Nekromanti Stämning?

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Någon som har några tips på hur man bygger upp en bra skräckstämning? Förutom de klassiska ingredienserna som mystisk musik på stereon, nerbrunna vaxljus och ylande höstvindar utanför fönstret så kanske någon har några egna erfarenheter att dela med sig om?

/Rev, som en gång spelade CoC ute i ett tält i en svart skog
 
G

Guest

Guest
Jag har spelat en kultkampanj i ett antal år nu på olika konvent och på slutet vårat eget (Reklam "Drakon").
Givetvis så finns de klassiska som du skrev om musik och sådant som är användbart.
Det jag har märkt är att om man lägger äventyret på platser som spelarna känner till dvs platser som de besökt eller till och med staden där ni bor. Detta gör att man får en personlig känsla av äventyret och spelarna har lättare att identifiera sig med äventyret och karaktärerna. Detta gör att det blir lättare att skrämma dom ;D
En sak som jag kan rekommendera (fast man skall vara säker på att alla spelarna är med på det) är att kanske köra ett äventyr med dem som rollpersoner. Mitt första äventyr i kampanjen utspelade sig i min hemmaby med mina vänner som huvudpersoner. De visste ju hur den gamla fabriken såg ut och alla andra miljöer som jag använde. Det blev ett jättelyckat äventyr eftersom de kände att det var domjsälva som låg i farozonen att förlora sin stjälar.

/Shadowcat
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Precis som Anonym skrev här nere är det en synnerligen god idé att spelarna får använda sig själva i äventyret och att köra som om det var ur deras egna liv. Att hålla till i en gammal jordkällare eller dyl kan också vara bra idé, dessutom ska det vara LÅNGT till civilisationen.
Att spelarna har sig själva som rollpersoner ger en stor möjlighet till skräck. Tex så kan man låta personer i deras närhet förändras i spelet. Men för att lyckas bäst så bör man känna spelarna väl.

- Zire, som misstänker att Piff & Puff kanske hade lite rätt
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Läs mitt inlägg i tråden Vad köpa? tidigare i detta forum. (Vid närmare eftertanke passar nog det inlägget bättre in under denna tråd...)

Kunskap är makt, och i skräckrollspel ska man begränsa spelarnas makt. Därför, gör allt som du kan för att begränsa spelarnas kunskap!

Ridijeck
makthungrig
 

gollum

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
476
Location
Uppsala
Något mycket effektfullt är när man har något ur äventyret med sig i verkligheten. Till exempel fanns det i ett äventyr jag körde en gång en svart smaragd som tillkallade demoner och en massa annat otyg när man rörde vid den och då hade spelledaren en svart sten med sig. I samma äventyr förekom en massa andra liknande och det gav oss kalla kårar.
De som läst en skräckbok där ett visst föremål finns med känner igen detta, när man ser det föremålet tänker man genast på alla hemskheter den orsakad i berättelsen...

/Gollum - som har en bror som surfar just nu

Alfa Web Rollspel - http://rollspel.alfaweb.nu/
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Jag körde ett äventyr där spelarna spelade sig själva. Problemet var att de inte visste hur de skulle reagera när Lucia blev mördad och utbytt och alla andra övernaturliga och hemska grejor hände.

_öRn
 
Top