Nekromanti Sponsorpengar

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Det har dykt upp frågor kring sponsorpengar. Då Paypal tycks krångla på ett eller annat vis, antingen p g a okunskap eller tekniska problem - jag vet inte riktigt, så har Gardener föreslagit att folk ska stödja WRNU istället. Till exempel forumets käre Paxen skulle vilja stödja föreningen med en sponsorinbetalning. Jag känner att vi i Styrelsen bör forma något kring detta och ta ställning i frågan. Jag menar det att vi kanske först och främst bör säga ja eller nej och sedan forma något formellt kring tjänsten...?

Vad säger övriga styrelsemedlemmar?
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
solvebring said:
Det har dykt upp frågor kring sponsorpengar. Då Paypal tycks krångla på ett eller annat vis, antingen p g a okunskap eller tekniska problem - jag vet inte riktigt, så har Gardener föreslagit att folk ska stödja WRNU istället. Till exempel forumets käre Paxen skulle vilja stödja föreningen med en sponsorinbetalning. Jag känner att vi i Styrelsen bör forma något kring detta och ta ställning i frågan. Jag menar det att vi kanske först och främst bör säga ja eller nej och sedan forma något formellt kring tjänsten...?

Vad säger övriga styrelsemedlemmar?
Det skulle vara av fördel om du eller annan kunde förklara det hela bättre. Vad är skillnaden på att sponsra och att stödja blir min första fråga?

Om jag tolkat inlägget rätt så är din tes:

Bör föreningen tillåta att enskilda medlemmar stödjer rollspel.nu ekonomiskt och sen får likvärdig ekonomisk kompensation av föreningen?

Så Paxen ger hemsidan 100 kronor, vi ger Paxen 100 kronor?

Det går inte. Vi kan inte agera på det sättet och sen förvänta oss att revisorerna på något vis skulle samtycka. Ska vi ge annan part ekonomiska medel om så en privatperson eller institution måste det följa med ett kontrakt. I kontraktet skall det finnas med: 1. Hur mycket vi ger, 2. "Villkoren" 3. Båda parters undertecknade samtycke.

Nu skulle vi visserligen kunna upprätta ett kontrakt med Paxen men personligen anser jag att det är icke önskvärt. Jag tror mer på breda lösningar där vi som förening ger pengar direkt till hemsidan istället. Eller om vi ger pengar till privatpersoner så måste det finnas villkor om vad den parten skall ge oss tillbaka. Ex: Paxen får 100 kronor för att köpa HULTGRAX RPG till föreningen. Eller att Paxen åtar sig att arrangera bla bla bla och därför behöver x summa pengar till det arrangemanget.

Alltid kvitton. Gärna F-skattesedel.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Nej, nej... Nu blir det krångligt här.

Så är det inte alls tänkt.

Alltså - Paxen ville stödja Rollspel.nu med sponsorpengar. Det funkade inte. Paypal är wacko. Så Gardener sade att han kunde stödja föreningen istället eftersom vi också behöver pengar.

Därmed: Paxen till ge föreningen ekonomiskt stöd (punkt).

Frågan är då om vi ska skapa något formellt kring detta?
För det första, anser vi att det är okej att privatpersoner betalar in frivilliga summor till oss?
Om ja, ska de pengarna åsidosättas till en viss sorts aktiviteter eller tjänster eller ska de bara läggas till som vanligt?
Etc. Etc.

Ledsen för att jag rör till saker, Persson. är det mer klart vad jag dillar om nu? :gremsmile:

... Hoppas att jag inte rört till det ännu mer.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
solvebring said:
Nej, nej... Nu blir det krångligt här.

Så är det inte alls tänkt.

Alltså - Paxen ville stödja Rollspel.nu med sponsorpengar. Det funkade inte. Paypal är wacko. Så Gardener sade att han kunde stödja föreningen istället eftersom vi också behöver pengar.

Därmed: Paxen till ge föreningen ekonomiskt stöd (punkt).

Frågan är då om vi ska skapa något formellt kring detta?
För det första, anser vi att det är okej att privatpersoner betalar in frivilliga summor till oss?
Om ja, ska de pengarna åsidosättas till en viss sorts aktiviteter eller tjänster eller ska de bara läggas till som vanligt?
Etc. Etc.

Ledsen för att jag rör till saker, Persson. är det mer klart vad jag dillar om nu? :gremsmile:

... Hoppas att jag inte rört till det ännu mer.
Ursäkta om mitt förra inlägg gav ett väl hårt intryck. Nu framstår tesen som klar.

Självfallet är det OK att Paxen donerar pengar till föreningen. Enligt mitt tycke är det idag svårt för donatorer att komma med krav så som att pengarna ska gå till en viss typ av verksamhet. Den slutsatsen drar jag eftersom föreningen är i det läget man är och försöker fortfarande finna formerna för sin verksamhet. Det kan också vara så att föreningen behöver pengarna till riktade insatser som inte stämmer med donatorns önskan. För att inte binda upp pengar till en verksamhet som inte blir av eller som tar lång tid innan de kommer till användning så anser jag att villkorad donation blir svår i dagsläget.

I framtiden kan det dock bli möjligt.

Om stridigheter uppstår i diskussionen om huruvida användare x bör ges möjlighet att ställa villkor till vad pengarna skall gå till så får vi kalla till styrelsemöte om saken. I annat fall, om en tydlig samstämmighet finns så kan det beslutet tas i efterhand.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
solvebring said:
Det har dykt upp frågor kring sponsorpengar. Då Paypal tycks krångla på ett eller annat vis, antingen p g a okunskap eller tekniska problem - jag vet inte riktigt, så har Gardener föreslagit att folk ska stödja WRNU istället. Till exempel forumets käre Paxen skulle vilja stödja föreningen med en sponsorinbetalning. Jag känner att vi i Styrelsen bör forma något kring detta och ta ställning i frågan. Jag menar det att vi kanske först och främst bör säga ja eller nej och sedan forma något formellt kring tjänsten...?

Vad säger övriga styrelsemedlemmar?
Nu när jag läser inlägget igen så förstår jag inte hur jag lyckades missförstå. Sorry
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
TJa, jag tänkte inte så mycket på donatorn krav utan snarare vad vi själva säger. Kort och gott så är samtliga av mina spörsmål rörande vad vi själva säger och tycker.

Min undran gäller alltså inte donatorn för fem öre utan oss - hur vi som förening ställer oss till det, och om vi som förening vill särskilja olika inbetalningar på något vis.

Du har dock en good point.

Men, om vi nu ska se det från vårt perspektiv - behöver vi i styrelsen göra något av detta eller ska vi helt enkelt bara tillåta donatoner och inte göra något av det, varken no less, no more?
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
solvebring said:
TJa, jag tänkte inte så mycket på donatorn krav utan snarare vad vi själva säger. Kort och gott så är samtliga av mina spörsmål rörande vad vi själva säger och tycker.

Min undran gäller alltså inte donatorn för fem öre utan oss - hur vi som förening ställer oss till det, och om vi som förening vill särskilja olika inbetalningar på något vis.

Du har dock en good point.

Men, om vi nu ska se det från vårt perspektiv - behöver vi i styrelsen göra något av detta eller ska vi helt enkelt bara tillåta donatoner och inte göra något av det, varken no less, no more?
Vi tackar donatorn sen använder vi pengarna när vi ser vad de skall användas till. Eller så sparar vi pengarna för att göra en stor investering en dag.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Persson said:
solvebring said:
TJa, jag tänkte inte så mycket på donatorn krav utan snarare vad vi själva säger. Kort och gott så är samtliga av mina spörsmål rörande vad vi själva säger och tycker.

Min undran gäller alltså inte donatorn för fem öre utan oss - hur vi som förening ställer oss till det, och om vi som förening vill särskilja olika inbetalningar på något vis.

Du har dock en good point.

Men, om vi nu ska se det från vårt perspektiv - behöver vi i styrelsen göra något av detta eller ska vi helt enkelt bara tillåta donatoner och inte göra något av det, varken no less, no more?
Vi tackar donatorn sen använder vi pengarna när vi ser vad de skall användas till. Eller så sparar vi pengarna för att göra en stor investering en dag.
Okej, med andra ord finns det inget intresse i att diskutera saken vidare?
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
solvebring said:
Persson said:
solvebring said:
TJa, jag tänkte inte så mycket på donatorn krav utan snarare vad vi själva säger. Kort och gott så är samtliga av mina spörsmål rörande vad vi själva säger och tycker.

Min undran gäller alltså inte donatorn för fem öre utan oss - hur vi som förening ställer oss till det, och om vi som förening vill särskilja olika inbetalningar på något vis.

Du har dock en good point.

Men, om vi nu ska se det från vårt perspektiv - behöver vi i styrelsen göra något av detta eller ska vi helt enkelt bara tillåta donatoner och inte göra något av det, varken no less, no more?
Vi tackar donatorn sen använder vi pengarna när vi ser vad de skall användas till. Eller så sparar vi pengarna för att göra en stor investering en dag.
Okej, med andra ord finns det inget intresse i att diskutera saken vidare?
Nej, anser du eller någon annan att jag missar något? Jag ser inget att problematisera i dagsläget. Men kom gärna med någon insikt i frågan du om du har något på lager.
 
Top