Speltimmen v9–10 2022

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Speltimmen! En tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

Enkla riktlinjer/målsättningar jag själv tänkte följa:
  • Helst ett nytt spel varje vecka.
  • Helst spela minst 60 minuter.
  • Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.
Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Mitt mål är att förbättra mina stats på SteamHour. Det vill säga, ha färre spel jag aldrig startat eller som jag spelat väldigt kort tid.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner för det. Använd det om ni vill:

75 – spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 – Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 – "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 – Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 – Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,305
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag har inte köpt det spelet jag ska prata om via Steam, detta då det är ett PS5 spel. Spelet jag har suttit klistrad vid sen release är Horizon Forbidden West! Spelet fortsätter där Horizon Zero Dawn slutade och utspelar sig i en väldigt häftig och ovanligt levande postapokalyptisk värld där gigantiska maskiner delar världen med mänskliga stammar. Dessa stammar skiljer sig kulturellt från stenåldersnivå till vad som skulle kunna betecknas som antikens högkulturer.

Spelet följer huvudpersonen Aloy som är en av mina stora favoriter när det gäller protagonister i spel. Spelet är på alla sätt helt jävla underbart både som ett ”open world” och själva storyn som är fokus för Aloy. Spelet görs extremt levande via underbar grafik, design, inspirerande karaktärer och PS5-kontrollen som med sin haptic feedback gör att varje pil som avlossas känns så grymt häftigt!

Spelet är tillsammans med RDR2, nu mina två favorit ”open world-spel”. Jag har redan klarat själva huvud-storyn, men har fortfarande en hel hög med saker att göra och spelet är fortfarande lika kul. Hoppas att det senare kommer ett New Game + val till spelet då jag vill uppleva allt igen fast behålla all utrustning jag kämpat för.

Spelet får lätt 95+ och om jag inte hade jobbat borta hela veckan så hade jag spelat varje ledig sekund när jag varit hemma!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag har spelat lite över en timme av Ni no Kuni II: Revenant Kingdom.

Varför? För att jag köpte det på rea nån gång och folk gett det höga betyg, antar jag. Jag fann inte ettan riktigt i min smak, och tvåan klarar sig inte så mycket bättre.

Det som i mina ögon är nerköp i tvåan är först och främst stridssystemet. Jag föredrar ju turbaserade strider, och även om ettan egentligen var pseudo-realtid så tyckte jag nog bättre om det än om den här X är light attack, Y är heavy attack"-action-RPG-grejen som tvåan gör. Det är inte ett dåligt system, det är tvärtom ganska välgenomfört – men det är inte riktigt det jag föredrar. Sedan finns här också mindre voice acting i mellansekvenserna. Ettan kanske hade dålig voiceacting (det har det här också), och ibland fick man nöja sig med text,m men tvåan har röstskådespeleri bara i undantagsfall. Mestadels kör spelet på något slags irriterande halvmessyr, där karaktärerna får säga något enstaka ord som kanske eller kanske inte har med deras replik att göra, medan den fullständiga repliken kommer som text. Störigt.

Sedan… Jag är kanske inte världens största fan av Studio Ghiblis mys-runda och organiska tecknarstil, men jag föredrar nog den framför celshade:ad 3D any day. I originalet pratade jag om "fler frames per second, men stelare rörelser"… Och här är allt sånt. Det finns inga faktiska handtecknade sekvenser alls, vad jag kan se. Det är liksom bara den själlösa celshade:ade stilen. Och den funkar verkligen inte för ansikten och känslor. Den funkar dugligt in-game när man springer runt och slåss och sådär, när det är lite utzoomat – men i mellansekvenserna blir det bara fult.

Det som är bättre i det här spelet är att man inte enbart spelar en tioåring. OK, nu efter en timme verkar det som att man är en jävla tioåring igen, men fram till dess spelade man… öh, den amerikanske presidenten(?) som transporterats till det här magiska landet efter att nån sprängt en atombomb (?) i New York dit han var på väg för någon form av summit. Det här ger mig märkliga vibbar av Metal Wolf Chaos… Men okej.

Tyvärr har presidentfanskapet just bestämt sig för att han ska reduceras till barnvakt till en tioårig kung av ett folk med kattöron, som just kastats ut från sitt kungadöme av sin fars storvesir som givetvis är en mus. Katter, möss, right. Fantasy-fabel-bullshit. Jag hade varit mycket mer intresserad av vem som droppade en nuke på new york, men fine. Jag fattar att det här inte är Metal Gear Solid och att man ska vara mer fan av Narnia än vad jag är för att riktigt uppskatta den här storyn.

Men ja, det var trevligt att få spela en vuxen. Även om jag precis som i ettan har svårt att riktigt bry mig om storyn. Vad är det som gör Evan till en bättre kung än musen? Det har de inte ens försökt visa ännu. Man bara antas hejja på tioåringen för att det är synd om honom och eftersom han är mer "rättmätig kung". Sånt här är nog det som stör mig mest med sån här fantasy: varför ska jag bry mig vilken orättmätig diktator som sitter på tronen? I och med att ingen av dem har någon egentlig legitimitet så är ju enda anledningen att föredra den ene framför den andre att se hur folket har det under respektive diktator. Inget har hittills visat upp Evan som någon speciellt skicklig statsman som är kapabel att styra upp ett land för folkets bästa.

Men ja, jag är ganska osugen på att återvända till det här.

BETYG: 85
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
ReCore kom till Steam för ett tag sedan, så jag köpte det igen. Jag föredrar helt klart Steam framför Windows Store – om inte annat för att Steamspel läggs in i helt vanliga mappar som jag kan göra vad jag vill med, medan Store-grejer skyddas av helt absurda lager av mapprättigheter och grejer.

I alla fall. ReCore var bra förra gången, det är bra nu. Sköna kontroller, charmig grafik, väldigt bra animationer.

Nu fick jag börja om, men det känns rätt OK. Jag kommer att vilja spela klart det här spelet en vacker dag.

BETYG: 90+
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
(Just nu är min ambition att köra upp minst ett spel om dagen till 60+ minuter under sporlovet. Det borde inte vara en orimlig målsättning, givet att jag i princip inte har några egentliga måsten.)
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Jag har spelat Dust: An Elysian Tail



Som enligt Steam är "Metroidvania" men enligt mig är ganska linjärt.

På plussidan: Det är ganska välgjort, både visuellt och med ljud. Överlever man antropomorfiska djur så är det inte mycket jag tror man kan klaga på - jag såg halvdan celshading i någon cutscenes (där de kör visual novel-stuket med voice over).

Minus: Striderna känns röriga och rätt oprecisa. En del av det är säkert för att jag inte är väldigt intresserad av att lära mig alla moves men det kan vara svårt att hålla reda på huvudpersonen och rörelser är lite oprecisa. Jag gillar parry-tekniken men för många fiender är det lite svårt att få till timing - som tur är så sitter det för de stora fienderna (som den nog är primärt tänkt för). Plattformandet och pusslen känns mer oprecisa - man bestraffas dock inte extremt hårt om man missar något så det är OK på det stora hela. Banorna känns ganska korta men för långa på samma gång - förmodligen för att de tryckt in mycket strid på dem, och levelling-system, drops samt spärrar gör att det är svårt att bara skippa strid (som i regel är en feature i metroidvanias och plattformers med strid)

Med allt det sagt, lär återvända till det. Det är OK, jag har spelat bättre, men det märks att de lagt en del kärlek i det.

Spela även: Hollow Knight, som är ett metroidvania med högre precision (och utmaning); Blasphemous, som är spansk-katolsk-2D-souls-inspirerad-metroidvania och ganska mycket edgelord; Minoria, som har onda nunnor mot onda häxor; eller Salt and Sanctuary, som explicit är gjord för att vara 2D-Dark Souls.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag har spelat 81 minuter av ukrainska spelstudion Frogwares nyaste Sherlock Holmes-spel: Sherlock Holmes: Chapter One.

Man vet lite vad man får med Frogwares: Snygga spel, ibland lite stela rent kontrollmässigt, men med intressanta mekaniker för att lösa mysterier. Och det är precis vad det här spelet levererar.

Det är snyggt, även om jag (trots mitt GTX 3080) kämpar med att få konsekventa 60fps i 1080p. Jag spenderade orimligt lång tid med att experimenteramed grafikinställningar och det enda som hjälpte var orimligt låg upplösning och grafikinställningar, och även då fick jag en del dippar. Till slut gav jag upp. Det finns också ingen motion blur alls, vilket i hög upplösning gör att man verkligen känner den där hackigheten. Med handkontroll funkar det lite bättre än med mus, eftersom handkontrollen i sig hindrar alltför drastiska kamerajusteringar.

Voice actingen är duglig, men inte fantastisk.

Mekaniskt… Tja, man går runt. Tredjeperson. Det tog mig en stund att vänja mig vid de lite stela kontrollerna, men det gick. Det finns som vanligt ett gäng mekanismer för att hitta och analysera ledtrådar, dra slutsatser etc. De funkar till större delen bra även om jag vid ett tillfälle var tvungen att kolla en jäkla guide för att upptäcka att jag inte pixel-huntat tillräckligt väl. Det var en fjärillsnål på en kavaj som jag 100% såg att den var intressant men som jag inte lyckades klicka på. Jag hade tydligen inte klickat tillräckligt exakt på den… Sånt stör mig.

Men jaja. Bra spel. Frogwares kan sin formel vid det här laget.

BETYG: 90
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Jag har spelat Dust: An Elysian Tail
Spelade klart, 11 timmar totalt med att jag blev distraherad och letade efter prylar jag inte behövde. Betyget kvarstår - Godkänt men det finns bättre. Jag störde mig på att tröghet fanns med men plattformandet och strid var inte särskilt bestraffande, även om stridssvårigheten gick upp ett rejält steg efter första timmen.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Har testat lite ICEY


Någon form av Lovecraft-driven singularitet har inträffat och du, cyborg eller robot utan minnen, skickas att stoppa/hämnas på JUDAS.

Så långt väl. Men det finns ett meta-lager ovanpå det, med en berättare plus ett lager av "och du tog den här vägen - NEJ SLUTA DEN HÄR VÄGEN." - vilket var roligt i kanske 5 minuter, men de fortsätter upprepa det som om det tillförde något.

Striderna är OK men oftast någon minut för långa. De kan snabbas upp med uppgraderingar så klart men de är alla av sorten "uppgradera skada på X knappkombination" (eller lås upp knappkombination) - vilket inte direkt uppmuntrar variation, även om kostnaden för högre av varje manöver går upp.

Jag gillar estetiken, dock är robotarna lite samma så här långt.

How Long To Beat säger att det tar runt 2,5 timmar att spela igenom, vilket låter överkomligt.

Meta-berättarlagret tillför... inte mycket. Det finns en del storygrejer som hänger på den men de hade de kunnat köra på annat vis. Jag hade helst varit utan - världen och storyn i sig verkar intressanta nog och de kunde behållt datorlagret även utan det.

Jag lär spela klart det, men lutar åt ett 70 på normalskala (85 på krankskalan) - OK. Jag är helt klart down med ockult robopokalyps som setting till spel och att spela en totalt-normal-cyborg-utan-bakgrund-som-definitivt-inte-är-del-av-någon-ond-plan, men vissa berättare klarar visst inte av att inte rynka på näsan åt det de själva skriver. Om du inte gillar det, skriv något annat?
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Har testat lite ICEY
Lite över 4 timmar totalt, för jag kunde inte låta bli att gå in på en del sidospår men orkade inte rota fram kraven för "true ending", kan jag säga att det här spelet kan man skippa.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Jag har spelat vunnit 60 minuter
You Have to Win the Game

Vilket är en CGA-grafik-plattformare. Ganska svårt, man misslyckas lätt men kontrollerna är ganska exakta (om gränsen till frustrerande). Plocka uppgraderingar och pengapåsar, hitta lösenordet och vinn spelet.

Tog mig 55 minuter att klara, spenderade 4 minuter extra på att förlora/reset:a efter det.

OK spel om man gillar plattformare.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Har börjat spela Elden Ring

Jag tror inte det behöver mycket introduktion. From Softwares senaste spel, med arv från deras tidigare Soulsborne-spel. Känns som Dark Souls möter Breath of the Wild. Mycket quality of life-förbättringar, mer avslappnat att spela men fortfarande med tuggmotstånd. Gillar art direction och artworken de använde för introt som iaf jag fick lite Amano-vibbar från.

Smolk jag har så här långt: behöva trycka OK när man plockar upp något. Använda båge är inte helt intuitivt (det måste vara tvåhands men av någon anledning så behåller jag svärdet när jag byter till den och ibland verkar det inte gå att skjuta ändå - skumt.

Men överlag är det fantastiskt - där DS3 kändes som en greatest hits känns det här som en vidareutveckling - jag riskerar att försvinna in i det några veckor.

Så här långt 10/10.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Jag har spelat igenom Timespinner, ett metroidvania-spel.

Bra: Plattforming. Kartan är helt OK, möjligen lite linjär. Storyn är bra. Spelet är kort - förmodligen kortare om man inte går vilse i 3 timmar som jag gjorde - jag tog inte allt men hittade det dolda slutet och slutade på 8,5 timmar.

Mindre bra men OK: Strider - backslide känns otympligt, du kan i regel inte hoppa över fiender. Det finns en intressant sten-sax-påse-mekanik i grunden som de tyvärr förstör med att ha levelling på vapnen och ovanpå det en massa dolda vapen. Med några få undantag fann jag att hammaren var bästa vapnet. Quests är jag kluven till - de var inte dåliga men de kändes lite som filler.

Dåligt: Levelling-systemet. Din karaktär levlar, dina vapen levlar, din familjär levlar... Det är lite mycket. Särskilt, som ovan, när saker bara levlar när de är utrustade, i samma takt, och du hittar dolda prylar i spelet fram till slutet av spelet. Jag är inte fan.

Överlag en känsla av välgjord modern tolkning av ett 90-tals-metroidvania. Bra.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag har kört 67 minuter av Beyond Good and Evil.

Det har nästan 20 år på nacken vid det här laget, men det är alltså ett otroligt charmigt tredjepersons-actionspel som usprungligen släpptes till original-Xbox och PS2 och windows. Dess huvudsakliga selling point är en skön lite cartoony stil och väldigt välgjorda animationer; allt känns dynamiskt och mysigt. Man spelar en fotograf som heter Jade och hennes griskompis, och så är det något slags ond regering och konspirationer och monster och så.

Jag gillar det.

Vad jag inte gillar är den här versionen. Det här är alltså helt enkelt windowsversionen från 2003. Och jäklar, vad det märks. Med lite moddar och patchar kan man få spelet att funka hjälpligt på modern hårdvara, med okej FPS och i widescreen och så. men man är ohjälpligt fast i att köra i fullscreen, och kontrollerna är så jävla dåliga. Det märks att det här spelet från början är gjort för att spelas med handkontroll, och sedan har de till PC-versionen gjort lite tidstypiska fulhack för att få det att funka med WASD och mus. Det blir rätt märkligt ibland, framför allt när man plötsligt inte kan styra kameran… Övergången mellan delar där man kan och inte kan styra kameran känns helt OK med handkontroll, inte här.

Så kan man spela med handkontroll istället? Nä egentligen inte, för 2003 fanns det knappt några vettiga PC-handkontroller och det var några år tills 360-kontroller blev standard. Resultatet blir till exempel att kameran inte kan styras analogt – man får en konstant (och hög) hastighet på kameraförflyttningarna. Så det känns som att de fulhackat in handkontrolls-kontroller ovanpå WASD-mus-kontrollerna…

Nej, det här är nog den sämsta versionen av spelet. Om man absolut vill spela med tangentbord och mus så är det väl den här man får köra, och grafiken blir faktiskt rätt fin när man patchat och sådär. Men jag skulle snarare rekommendera HD-remaken som kom till XBLA och PSN; det finns ju 360- och PS3-emulatorer numera. Varför de inte bara släpt XBLA-versionen på PC förstår jag inte. Eller ja, det gör jag väl: det skulle kosta pengar att anpassa till windows och ingen bryr sig om BGaE numera.

BETYG för spelet: 90
BETYG för den här versionen: 80
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,305
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Har spelat väldigt mycket Gran Turismo 7 på min PS5. Det är ett mycket bra spel om man gillar allt som har med bilar att göra och jag hade lätt givit det 9/10 om det inte vore för väldigt tveksam policy gällande mikrotransaktioner. Man måste alltid vara online, även när man spelar single player kampanjen. En del bilar är bara möjliga att köpa under begränsad tid och då valutan som finns i spelet inte direkt betalas ut speciellt generöst även om man vinner de svårare tävlingarna, så hinner man inte köpa dessa bilar om man inte köper in game valuta för riktiga pengar. Detta är för mig oerhört shady och något som jag starkt ogillar, det är liksom en single Player kampanj och Sony vill att jag ska köpa valuta istället för att spela spelet och vinna den…

Spelet är fortfarande fenomenalt som en bilsimulator och jag gillar det, men kan efter hur Sony numera gör affärer faktiskt inte ge det mer än 7/10. Jag kommer spela det här spelet mycket, men jag kommer aldrig betala en krona mer än de lite drygt 900 kr jag betalade för det.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Jag har kört 67 minuter av Beyond Good and Evil.

Det har nästan 20 år på nacken vid det här laget, men det är alltså ett otroligt charmigt tredjepersons-actionspel som usprungligen släpptes till original-Xbox och PS2 och windows. Dess huvudsakliga selling point är en skön lite cartoony stil och väldigt välgjorda animationer; allt känns dynamiskt och mysigt. Man spelar en fotograf som heter Jade och hennes griskompis, och så är det något slags ond regering och konspirationer och monster och så.

Jag gillar det.

Vad jag inte gillar är den här versionen. Det här är alltså helt enkelt windowsversionen från 2003. Och jäklar, vad det märks. Med lite moddar och patchar kan man få spelet att funka hjälpligt på modern hårdvara, med okej FPS och i widescreen och så. men man är ohjälpligt fast i att köra i fullscreen, och kontrollerna är så jävla dåliga. Det märks att det här spelet från början är gjort för att spelas med handkontroll, och sedan har de till PC-versionen gjort lite tidstypiska fulhack för att få det att funka med WASD och mus. Det blir rätt märkligt ibland, framför allt när man plötsligt inte kan styra kameran… Övergången mellan delar där man kan och inte kan styra kameran känns helt OK med handkontroll, inte här.

Så kan man spela med handkontroll istället? Nä egentligen inte, för 2003 fanns det knappt några vettiga PC-handkontroller och det var några år tills 360-kontroller blev standard. Resultatet blir till exempel att kameran inte kan styras analogt – man får en konstant (och hög) hastighet på kameraförflyttningarna. Så det känns som att de fulhackat in handkontrolls-kontroller ovanpå WASD-mus-kontrollerna…

Nej, det här är nog den sämsta versionen av spelet. Om man absolut vill spela med tangentbord och mus så är det väl den här man får köra, och grafiken blir faktiskt rätt fin när man patchat och sådär. Men jag skulle snarare rekommendera HD-remaken som kom till XBLA och PSN; det finns ju 360- och PS3-emulatorer numera. Varför de inte bara släpt XBLA-versionen på PC förstår jag inte. Eller ja, det gör jag väl: det skulle kosta pengar att anpassa till windows och ingen bryr sig om BGaE numera.

BETYG för spelet: 90
BETYG för den här versionen: 80
Har du tidigare spelat HD-versionen? Vad tycker du om den? Är det samma kaos i hur den funkar?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Har du tidigare spelat HD-versionen? Vad tycker du om den? Är det samma kaos i hur den funkar?
Jag har nyss kört lite av både XBLA-versionen och PSN-versionen. Båda hade klart skönare kontroller, tyckte jag. Funkade mycket, mycket bättre.

Tyvärr led XBLA-versionen av lite ljudproblem i Xenia (360-emulatorn) och PSN-versionen hade lite smärre shader-problem där saker som Jades ögon och Pey'Js hud blev för mörka på avstånd i RPCS3 (PS3-emulatorn). Så just nu är nog rekommendationen avv helst köra på original-hårdvara om man kan.

Själv står jag nog hellre ut med lite shader-problem än de kassa kontrollerna på 360n, så hittills ser det ut att bli RPCS3 för mig om och när jag bestämmer mig för att köra igenom spelet.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,098
Jag gillade verkligen BG&E, och var sjukt pepp när de utannonserade en uppföljare. Den verkar, tyvärr, mer eller mindre skrotad nu.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Jag har nyss kört lite av både XBLA-versionen och PSN-versionen. Båda hade klart skönare kontroller, tyckte jag. Funkade mycket, mycket bättre.

Tyvärr led XBLA-versionen av lite ljudproblem i Xenia (360-emulatorn) och PSN-versionen hade lite smärre shader-problem där saker som Jades ögon och Pey'Js hud blev för mörka på avstånd i RPCS3 (PS3-emulatorn). Så just nu är nog rekommendationen avv helst köra på original-hårdvara om man kan.

Själv står jag nog hellre ut med lite shader-problem än de kassa kontrollerna på 360n, så hittills ser det ut att bli RPCS3 för mig om och när jag bestämmer mig för att köra igenom spelet.
Taget. Då ska jag se vad jag kan hitta med lite Tradera-trålning i framtiden.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Taget. Då ska jag se vad jag kan hitta med lite Tradera-trålning i framtiden.
Jag är inte helt säker på att HD-versionen någonsin fick en fysisk release, tyvärr. Så man får nog nöja sig med versionen som finns att köpa på på Xbox – Playstation Store verkar inte ha playstationversionen längre.
 
Top