Nekromanti Spoiler_Vilddjurets märke: Fråga om Vernams järnring.

Sopbil

Veteran
Joined
9 Dec 2011
Messages
180
Location
Södertälje
Järnringen som Mäster Vernam ägde fram till sin död ger användaren fysisk skada varje gång man ådrar sig korruption frivilligt, gäller det även vid användande av magi? Tog Vernam alltså skada varje gång han kastade en besvärjelse?
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Det är precis så jag förstår det. Korruption och De Gamla Folken går inte riktigt hand i hand, om jag förstår det rätt. Att frivilligt dra på sig korruption är väl lite som en synd. Och att använda sig av mystiska krafter är definitivt en frivillig väg in i Skuggorna.

Sen tror jag nog inte att Vernam använder sig av Mystiska krafter när RPs möter honom. Om jag minns rätt, var (är?) han en Ordensmästare, men har sedan en tid tillbaka lämnat Orden och istället sysselsatt sig med allehanda skolning. Han är la guvernant. Han lämnade nog eventuella krafter han behärskade bakom sig när han bestämde sig för att sluta pakt med Alverna.
 

Sopbil

Veteran
Joined
9 Dec 2011
Messages
180
Location
Södertälje
Fast i brevet till rollpersonerna skriver han "ni har figurerat i skådardrömmar jag haft, visioner skapade av mig själv med ritualers hjälp..."

Detta tolkar åtminstone jag som att han fortfarande använder magi, det kan inte vara lätt att försöka tolka framtiden samtidigt som man får fysisk skada ;)
 

Lilja

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
146
Vernam tog skada då han använde magi, även då han orakelskådade om framtiden, vilket han alltså inte gjorde så ofta. Järnpakten anser att mystiska krafter och ritualer korrumperar världen och att de ska användas sparsamt, om alls. Ringarna ger en tydlig påminnelse om det!
 
Top