Jaja, jag vet vad du menar, men jag tyckte det var roligt)

Som jag ser det är & bara ett annat sätt att skriva "och" eller "and", och i vanlig brödtext är de 100% utbytbara mot varandra beroende på behov. Jag skriver exempelvis oftast "Dungeons and dragons", inte "Dungeons & Dragons", för det är mycket snabbare för mig att skriva a-n-d än att stanna upp och lista ut vilka knappar jag behöver trycka på för att få ett & (eftersom jag använder det så sällan).

Jag skriver ofta förkortningen DnD av samma orsak. Plus att jag har mött tillräckligt många som använder D&D som förkortning för Drakar och demoner för att ha accepterat att det är en otydlig distinktion att göra.

Däremot har ju DnD aktivt gjort & till en inarbetat del av sitt varumärke, så pass att de lägger energi på att ta fram särskilda designer för den. Något jag får uppfattningen om att Drakar och Demoner inte brydde sig så mycket om, och därför varierade det.
 

Gnovald

Warrior
Joined
3 Jan 2016
Messages
246
Location
Jönköping
Glömde ju faktiskt bort det där med förkortningarna av del olika namnen. Men nu handlade min iakttagelse bara hur stavningen av spelets namn förekom, samt stavningen av Expert :)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Det mest slående är ju att Drakar och Demoner Expert tydligt har namnet i den ordningen på lådan men att förkortningen blev EDD. Undrar om det är skälet till senare förvirring? Att Drakar och Demoner Expert ansågs varaett bättre namn än omvänt medan EDD var en bättre förkortning än DDE?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Hej alla,

jag har nu i dagarna roat mig med att gå genom alla Äventyrsspels gamla Drakar och Demoner-produkter. Jag har läst på baksidan av nästan alla (till och med 91-ans version) och lagt märke till att det är lite si så där med stavning av just spelets namn - ska det vara Drakar och Demoner eller Drakar & Demoner. Och vad är det med benämning, samt stavningen av Expert-reglerna?

Jag la in allt i ett Excel-dokument och vips så hade jag räknat alla :)

8 stycken Drakar & Demoner
28 stycken Drakar och Demoner

8 stycken Expert Drakar & Demoner
9 stycken Expert Drakar och Demoner
1 styck Drakar & Demoner Expert
11 stycken Drakar och Demoner Expert

Vad har detta att göra med kan jag nu undra? Är det bara en kostnadsfråga med antal tecken i bakgrundstexten, där ett "&"-tecken är två tecken kortare än tre tecken i ordet "och"? Eller är det bara en inkonsekvens i att det är olika personer som har godkänt de olika texterna? Jag skulle själv kunna gissa på det senare. Men var kommer de två olika stavningarna av Expert-reglerna från? Antingen ska det vara Expert Drakar och Demoner eller så ska det var Drakar och Demoner Expert, eller hur?

Och så har vi ju den gängse normen att vårt svenska Drakar och Demoner ska stavas just med "och", medans det amerikanska Dungeons & Dragons stavas med ett "&"-tecken. Så varför denna stavningsförvirringen?

Och ser man på statistiken i min lilla iakttagelse, ser man klart och tydligt, att stavningen med "och" vinner med 28 stycken Drakar och Demoner över 8 stycken med "&" (det är i alla fall så jag har benämnt dessa, allt sedan jag började spela rollspel för många år sedan).

Medan för Expert är det inte en lika tydlig seger. Där stavningen med Expert EFTER Drakar och Demoner har 12 tillsammans (11 st med "och" och 1 st med "&"). Men där det stavas med Expert FÖRE Drakar och Demoner är det tillsammans 17 stycken (8 st med "&" och 9 st med "och").

Det är roligt med statistik :)

Men hur stavar ni dessa produkter - eller omnämner dem i tal. Själv säger jag alltid Drakar OCH Demoner samt Drakar OCH Demoner EXPERT.

P.S. Samma sak gäller på de andra produkterna som bland annat Samuraj-boxen. På själva grundreglerna står det Drakar och Demoner Samuraj, men på äventyret Shoguns vrede står det Samuraj Drakar och Demoner. Gigant och Ivanhoe stavas med "&" medan Magi och Monster stavas med "och". Och alla de stavas med det egna namnet EFTER Drakar och Demoner.

/Andreas
Det blir säkert väldigt intressant att jämföra hur och/& ändras över tid. Tidiga produkter har oftast och, senare har &.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Det mest slående är ju att Drakar och Demoner Expert tydligt har namnet i den ordningen på lådan men att förkortningen blev EDD. Undrar om det är skälet till senare förvirring? Att Drakar och Demoner Expert ansågs varaett bättre namn än omvänt medan EDD var en bättre förkortning än DDE?
Jag önskar att jag kunde reda ut det här, men mina minnen av spörsmålet är tyvärr alltför fragmentariska för att vara pålitliga. Jag vet dock att jag lanserade förkortningarna EDD och GDD, tydligt skilda från det bland de flesta svenskar så avskydda DDR.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
En annan intressant fråga i sammanhanget: Hur kan det komma sig att de tidiga upplagorna (typ andra upplagen/svarta boxen, har inte första så jag kan inte uttala mig om den) hade varken drakar eller demoner beskrivna i reglerna? :)
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
En annan intressant fråga i sammanhanget: Hur kan det komma sig att de tidiga upplagorna (typ andra upplagen/svarta boxen, har inte första så jag kan inte uttala mig om den) hade varken drakar eller demoner beskrivna i reglerna? :)
DoD 1984 (svarta boxen) beskriver demoner på sid 52 och drakar på sid 53.
 
Top