Nekromanti Starwars rollspelet

brave_sir_robin

Veteran
Joined
22 Nov 2003
Messages
1
Tja!
Jag och mina spelvänner funderar på att införskaffa starwars rollspelet. Det finns ju två stycken regelböcker.
Starwars rulebook och Starwars rulebook HC revised. Vad är det för skilldnad mellan dessa?
Vad behöver man för att börja spela?
Vilket regelsystem har spelet?
Tacksam om någon känner sig manad att svara!
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Den nya varianten av Star Wars (sedan 2000 eller så) är baserad på d20, det vill säga samma system som i Dungeons & Dragons (dock modifierat här och var för att passa bättre till Star Wars). Du ska definitivt köpa den reviderade utgåvan, som dels har en hel del buggfixar/uppgraderingar, och dels även har info från del 2.

Sedan finns det även en äldre variant av Star Wars, som gavs ut av West End Games på det glada 80-talet (och sedan kom i en andraupplaga på 90-talet). Denna använder i stället WEGs d6-system: slå en hoper T6:or, summera, och kom över en svårighetsgrad. Själv är jag nog mer förtjust i dessa regler för Star Wars, men det kan vara nostalgi som spökar. D6-Star Wars kan dock vara lite svår att få tag på, eftersom det är nerlagt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
D6-Star Wars kan dock vara lite svår att få tag på, eftersom det är nerlagt.
Fast West End Games verkar vara återupplivat, så inget är omöjligt!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Fast West End Games verkar vara återupplivat, så inget är omöjligt!"

Även om företaget är vid liv igen så innebär det inte att Star Wars d6 är det. Star Wars-licensen ligger just nu hos Hasbro och därmed Wizards of the Coast, inte hos West End Games.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Även om företaget är vid liv igen så innebär det inte att Star Wars d6 är det. Star Wars-licensen ligger just nu hos Hasbro och därmed Wizards of the Coast, inte hos West End Games.
Som jag skrev om Judge Dredd: licenser kan köpas. Man kan till och med välja att producera dem i ett land där den lagstiftningen inte är applicerbar.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"om jag skrev om Judge Dredd: licenser kan köpas. Man kan till och med välja att producera dem i ett land där den lagstiftningen inte är applicerbar."

Eh... ja. Men realistiskt, tänk på vem som har licensen nu. Tänk på vilka som har kåppy-rajten. Finns det någonting hos någon av dem som får dig att tro att Hr. Skäggo Lucas Företag skulle säga nej till mer cash och praktiskt taget ge bort en licens (för den dagen WEG kan bjuda över WotC då äter jag jag en kokt med bröd)? Det är skillnad på det som kan ske och det som kan ske. :gremwink:


Storuggla, kontemplerar frulle
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Får man inte drömma? [NT]

NT = No Text (Ingen text)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,469
Location
Stockholm
Nä, inte du

Du brukar ju skryta med att du är så realistisk. Drömmar, det tycker jag inte att du ska hänge dig åt, det fläckar bara ner ditt rykte. :gremgrin:

M.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag sitter faktiskt i samma tankar själv. Knights of the Old Republic har väckt liv i mina spelare Star Wars drömmar. De regler som eventuellt kommer att användas är sannolikt de nya ifrån WotC. Vilka tidsperioder kan man spela i och vad är skillnaden? Hur väl fungerar D20-reglerna med spelvärlden? Vilka moduler är värda att införskaffa? Några generella tips i övrigt?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
  • Tales of the Jedi, som omnämns i några av Dark Horses serier. Detta är mest high fantasy i rymden - massor med jedi med ljusvärjor dräper onda sith-furstar och den mörka sidans onda trollkarlar.
  • Den gamla republikens nergång och fall, det vill säga episode 1 och 2 (och förmodligen 3). Mycket intriger, konspirationer och hemligheter, och det mörker som finns ligger och bubblar under ytan.
  • Upprorets tid, det vill säga de klassiska filmerna. Rent matiné-röj! Det onda är jätteont, det goda är jättegott och allt däremellan kommer att bli antingen jätteont eller jättegott. Och det onda har överhanden, men det skiter vi i för det goda kommer ändå att segra.
  • Nya republiken, som täcks av romaner och serier efter filmerna, inklusive Timothy Zahns "Heir to the Empire". Mörkare i tonen trots att den goda sidan och den onda sidan är mer jämställda, men i övrigt hyfsat lik den klassiska eran.
  • New Jedi Order, som är ca 15-20 år efter filmerna. ...och här ramlade vi in på Sith-lord-of-the-week-syndromet.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Re: Ja, VI kallar dig "orealistisk", det är rätt (NT)

Det är väl inte fel att ha ambitioner. Vi får se vem som skrattar när jag sitter på min egen söderhavsö och dricker drinkar ur kokosnötter serverade av tjejer endast iklädda bastkjolar korta som gräset på en golfgreen...
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
StarWars Revised Core Rulebook är trevligare, med uppdaterade regler och layout. Det använder sig av D20 systemet, dvs i grund och botten samma som i Dungeons & Dragons 3+ Editon, dock med lite modifikationer.
För att spela behöver ni bara grundregelböckerna. Jag har inte sett ett så stort behov av några fler böcker utöver det. Om man skulle riktigt fastna i det och gilla spelet, finns alltid Dark Side Source Book och Power of the Jedi Sourcebook som trevliga tillbehör.
Personligen gillar jag inte reglerna för rymdstrid och fordonsstrid som påminner om små figurspel som stoppats in i spelet, men jag kör på känn och beskriver situationen istället, och improviserar regler utifrån grunden.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
För att ge lite mer synpunkter från någon som spelar spelet så;

- Har man vana vid D20 systemet går reglerna för kraften ganska bra att hantera. Det enda problemet är att man spenderar "vitality" för att använda kraften, vilket gör att man har mindre resurser kvar för att unvika att bli allvarligt skadad i strid. Vilket gör det lite hela skumt, man bli skadad av att använda kraften.
Kraften kommer i två former (revised core rulebook) -> Feats och Skills. Du behöver ha vissa feats för att kunna använda en Skill. Det är inte för krångligt att hålla reda på.

- Stridsreglerna för fordon och rymdstrid är som krille säger totalt värdelösa, men med lite improvisation kan man slänga ihop sina egna "dog-fight" regler.

Tidsperioderna som krille räknar upp stödjs, men även tidsperioden för KoTR skulle ha stöd i Galactic Campaign guide, men eftersom utvecklarna av KoTR var så extremt långsamma med att lämna in det material de hade skapat till WoTC försvann det. Har släppts lite material för den tidsperioden på WoTCs hemsida dock. Inget revolutionerande dock. Det primära man får fixa till för att köra i den tidsperioden är egna rymdskepp, övrigt som finns beskrivet fungerar att använda rakt av.

Jag anser att man i stort sett endast behöver grundboken för att spela. Det mesta skapar man ändå själv.

I jämförelse med D6 versionen av spelet tycker jag de nya reglerna flyter snabbare och smidigare. Det är mindre antal tärningar som behöver rullas, och dessutom stödjer spelet Expanded Universe, samt de nyaste filmerna. Vilket gör att det känns betydligt roligare att spela i ett nyare, fräshare Star Wars universa som ger mer möjligheter. D6 versionen har taskiga möjligheter att spela i annat än The Rebellion era. Med vissa tillbehörsböcker kan man dock spela i The New Jedi Order Era med D6 versionen.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"För att ge lite mer synpunkter från någon som spelar spelet så;"

Låt oss säga att det finns ett skäl till att jag inte spelar spelet och förmodligen aldrig tänker lägga mina labbar på det igen. Eventuella såsböcker som köps i framtiden kommer att användas till d6-systemet.

"D6 versionen har taskiga möjligheter att spela i annat än The Rebellion era. Med vissa tillbehörsböcker kan man dock spela i The New Jedi Order Era med D6 versionen."

Sanning med modifikation: första utgåvan stödjer endast Upproret, eftersom det var det enda som fanns 1987. Andra utgåvan stödjer Upproret och Nya Republiken, återigen eftersom det var det enda som fanns då. Då började det komma mängder med tilläggsböcker för hela det expanderade universat: först ut var böckerna till Zahns Empire-trilogi, och det kom gott om böcker för det mesta i det expanderade universat, inklusive Tales of the Jedi. Fanns det något som täckts av en roman eller serie så fanns det en såsbok för det: Zahns trilogi, Truce at Bakura, Tales of the Jedi, Shadow of the Empire - you name it, you got it. Faktum är att det expanderade universat till stor del kom till på grund av d6-versionen.

Slutligen kom Second Edition Revised & Expanded, och även om den huvudsakligen tar upp Upproret så har den tillräckligt med material i regelboken för hela vägen från Tales of the Jedi till Nya Republiken, med hål för de nya filmerna och Republikens fall emedan de inte kommit än.
 

duvan

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
217
Location
The Hood i Gävle (sätra)
Blev lite förvånad när jag läste ditt inlägg Krille, för jag har för mig att du prisade Star Wars d20 ganska så mycket i början.
Eller har jag helt fel i det påståendet :gremconfused:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Varför jag kom att avsky Star Wars d20

"Blev lite förvånad när jag läste ditt inlägg Krille, för jag har för mig att du prisade Star Wars d20 ganska så mycket i början. Eller har jag helt fel i det påståendet"

Nej, du har inte fel. Det är bara det att det finns ett litet otäckt ordspråk som visade sitt fula nylle: "don't judge a book by its cover". Den svenska versionen "döm inte hunden efter håren" passar inte lika bra, emedan det enda håriga i Star Wars är Chewbacca. Eller iofs, d20-reglerna är i sig rätt håriga, de också, så det svenska ordspråket kanske passar rätt bra i alla fall.

Nåväl, vad som hände var att jag började spela spelet, i en arton månader lång kampanj. Under den kampanjen så dök problem efter problem upp som gradvis sänkte mitt omdöme om Star Wars d20. Rollpersoner dog som flugor fram till level 3 och blev odödliga över level 8. Stora delar av stridsreglerna var så otympliga att större delen av stridsreglerna helt enkelt reducerades till "slöseri med trycksvärta". Det fanns feats som borde vara färdigheter och färdigheter som borde vara feats och feats i största allmänhet var alldeles för stridsinriktade. Och så vidare - det fanns helt enkelt ingen hejd på problemen som hopade sig. Till slut så var jag nästan glad att kampanjen tog slut, så att jag slapp skiten.

Nå, det finns delar av Star Wars d20 som är riktigt trevliga. Bakgrundsmaterialet om de nya filmerna, till exempel (bakgrundsmaterialet om de gamla innehåller dock samma gamla fel som vanligt, inklusive åttakilometersbuggen), grundkärnan i d20-systemet, och bakgrundsmaterialet om Kraften är jättetrevliga. Dess Wounds/Vitality-system är en klart trevlig förbättring av det gamla HP-systemet.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
"Låt oss säga att det finns ett skäl till att jag inte spelar spelet och förmodligen aldrig tänker lägga mina labbar på det igen. Eventuella såsböcker som köps i framtiden kommer att användas till d6-systemet."

Hmm, kan säga det samma om D6 versionen. Fast jag kommer då inte att använda D6 versiones sourceböcker till D20.

Ok, 2nd Ed Revised & Expandet har vad jag vet (var ett bra tag sedan jag använde den) endast stöd för Rebellion Era, New Republic och New Jedi order. Inte ett smack för de nya filmerna (EP 1 och 2).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Ok, 2nd Ed Revised & Expandet har vad jag vet (var ett bra tag sedan jag använde den) endast stöd för Rebellion Era, New Republic och New Jedi order. Inte ett smack för de nya filmerna (EP 1 och 2)."

Classic Era, New Republic och Tales of the Jedi är de som stöds i regelboken. New Jedi Order och Episode 1+2 finns det inget stöd för, utom de små antaganden som görs om hur Palpatine stiger till makten.
 
Top