Speltimmen v49–50 2022

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Speltimmen! En tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

Enkla riktlinjer/målsättningar jag själv tänkte följa:
  • Helst ett nytt spel varje vecka.
  • Helst spela minst 60 minuter.
  • Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.
Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Mitt mål är att förbättra mina stats på SteamHour. Det vill säga, ha färre spel jag aldrig startat eller som jag spelat väldigt kort tid.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner för det. Använd det om ni vill:

75 – spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 – Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 – "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 – Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 – Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Dwarf Fortress är släppt på Steam, så det har jag spelat tjugoen några timmar nu. Det har typ, musstyrning och grafik. Fortfarande en hel del barnsjukdomar men det känns lovande att det är ett team som jobbar på spelet nu.

För allvarligt, i vilket annat spel kan man planera ett bibliotek runt en runsten med nekromantins hemlighet och gräva sig djupare ner i urberget och dess grottsystem med jättegrodor och andra styggelser, medan odlarfacket kräver en samlingslokal?

95 på krankskalan.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag har spelat lite drygt en timme av Avengers-spelet.

Det har fått lite dassiga recensioner och lite halvljummet mottagande, mend et var på rea och det mesta folk gnällde över verkade vara typ sånt som händer efter singleplayer-kampanjen. Och varför skulle jag bry mig om något som händer efter singleplayer-kampanjen? Det är ju den som är spelet.

Hur som helst. Bra saker:
  • De olika avengrarna känns verkligen olika i styrningen – reell skillnad, samtidigt som kontrollerna är väldigt likartade och det därmed är ganska lätt att byta mellan dem.
  • Storyn är dum men kul, och jag skulle gärna se mer.
  • Spelet är fint, när det samarbetar.
Dåliga saker:
  • Spelet är fortfarande extremt ooptimerat. Det är något som är skevt när jag med mitt 3080-kort och min Ryzen 9-processor måste gå ner till medium-grafik och 720p, med DLSS påslaget, för att få duglig fps (60, alltså). Vid ett tillfälle i början, när Kamala Khan mest går omkring, så hade jag typ 1-2 fps när jag tittade mig omkring.
  • Det var ett misstag att försöka efterlikna MCU-estetiken utan att ha tillgång till de kända skådespelarnas utseenden eller röster. Jag fattar att de inte hade stålars för att dra in Chris Evans i en ljudstudio, men då borde de ha jobbat hårdare för att inte använda MCUs dräkter och estetik etc. Just nu känns det bara, som måmnga andra påpekat, som något slags knock-offs. Eller som den här scenen.
  • Rätt dassig onboarding… Det första som mötte mig när jag startade spelet var en meny, där alternativen var "Play Now", "Operations" och "Options". Okej, jag fattar vad options är, men ska jag trycka Play now eller Operations? Rätt svar är Operations. Klickar man på Play now så startar något slags… jag vet inte, något slags post-kampanjläge? Där man först får ett långt intro som sammanfattar hela kampanjen, och sen står man vips på helicarriern. Rätt svar är istället "Operations", där man får välja att starta med vilken del som helst. Tack och lov är delarna iaf numrerade…
På det hela taget är jag helt OK med att ha lagt €7.30 på det här spelet, och kommer säkert att återkomma till det. Med något Spider-Man är det verkligen inte.

BETYG: 90
 
Top