Nekromanti [Spoiler alert] Öppning till Ödesväven från Jargien?

Hafvstedt

Veteran
Joined
23 Jun 2010
Messages
4
Location
Göteborg
Hej EON-spelledare,

(Obs denna tråd kommer innehålla några spoilers från EON-äventyr).

Min nya rollspelsgrupp tänkte börja spela EON igen efter några års uppehåll och jag tänkte att vi börjar lite light med några av de äventyren som finns till EON 4 (St Kerons sista vila, Skuggspel och Arvtagaren), sedan ska vi köra igång Ödesväven.

Eftersom ett par av spelarna redan spelat de första tre delarna av Sylfens vrede-kampanjen med mig så kommer vi inte köra om de äventyren, utan snarare låta det som hände då vara som det gick till när de körde igenom dem för några år sedan och de nya karaktärerna tar sig an Ödesväven från där de gamla karaktärerna slutade i Av blod komna.

Kruxet är då att när vi kört lite småäventyr i Jargien så finns det ingen logisk följd till hur gubbarna blir involverade i Ödesväven, speciellt eftersom de kommer vara i Jargien. Vi gillar att spela sömlöst, så hade varit nice med en logisk övergång. Som jag förstår det så börjar Ödesväven i Rampor egentligen.

Jag undrar om det finns spelgrupper som gjort liknande upplägg eller om ni har egna idéer på hur vi skulle kunna göra.
  • En tanke som jag hade var att Skuggspel slutar med att rollspersonerna hamnar i skugglandet, och att de där möter Mortis och Mortimer - kanske i den grottan som är beskriven i En resa genom tvenne speglar.
  • Annars kanske bara att tvillingarna söker upp en av rollspersonerna som tidigare haft drömmar om Sylfens vrede, men känns ändå lite far-fetched då de är långt bort geografiskt.
  • Sista tanken jag har är att de får något uppdrag som för dem till Rampor, skydd till ett handelsfartyg?
Idéer och tankar mottages tacksamt! :)
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Tycker dina egna förslag och idéer är bra men vilket var det äventyr som avslutar inför påbörjan av ödesväven?

Jag har ett liknande problem, rollpersoner skall från Jarigen till Västmark (för att påbörja Diamantäpplet). Jag valde att lösa det genom att skicka dem längs Skymningsvägen där de kommer inse att de inte kommer in i Damarien den vägen utan kommer behöva ta sig runt och på den rundresan blir de insyltade i äventyret (vet inte exakt hur) men jag tror Skymningsvägen kan vara en del av det exklusiva materialet vid kickstartern så det har inte alla tillgång till, tyvärr.
 

Hafvstedt

Veteran
Joined
23 Jun 2010
Messages
4
Location
Göteborg
Fahnen;n264673 said:
Tycker dina egna förslag och idéer är bra men vilket var det äventyr som avslutar inför påbörjan av ödesväven?

Jag har ett liknande problem, rollpersoner skall från Jarigen till Västmark (för att påbörja Diamantäpplet). Jag valde att lösa det genom att skicka dem längs Skymningsvägen där de kommer inse att de inte kommer in i Damarien den vägen utan kommer behöva ta sig runt och på den rundresan blir de insyltade i äventyret (vet inte exakt hur) men jag tror Skymningsvägen kan vara en del av det exklusiva materialet vid kickstartern så det har inte alla tillgång till, tyvärr.
Okej, låter intressant! Jag var med i kickstartern och har Helmgast-versionen av boken mm. Vart laddade du ner det äventyret?

Edit: jag hittade den på helmgasts hemsida, hade glömt att man kunde logga in där! Spännande!
 

Girolamo

Veteran
Joined
27 Jun 2019
Messages
55
Jag har själv lite samma problem. Min grupp befinner sig i Jargien, dock så vill några av dem bort därifrån pga olika anledningar (efterlysta/jagade för de flesta). Min tanke var att de på något sätt skulle hamna i skugglandet och när de kommer ut kan jag låta dem hamna vart och när somhelst.
Hade tänkt att spela diamantäpplet fast lite moddat då en av spelarna redan spelat det. Så tanken här var att de skulle komma in efter den gamla gruppen gjort äventyret och delvis ligga dem hackad häl men att själva äpplet är borta när de kommer ner i ruinen. Har inte riktigt löst allt kring detta ännu.

En annan tanke jag haft är att låta dem resa ner mot Västmark via Damarien. För att på så sätt kunna slänga in en hel del andra äventyr innan diamantäpplet.

Vad är En resa genom tvenne speglar? Ett äventyr eller någon beskrivning i en modul?
 
Top