Speltimmen v49–50 2021

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,551
Location
Rissne
Speltimmen! En tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

Enkla riktlinjer/målsättningar jag själv tänkte följa:
  • Helst ett nytt spel varje vecka.
  • Helst spela minst 60 minuter.
  • Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.
  • Nytt för 2020: För att försöka motivera mig att inte bara spela flera olika spel utan också spela klart fler spel tänker jag förutom ovanstående också försöka varje vecka spela en timme av något spel jag redan skrivit om. Då blir det utan betygsättning.
Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner för det. Använd det om ni vill:

75 – spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 – Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 – "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 – Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 – Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,551
Location
Rissne
Jag har lagt 62 minuter på 7th Sector, eftersom det verkade fint och jag gillar pusselspel.

Fint är det, och det är absolut ett pusselspel. Lite för mycket jobb med timing och sådant för min smak, men det finns absolut pussel.

I teorin borde jag tycka att det här är väldigt bra, för det är pussel och det är fint och det är något slags dystopi. Jag vet inte riktigt varför jag inte gillar det. Är det för att det helt saknar dialog och ord? Kanske. Jag vet inte. Jag slutade iaf spela när jag kom till ett pussel jag inte lyckades räkna ut vad jag skulle göra med.

BETYG: 85
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,908
Jag har lagt 62 minuter på 7th Sector, eftersom det verkade fint och jag gillar pusselspel.

Fint är det, och det är absolut ett pusselspel. Lite för mycket jobb med timing och sådant för min smak, men det finns absolut pussel.

I teorin borde jag tycka att det här är väldigt bra, för det är pussel och det är fint och det är något slags dystopi. Jag vet inte riktigt varför jag inte gillar det. Är det för att det helt saknar dialog och ord? Kanske. Jag vet inte. Jag slutade iaf spela när jag kom till ett pussel jag inte lyckades räkna ut vad jag skulle göra med.

BETYG: 85
Attans det var ju jag som rekommenderade det för dig vill jag minnas.. Hoppas att du inte lade några stora pengar på spelet.

Själv har jag kommit några timmar in på Cyberpunk 2077 och har väldigt mycket att säga om det. Men ska ge det några fler timmar innan jag skriver recension.
 

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
271
Jag har spelat Football Manager 2022. Det är ett rollspel där man spelar en fotbollscoach som lägger upp taktik, värvar spelare, bestämmer träning, anställer personal och bråkar med styrelsen om att få mer pengar. Spelen blir långsamt svårare och mer komplicerade för vart år som går, särskilt om man väljer att spela som oerfaren manager. Svårt att sätta finger på vad det är, men något i gränssnittet känns smidigare än förra årets. Det hjälper alltid när det går hyfsat bra för ens lag så att det känns kul. Tidigare spel har det ofta tagit mig många försök innan jag får det att gå bra för mitt lag, denna gång gick det direkt och det tycker jag är bra. Det är inte bra när varje spel känns som att börja från början pga. nån avgörande skillnad i matchmotorn/vilken taktik man bör använda. Nu kändes det mer hemtamt. Det är jävligt kul att spela i holländska ligan där man kan sticka upp som ett mindre lag, men samtidigt alltid har en stor utmaning i Feyenoord, Ajax och PSV. Mitt fyrmannaanfall har hittills funkat väl. Uruguayanen Arezo är en toppvärvning även i år. Just one more game...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,551
Location
Rissne
Så… Final Fantasy VII Remake: Intergrade, alltså den nya uppfräschade versionen av remaken av FFVII, som också inkluderar DLC:t Intermission, släpptes till PC igår.

I princip allt negativt jag kan säga om det här släppet handlar inte om spelet i sig utan om tekniska grejer och så runtomkring. Först: Det är exklusivt för Epics värdelösa, sega, fula store. Det är faktiskt helt orimligt att en storefront ska vara såhär otroligt seg i sitt UI år 2021 när man kör på en i7:a med 32 gb RAM och ett 2070-kort. Hur gör man ens för att en sån sak som scrolling inte ska vara smidigt? Jag fick också krångla en stund för att ens få köpa spelet, för Epic hade inte dimensionerat sina servrar för att många skulle vilja köpa FF7 samtidigt. Så allt var slöare och segare och sämre än vanligt, och givetvis fanns inga vettiga statusmeddelanden eller ens progress bars. Sedan kostar också spelet 850 spänn, vilket såklart är en hel del pengar. Pga epics buggiga bajs-butik fick jag dessutom tydligen inte använda den 100-kronors-kupong jag hade liggandes, utan fick glatt betala fullpris.

Men. Alltså. Det är FF7. Självklart köpte jag det. Jag kommer antagligen att köpa det igen om det kommer på Steam. Jag har köpt FF7 flera gånger förr, och jag kommer att köpa FF7 flera gånger i framtiden.

FF7 är nämligen det bästa Final Fantasyt. I mina ögon. Det var det första jag spelade, och jag har varit ganska fäst vid det sedan dess.

OK, tekniska bitar då: Det är en duglig portning, men den utnyttjar inte direkt datorn. Jag hade en del stuttering, men utan att GPUn eller CPUn eller ens hårddisken jobbade speciellt mycket. Kanske är det typ RAM-minneshastigheten eller någon annan form av osynlig flaskhals som ligger bakom? Det var lite störigt iaf.

I de flesta scener kunde min dator driva spelet i 4K, men jag fick i slutänden gå hela vägen ner till 1080 för att få konsekvent acceptabel framerate. Den där första bossfighten, alltså… Sedan tycker jag att det är synd att spelet saknar resolution scaling. Det här är istället väldigt traditionellt: Man ställer in upplösningen för hela spelet. Jag brukar annars gilla att köra UI i 4K och sedan bara skala ner 3d-grafiken. Nu fick jag stå ut med att UIt blev fult och suddigt bara för att jag behövde skala ner 3d-renderingen.

En sak jag verkligen tycker är fånig och som jag tycker att ett spel som släpps för 850 spänn år 2021 borde kunna fixa, är om man har flera skärmar. Jag har tre – min laptops interna (144hz, HD-upplösning), en stor 4K-skärm och en lite mindre HD-skärm längst till höger. 4K-skärmen är inställd att vara primär, men spelet startar ändå på laptopskärmen. VARJE GÅNG. Så det jag får göra varje gång jag startar spelet är: 1) in i options och ställa om till windowed mode. 2) tabba ur spelet, högerklicka på spelets ikon i aktivitetsfältet 3) använda piltangenterna för att markera "flytta" och flytta spelet till rätt skärm. 4) ändra tillbaka till fullscreen windowed. Det här är ruskigt osmidigt och gör att jag nog kommer att dra mig lite från att starta spelet.

--

All that being said, hur är själva spelet då? Jodå, det är FF7 med actionstrider. Cloud är Cloud, Barret är Barret. Jag blev lite ledsen över att behöva välja engelska röster (alla viktiga samtal är textade, men inte sido-samtal som NPC:er har och jag vill kunna tjuvlyssna), men röstskådisarna är fullt dugliga. Grafiken är jätte-jättesnygg. JÄTTE-jättesnygg. Och fångar 100% hur FF7 såg ut i mitt huvud när jag först spelade det, och hur vi alla ville att FF7-remaken skulle se ut när den gamla PS3-techdemo-grejen släpptes för tusen år sedan. Det här är helt enkelt makalöst vackert och väldigt true till FF7s stämning och känsla. Varje återskapad ikonisk scen från originalet gav mig gåshud. Musiken är lika bra som någonsin, men numera såklart inte i MIDI-format.

Jag gillar också hittills alla tillägg. De har ändrat lite i storyn redan nu under den första timmen (som är typ fram till Mako-reaktor-explosionen), och allt passar väldigt bra in. jag gillar att sidokaraktärerna fått lite mer karaktär, även om jag inte vet om spelet absolut behövde ännu en tjej som gillar Cloud.

Stridssystemet… Tja, för att vara ett realtids-system är det helt OK. Däremot föredrar ju jag 100% klassisk ATB, så för mig är det här stridssystemet ett klart nedköp. Jag kan tänka mig spela det här trots stridssystemet, men om striderna blir för svåra så blir det nog därför jag slutar spela spelet.

Men ja. Det här är ett väldigt bra (dyrt) spel som jag garanterat vill spela mer av. Kanske blir det idag, men det blir definitivt under jullovet.

BETYG: 95−
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,908
Jag gillar också hittills alla tillägg. De har ändrat lite i storyn redan nu under den första timmen (som är typ fram till Mako-reaktor-explosionen), och allt passar väldigt bra in. jag gillar att sidokaraktärerna fått lite mer karaktär, även om jag inte vet om spelet absolut behövde ännu en tjej som gillar Cloud.
Vad tyckte du om den enorma meta-kommentaren?

Att de helt plötsligt i slutet bestämmer sig för att döda ödet så att de kan vara fria? Jag tänker att det är en meta-kommentar från spelskaparnas sida att de vill göra ändringar i historien och att fans som är purister kommer att gå i taket över detta. Så spökerna i kåpor är rabiata fans, typ gamergaters som tycker att allt nytt är hädelse mot deras gamla goda som det alltid varit och striden mot ödet är alltså en strid mot purister och gamergaters

Som en metakommentar älskar jag detta då jag tycker det är kul att driva med purister och för att jag inte har mycket till övers för gamergaters. Men in game tycker jag inte att det är så logiskt då spökerna är okej med vissa ändringar som görs och inte andra. Samt det där med att döda ödet kommer lite random.

vad tycker du?
 
Top