Nekromanti Starchallenge i tryck

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Så... När började det? Fem år sedan? Då jag skulle skriva om reglerna en sista gång. Starchallenge. Scifi rollspelet som blev en märklig fantasy/scifi-klon med regler som kanske är nya till och med för erfarna rollspelare och som bejakar ROLLspelandet av sjutton. Till sist fick jag till ett spel jag verkligen ville spela och som inte fokuserade på regler.

Ni som hängt här de cirka tio år jag varit här och tjatat om Starchallenge som var en BRP-klon då det begav sig med regler som kopierade ur EDD. Vilka diskussioner. Vilket stöd. Vilka sågningar. Vilka minnen. Och alla som hjälpt till att speltesta. Tack! Ni som kommit med synpunkter. Tack. Jag har ju för tillfället lämnat rollspelsvärlden men jag kommer dyka upp igen lite beroende på vad som sker i min framtid.

Nu är jag oerhört orolig. Jag hoppas ju att de tre år av utveckling med nätter som varade till 4 på morgonen med jobb kl 8 dan efter ger resultat. Excelprogrammering som simulerade tiotusentals strider efter mina regler men mängder av VB script. Men med en motor som sköter allt jobbigt och lämnar det roliga till spelarna (om man nu inte gillar regler en masse). Kreativa lösningar som bejakade ROLLspel. Du lever verkligen din karaktär. Det var premissen. Tidslås blev något. Möjlighet att påverka handlingen och tärningssatsning men alltid med enkla regler. Jag lärde mig att designa spelvärld kan vara minst lika svårt som att designa regler och fick slänga mer än hundra sidor överbord och börja om. Men världen har massor att ge. Tycker jag.

Jag blev nöjd med det jag presterade. Speltestare gav tummen upp. Men blir köparna det?

Jag fick inga korrläsare. Där kommer kritiker att gå fram med motorsåg. Jag korrläste 3 gånger själv men ni vet hur det blir. Inte. Jag fick däremot illustrationer alldeles kostnadsfritt. Tack Mattias Westergren för ditt sjukt bra jobb. Men jag hoppas nu spelet tas emot på ett bra sätt. Det är annorlunda, tror jag, på många sätt. Det kan locka och stöta ifrån. Frågan är om de som tilltalas av spelet sen kommer uppskatta att spela det. Jag hoppas det av hela mitt hjärta.

Och åter tack till alla som varit involverade. Flera av er har öppnat mina ögon för regeldesign och fått mig att förstå en hel del saker. Jag har träffat så många nya människor som varit hemma hos mig eller på ölkvällarna på Södermalm eller spelkvällarna på Kungsholmen. Tack!

Här är länken till Starchallenge på MylingSpel som är mitt underbara förlag. Där hittar ni bla en klickbar stjärnkarta och en massa detaljer och historia om spelet (det började skrivas redan 1984 och har en viss märklig status på forumet - låt vara osagt om det är en bra eller dålig status, kul läsning i alla fall): http://www.mylingspel.se/sc/

Här är en (ganska annorlunda) podcast från Icarusdream där jag pratar om spelet: http://www.icarusdream.se/rollspelsklubben-avsnitt-7-starchallenge/

Med hopp om att en del av er kommer träda in i galaxen Solhem och ta del av allt som finns där. Stor kärlek//Niklas
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Jag hoppas att någon skriver en riktigt seriös recension av Starchallange. Jag är ganska ointresserad av science fiction men är ändå väldigt nyfiken på det här spelet eftersom du har utvecklat det under så många år.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Tack alla igen. Jag är livrädd för recensionen. Men en kul ide är att nån med för mycket fritid skulle recensera Starchallenge Star. 1500 sidorsversionen. Inget i världen kan få en sämre recension. Inte ens filmen Nattbuss 807.
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
822
Location
Stockholm
Niklas73;n81692 said:
Tack alla igen. Jag är livrädd för recensionen.
Skulle det bli hårt, kallar du in ett forumsöl och vi sköljer bort det.
(samma kan göras när det blir bra iofs)
Grattis!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Äh, oavsett eventuella recensioner är det här ett kult-projekt, som jag tycker säger så jäkla mycket om hobbyn, det är skitcoolt att det är klart och ska tryckas. Grattis!
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,833
Location
Stockholm
Jag bläddrade i lyxversionen här på GothCon — det ser jättesnyggt ut.

Kul att du äntligen fått spelet tryckt!

Men samtidigt har Starchallenge-utvecklingen varit en del av Rollspel.nu under så många år att det nästan känns lite tomt nu.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Kollade igenom spelet idag. Väldigt snyggt spel. Imponerande! Det lilla jag läste såg välskrivet ut också. Nice!

Vad ska du nu göra med ditt liv för att fylla tomrummet som uppstått?
 
Top