Nekromanti Star Wars-licensen till FFG

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
431
Location
Jönköping
Inte helt oväntat har FFG knipit Star Wars-licensen. Först ut är ett miniatyrflygspel, X-wing mot TIE fighters. Sedan ett samarbetskortspel. Verkar bli riktigt bra, eller kanske till och med awesome som indiefolket säger.

Det ska även komma ett rollspel. Min förhoppning är ju att det kommer likna senaste inkarnationen av Warhammer Fantasy-rollspelet. Kort och pluppar för hela slanten! Det gillar jag.

Hur skulle du vilja att FFG formar Star Wars-rollspelet? Och vad tror du att de kommer göra (även om det inte passar dig)?
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Jag skulle kunna tänka mig ett Star Wars rollspel med AGE-systemet som skapades och används till Dragon Age RPG.

Annars, Noir regelsystem så klart! :gremsmile:
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
claes said:
Det ska även komma ett rollspel. Min förhoppning är ju att det kommer likna senaste inkarnationen av Warhammer Fantasy-rollspelet. Kort och pluppar för hela slanten! Det gillar jag.
Kan det bli något annat än mängder av kort och pluppar om FFG ligger bakom spelet? :gremsmile:

Nu har jag inte testat senaste warhammer, men det verkar väldigt coolt. Möjligen kunde de kanske slimma spelet lite då jag uppfattade en del av plupparna i warhammer kanske kunde gjorts mer traditionellt. Sen skulle jag önska att det inte blev fullt så monsterdyrt också. :/
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
ROLLSPELSDÖDEN said:
Kan det bli något annat än mängder av kort och pluppar om FFG ligger bakom spelet?
Faast, bara ett av deras sju rollspelsproduktlinjer innehåller pluppar och kort.

Ska bli intressant att se vad de kan göra med licensen i rollspelsväg. Deras WH40K-rollspel har ganska stora likheter med d20-version av Star Wars, minus att så starkt bottna i figurstödd strid. Det spelsystemet fungerar bra, men frågan är om det inte blir lite av en "tråklösning" att återanvända det systemet. Pluppar och kort från WHFRP har jag ingen erfarenhet av så det kan jag inte uttala mig om. Kan funka, så länge man som spelare köper spelmetoden; hur det fungerar att spela WHFRP utan markörerna etc, är jag aningen skeptisk till, även om det uppenbarligen är tanken att båda metoderna ska fungera parallellt. Samtidigt är det en stor startinvestering, i en tid då andra spelmakare vacklar i frågan om de fysiska produkternas existens och hoppas sprida kostnaderna med kontinuerliga "mikro"-betalningar från kunderna.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,526
Location
Rissne
claes said:
Hur skulle du vilja att FFG formar Star Wars-rollspelet? Och vad tror du att de kommer göra (även om det inte passar dig)?
Jag tror att FFG kommer att, precis som i deras andra rollspel, ha snygga illustrationer och ett alldeles, alldeles för tunggrott regelsystem för mig. Och säkert en massa pluttar och skit.

Det jag skulle vilja ha är ett ickeheroiskt Star Wars, med mindre av den trista svartvita moralen från filmerna. Mer gråzoner. Mindre heroism. Mindre matiné. Mer blod och smuts och död och psykbryt.

I den mån det finns med jedis; gör klart att de inte är några genomgodingar, utan en religiös orden med en agenda som inte alltid är helt vettig. Sätt dem inte på piedestal.

Och om det finns jedis, ha med Sith som inte är jättegenomonda. Låt dem också vara, å sin sida, en filosofisk inriktning med en agenda, som ibland faktiskt är vettig och bra för folk.

Och ha med en gråskala mellan dem. Gray jedis är en så bra idé att jag nästa kreverar bara jag tänker på den. Force-users som inte är knutna till någon av de dominerande kulterna, helt enkelt. Det finns inget som säger att vissa förmågor är "onda" eller "goda"; däremot har Jedi-orden utsett sig själv till uttolkare för vad som är "gott" eller "ont".

Så. Smutsigt, skitigt, gråskalor.

Och med ett enkelt, strömlinjeformat regelsystem som medger både akrobatiska manövrer och infekterande, blödande sår. Och stormtroopers som kan träffa.
 

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
431
Location
Jönköping
krank said:
Jag tror att FFG kommer att, precis som i deras andra rollspel, ha snygga illustrationer och ett alldeles, alldeles för tunggrott regelsystem för mig. Och säkert en massa pluttar och skit.

Det jag skulle vilja ha är ett ickeheroiskt Star Wars, med mindre av den trista svartvita moralen från filmerna. Mer gråzoner. Mindre heroism. Mindre matiné. Mer blod och smuts och död och psykbryt.
Jag hoppas ju att du har rätt i det du tror eftersom jag gillar det.

Det du vill ha är inte Star Wars för mig, däremot tycker jag det låter riktigt coolt. Som ett annat rymdrollspel som inte är Star Wars då. Det tycker jag du ska skriva...
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Det du vill ha är inte Star Wars för mig, däremot tycker jag det låter riktigt coolt. Som ett annat rymdrollspel som inte är Star Wars då. Det tycker jag du ska skriva...
Precis det håller jag med om. Det skulle kunna bli ett awesome spel men det vore inte Star Wars för mig.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,526
Location
Rissne
Poseur said:
Fast då vore det ju inte Star Wars.
Det vore det visst. Bara en annan vy av exakt samma universum.

Expanded Universe har lärt mig att det GÅR att fixa icke-infantila berättelser i Star Wars. Det hart gjorts i TV/datorspel, serietidningar, böcker. Bara inte i filmerna.

Det här med jedis som hycklare är dessutom hur tydligt som helst i episod 2-3. Jag kan ge exempel =)


Star Wars är, för mig, en värld. Star Wars-världen. I den kan man tänka sig skräck, action, matiné, drama... allt möjligt. Det behöver inte vara samma genre som filmerna för att "vara Star Wars".
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Nu har jag inte läst några böcker, men väl spelat en hel del av spelen och sett serier utöver filmerna och tycker att det mest genomgående temat är Gott och Ont, sedan är det väääldigt grått vad som är godhet eller ondska det håller jag med om. Och att det inte skulle kunna vara t.ex. skräck i Star Wars är också befängt, givetvis kan sådant existera. Men för mig är det epiken och storslagheten som gör Star Wars till just Star Wars, tillsammans.


Tror det hela egentligen berodde på att jag läste in mer än vad som fanns i ditt inlägg, så jag drar mig tillbaka.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,526
Location
Rissne
Poseur said:
Men för mig är det epiken och storslagheten som gör Star Wars till just Star Wars, tillsammans
Och för mig var det infantila i filmernas moralsyn som länge hindrade mig från att överhuvudtaget tycka att SW var särdeles bra. Jag tycker fortfarande samtliga filmer är ganska skräp, bortsett från möjligen trean och fyran (fyran för estetik, trean för just tydliggörandet av att jedis är stolliga, hycklande kräk).

Däremot hade jag en star wars-spelledare som var rätt inläst på just expanded universe, som utgick från WEG's system och byggde en Stormtrooperkampanj som sedan utvecklades till en Sithkampanj. Det blev en annorlunda och mycket intressant upplevelse, och jag blev medveten om till exempel Gray Jedis. Och började se berättelserna i ett annat ljus; för mig handlar till exempel inte filmerna om Det Goda mot Det Onda, utan om just en självgod religiös orden som kämpar mot ett korrupt imperie, med målet att återinföra monarki. Det finns gott om gråskalor även där, om man vet var man ska titta.

En annan kamrat har gjort greppet att låta filmerna, med deras konstant missande stormtroopers etc, vara propagandafilmer i spelvärlden... Har alltid haft lite svårt för det där jävla missandet, den totala inkompetensen hos de s.k "soldater" imperiet håller sig med.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,876
Location
Nordnordost
Fast 40K-rollspelet är ju inte deras baby från början, de tog över utveckningen av det inför andra tryckningen av Dark Heresy. Så just 40K-spelet är väl inte riktigt rätt ställe att kolla för spelmekanik. Men det är ju fina böcker. :)
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
wilper said:
Fast 40K-rollspelet är ju inte deras baby från början, de tog över utveckningen av det inför andra tryckningen av Dark Heresy. Så just 40K-spelet är väl inte riktigt rätt ställe att kolla för spelmekanik. Men det är ju fina böcker. :)
Jag upplever dock inte att de inte gillar spelsystemet, då de släppt ytterligare tre (OK, två fram till GenCon i år då Black Crusade släpps) rollspel på samma system, och en massa tilläggsböcker till dem. Hade de velat utöka med pluppar och kort för dessa, tror jag att vi hade sett det vid det här laget. Men jag förstår hur du menar, och kanske är det som du säger.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
claes said:
Hur skulle du vilja att FFG formar Star Wars-rollspelet?
Jag skulle vilja se ett episkt spel som är en perfekt blandning av brädspelsstrider och bakgrund/inlevelser för rollfiguren. Utan kort och pluppar.

claes said:
Och vad tror du att de kommer göra (även om det inte passar dig)?
Kort och pluppar för hela slanten. Säkert specialgjorda tärningar med Yoda-huvuden och Vader-huvuden för att attrahera 3-åringar med stor köpkraft.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Åh. Det låter mycket intressantare med hycklande självgoda jedis som strider mot ett korrupt imperie. :gremsmile:

Jag gillar inte "gott mot ont" i rollspel utan det ska vara lite gråzon och tve-eggade val.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Om jag skulle spelleda Star Wars nu skulle det antingen vara så att man letade upp och oskadliggjorde terrorister som leds av en liten religiös sekt som springer runt med livsfarliga vapen och försökt lönnmörda statsöverhuvudet när denne försökt rensa ut korrumptionen och rädda republiken.


Storuggla, som autokorrekt försöker döpa till Story Goa
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Storuggla said:
Om jag skulle spelleda Star Wars nu skulle det antingen vara så att man letade upp och oskadliggjorde terrorister [...]
Antingen det, eller ... V g fortsätt! :gremsmile:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Antingen det, eller ... V g fortsätt!"

Okej då. Eller så är man de så kallade terroristerna som spränger trupptransportståg, gömmer nerskjutna rebellpiloter och försöker gömma sig från Kejserliga säkerhetspolisen samtidigt de låtsas leva sina normala liv. Hemliga Armen fast i Star Wars.


Storuggla, förväller kål
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,405
Location
Maastricht
Det vore coolt om de gjorde något annorlunda med det, absolut. MEN, det tror jag dessvärre inte att vi får se.

Jag tror att FFG kommer play safe och då kommer vi få se spel i The Old Republic, särskilt nu när ett MMO är på gång och då det är en Star Wars Era som är mer öppen för nya hjältar. Det hoppas jag på i vilket fall.

/Draugen som läste Gay Jedis och inte Gray Jedis.
 
Top