Nekromanti Star wars paket på SF-bokhandeln

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
999
Location
Bureå
Greetings.

På SF-bokhandelns hemsida har de ett paketpris på de svenska översättningarna av Timothy Zahns Star Wars böcker med titlarna: Imperiets arvinge, Mörka krafter och Rebellernas kamp. Även om översättningen är ganska tafflig så rekommenderas de till dem som inte orkar läsa originalen på engelska.
Böckerna, som är i kartonnage, kostar 280 pix för alla tre. Det är ungefär vad en bok kostade i bokhandeln tidigare.

May the force be with you. Always.

- Daniel

"The force is with you. Always."
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Är Star Wars böckerna läsvärda? Det känns som om ens egen inre bild av Stjärnornas Krig universumet skulle förstöras om man läste en massa böcker där historien utvecklades annorlunda. Att de kända karaktärerna dör och får barn till höger och vänster etc.

Iallafall jag får intryck av att det i många fall rör sig om halvtaskig kiosklitteratur skriven av en bunt okända oduglingar. Men det är mycket möjligt att jag är ute och cyklar på djupt vatten med ett kassaskåp om halsen.
Det vore kul om någon som hade läst böckerna kunde berätta lite om dem.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,457
Location
Helsingborg
"<EM>Att de kända karaktärerna dör...</EM>"
Dog inte Chewbacca i en bok?

Ser inte det ut som om inlägget är reklam? Det var nog inte meningen av <B>Daniel Lehto</B> men det är formulerat så.. Inget "Hejsan!" eller "Jag har fått reda på...".

/[color:green]Han</font color=green> som dock inte har nå't emot reklam för "amatörhemsidor" så länge det inte sker regelbundet
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
999
Location
Bureå
Tja, om du ska läsa några Star wars böcker så kan du hålla dig till Timothy Zahns trilogi, men läs den helst av allt på engelska. Trilogin fångar stämningen från filmerna alldeles utmärkt. Ok, språkligt sett vinner den inga pris, men den är fartfylld, snabb, innehållsrik och full av igenkännande från filmerna. Dessutom är de faktiskt ordentligt spännande också.
Jedi academy trilogy skulle du okså kunna försöka dig på, om du kan bortse från fadäser som att C3P0 flyger Millennium Falcon, åker skidor tillsammans med Hans och Leias barn osv. Men böckerna har några bra höjdpunkter.
Spana in senaste numret av Codex, så hittar du en artikel om böcker och serier i Star Wars universumet som jag skrivit. :)

- Daniel

"The force is with you. Always."
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
999
Location
Bureå
Chewbacca dog i Vector Pirme av R.A Salvatore, som utspelas omkring 26 år efter filmnerna.
Men bokens handling i övrigt vill jag inte uttala mig om. Känns alldeles för smådassig, som om de brainstormat fram idéer under idétorka.
Reklam var inte meningen, snarare upplysning för Star Wars fantaster som kanske funderat på att köpa böckerna. Synd om de skulle behöva betala fullpris per bok, om det finns billigare någon annanstans.

The force is strong with me.

- Daniel

"The force is with you. Always."
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Trevlig artikel

Att skriva om Star Wars gör att du aotomatiskt räknas som en god människa i mina ögon. God kvalité och en trevlig "uppföjare" till Rubicons artiklar om Stjärnornas Krig.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
HeHe !

Va´bra !!
Gissa om jag ska dit....

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
999
Location
Bureå
Re: Trevlig artikel

Låter fint.
Precis som att du är en allierad. Vi kanske har varit lärling hos samma jedi-mästare?
Anyway, något dark-side-point har jag väl samlat på mig under årens lopp. Men hittills har jag klarat alla tärningsslag för att motstå den mörka sidan av kraften. ;)

- Daniel

"The force is with you. Always."
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Stjärnornas Krig-Rollspelet

Har inte Wizards börjat ge ut ett nytt Star Wars rollspel baserat på t20 systemet? Är det någon som har testat det och kan berätta för mig hur det fungerar och om det är något att ha?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hmm...

Det förståss, det är ju en av nackdelarna. Men man få väll se det mest som ett kul och bra komplement till sin egen bild av SW. Sen så kan det ju vara bra att läsa böckern a om man råkar få idétorka...

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
999
Location
Bureå
Re: Stjärnornas Krig-Rollspelet

Läs Codex nummer 7, som finns ute nu. Spelet samt introduktionsboxen recenseras där.

The force is my ally.

- Daniel

"The force is with you. Always."
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Spana in senaste numret av Codex, så hittar du en artikel om böcker och serier i Star Wars universumet som jag skrivit. :)</I>

Bara för att vara petig så hittade jag inget omnämnt i den om de tre seriealbumen som Semic gav ut på svenska i slutet av 70-talet? 'Draklorderna', 'I imperiets klor' och vadnudetsistahette. Antar att de var hämtade från tidiga Marvel-serier; jag har iaf alla tre undanstuvade nånstans hemma hos farsan.

--
Åke
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
999
Location
Bureå
Jag har också alla. De gav ut sex album totalt: Stjärnornas krig, Draklorderna, I Imperiets klor, Rymdimperiet slår tillbaka, Den sista varningen och Jedins återkomst. Och ja, det är Marvel som ligger bakom dem. Annars tyckte jag inte att de förtjänade att tas upp för sig. De har liksom inte riktigt någon kvalité...

- Daniel

"The force is with you. Always."
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Den sista varningen</I>

Så hette den, ja.

<I>Annars tyckte jag inte att de förtjänade att tas upp för sig. De har liksom inte riktigt någon kvalité...</I>

Nej, jag har aldrig påstått att de var <I>bra</I>... (-:  Som SW-serier hade de ändå en rätt central position (i Sverige) vid den tiden; innan serietidningen hade börjat komma ut var det extremt tunnsått med SW-litteratur i Sverige, och då var de iaf nånting.

De var lite förvirrande för en del - när 'Draklorderna' kom ut var flera kompisar till mig övertygade om att den var den officiella fortsättningen på filmen... fast de verkade tro att Meco Monardos disco-LP var det officiella soundtracket också.

--
Åke
 
Top