Speltimmen v43–44 2021

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Speltimmen! En tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

Enkla riktlinjer/målsättningar jag själv tänkte följa:
  • Helst ett nytt spel varje vecka.
  • Helst spela minst 60 minuter.
  • Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.
  • Nytt för 2020: För att försöka motivera mig att inte bara spela flera olika spel utan också spela klart fler spel tänker jag förutom ovanstående också försöka varje vecka spela en timme av något spel jag redan skrivit om. Då blir det utan betygsättning.
Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner för det. Använd det om ni vill:

75 – spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 – Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 – "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 – Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 – Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Cyberpunk 2077

Har länge velat spelat detta. Köpte en dator med detta spel i åtanke. Visst, spelet har vissa smärre buggar i sig, men jösses vad man får tillbaka. Jag slukade tolv timmar i spelet under helgen och det kändes som två. Det finns en uppsjö av saker man kan snubbla över och jag har knappt påbörjat huvuduppdraget. Jag kan nöja mig med att glida runt på stan i bilen.

Finns massor som imponerar rent hantverksmässigt - karaktärerna och deras specifika beteenden, den skrivna dialogen, det cinemaisiska i hur dialogen utspelar sig, stilen i staden, grafiken, hur sömlöst staden allting flyter samman och alla olika sätt som jag kan välja att lösa problem på - och jag kan välja dessa utan att alltid behöva kika på mina värden - det är snarare att jag löser saker snabbt eller får en extra bonus om jag har rätt värden. Det finns små detaljer som är häpnadsväckande och tillsammans får det mig att kännas, när jag nu sitter i köttvärlden, som om jag slitits ut ur en värld där jag hör hemma och jag vill bara tillbaka in igen.
 
Last edited:

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Torment - Tides of Numenera

Drog igenom detta ganska rappt med relativt bra % på side quests. Intressanta idéer men spelet försöker vara []iiPlanescape: Torment[/i] så pass mycket att det blir liiiite larvigt och nej, ståryn är inte direkt starkare, så det är tyvärr bara en karbonkopia av originalet :( Jag förväntade mig nog mer, men har en inte lirat Planescape så är det kanske najs. Jag hade absolut kul, men slutet fick mig mest att känna mig lite besviken...
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Jag har spelat några banor in på Cyber Protocol. Detta spel är ett i raden av de spel med cyberpunktema jag gett mig på då jag älskar cyberpunk men tycker att det är snålt på bra spel till genren. Egentligen tycker jag inte att detta är ett cyberpunkspel. För att något ska vara cyberpunk tycker jag att temat måste kännas cyberpunk, det får inte bara handla om yta och estetik. Detta spel ser cyberpunk ut och låter cyberpunk, men då det tematiskt är väldigt tunt tycker inte jag att det är cyberpunk.

Men spelet kan ju vara bra ändå, och det är precis vad det är! det är ett pusselspel där du ska komma i mål i en labyrint. På vägen ska du samla så många poäng som möjligt och undvika faror. Gillar du pusselspel tycker jag att du ska ge detta en chans! Banorna är riktigt kluriga och varje gång du där känns det som att det är ditt eget fel, det är aldrig spelet som är orättvist.

Problemet för mig är att mitt tålamod tryter för mycket för att jag ska orka med spelet under en längre stund. Banorna är väldigt långa och det finns inte många check-points. Om du går ett enda misstag måste du börja om från början. Tillslut blir jag för irriterad på mig själv och stänger av. Men vet du med dig att du har mycket tålamod och om du tycker om pusselspel bör du absolut ge detta en chans!
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Jag har spelat några timmar av Metroid: Dread. Det är alltså det senaste spelet i serien, och är ett öppet 2D-plattformsäventyr. Du skrotar runt i underjorden, hittar nya förmågor och uppgraderingar för hälsa och missiler. Den nya ingrediensen för spelserien är robotar som jagar dig i vissa zoner. Robotarna är odödliga
(fram tills att du hittar en viss gizmo)
och du är helt beroende på att smyga eller springa ifrån dem.
Efter att du hittat grejen så kan du besegra dem, men det kräver att du hittar en bit av banan där terrängen är till din fördel,

Spelet är svårt, men inte för svårt. Jag har många gånger kommit till en boss där jag gav upp och stängde av spelet. Men jag har varje gång lyckats besegra den vid nästa sittning.

I övrigt är (nästan) allt bra: kontrollerna är tighta, svårighetsgraden väl kalibrerad, bossarna lagom många, lagom svåra och varierade.

Det finns en småsak jag stör mig på: boss-strider som inleds med en låååång cutscene. Den går inte att skippa första gången du ser den efter att ha laddat ett sparat spel. Det är väl OK att titta på den en gång, men rätt segt om man ger upp på den bossen för kvällen, och behöver sitta igenom den en gång till nästkommande kväll.

Betyg: 95. Gillar du Metroid så borde du gilla det här.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Jag har spelat några timmar Outer Wilds.

Du har ett rymdskepp (av trä), du har ett solsystem att utforska. Lyckas du inte köra ihjäl dig i rymden går solen supernova efter 22 minuter och spelet börjar om, Måndag hela veckan-style. Lös det.

Jag gillar det. Lär försöka spela klart.

Edit: Ja en 95:a på krankskalan då.
 
Last edited:

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Jag har spelat några timmar Outer Wilds.

Du har ett rymdskepp (av trä), du har ett solsystem att utforska. Lyckas du inte köra ihjäl dig i rymden går solen supernova efter 22 minuter och spelet börjar om, Måndag hela veckan-style. Lös det.

Jag gillar det. Lär försöka spela klart.
Jag borde verkligen ge spelet en chans till. Första gången jag testade så gick jag vilse i startområdet, och när jag väl hittade rymdskeppet så kraschade jag och dog nästan omedelbums. Allt jag läst om spelet får mig dock att tro att jag skulle gilla det om det bara klickade...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Jag köpte Space Hulk Tactics på Steamrea och har nu spelat 70 minuter av det.

Ja, alltså… det är Space Hulk, igen. Mekaniken är ganska exakt brädspelet, denna gång plus en mekanik med kort som ger specialfördelar eller kan bytas in mot extra action points.

Grafiken är snygg om en aning plottrig – inledningsvis har jag lite svårt att få överblick och se var allt befann sig och så, men nu har jag vant mig. Normalt spelar man i isometrisk vy, och det finns en hjälpsam minimap med viktiga saker markerade (spawners, objectives etc). Man kan också gå in i en helt poänglös förstapersonsvy, men det gör man nog bara om man vill titta närmare på all fin grafik.

Det finns två kampanjer, en där man spelar genestealers och en där man spelar blood angels. Nice. Jag har bara testat blood angels-kampanjen hittills, och den är rätt najs. Voice acting, konflikter mellan blood angels och inkvisitionen, överlag good enough och mer än jag förväntade mig av ett sånt här spel i det här universat. Jag gillar också att det finns en nodkarta att utforska – mellan uppdragen väljer man hur man vill röra sig mellan olika platser inuti den stora rymdhulk där spelet utspelar sig.

Det finns en scenario-editor jag inte testat, men att den finns tycker jag om.

Jag har rätt lite att klaga på här. Gränssnittet är inte helt optimerat för mys och tangentbord alla gånger, men annars har de dragit alla korrekta läxor från X-com och just nu är det nog det här spelet jag skulle vända mig till om jag ville spela Space Hulk-datorspel.

Det förra var mer avskalat och funkar än idag, men saknar en del finesser såsom stöd för 4K-skärmar (ingen interface-skalning) och så. Inget större fel på det, men jag gillar det här mer.

BETYG: 90+
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Jag har också köpt Death Trash, som är i early access men åtminstone hittills känns ganska färdigt.

Så. Diablo-aktigt action-RPG med riktigt snygg brötig pixelart och som utspelar sig i något slags… postapokalyps där det… öh, växer kött ur marken. Likt Fallout börjar man i något slags underjordiskt vault, och man blir utkastad för att man blivit infekterat med något läbbigt.

Eller ja, det är inte riktigt som Diablo. Färre, och svårare, fiender. Mer så att man behöver vara försiktig och faktiskt inte ta varje fight. Men det är inte riktigt en roguelike, för man kan spara och ladda när man vill och det finns inget straff alls för att dö så vitt jag kan avgöra.

Men ja. Skojjigt. Jag kommer säkert att vilja fortsätta spela. Skön gameloop, quests jag är intresserad av att lösa (t.ex. har vi första questet, det jag just löste – ett enormt köttigt tentakel-kraken-monster kommunicerar telepatiskt till mig att det vill ha en kompis. Vem vill inte lösa det liksom?

BETYG: 90
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Jag har spelat några timmar Outer Wilds.

Du har ett rymdskepp (av trä), du har ett solsystem att utforska. Lyckas du inte köra ihjäl dig i rymden går solen supernova efter 22 minuter och spelet börjar om, Måndag hela veckan-style. Lös det.

Jag gillar det. Lär försöka spela klart.

Edit: Ja en 95:a på krankskalan då.
Jag köpte expansionen efter att spelat klart, och tror det är bättre om man har den medan man spelar kampanjen. Den ska vara OK. (Den vanliga kampanjen har man en massa mysterier att lösa parallellt så det gör inget om man fastnar, men expansionen packas om med vanliga berättelsen så om man redan spelat allt blir det rätt frustrerande att försöka lista ut åt vilket håll man ska)
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Jag köpte expansionen efter att spelat klart, och tror det är bättre om man har den medan man spelar kampanjen. Den ska vara OK. (Den vanliga kampanjen har man en massa mysterier att lösa parallellt så det gör inget om man fastnar, men expansionen packas om med vanliga berättelsen så om man redan spelat allt blir det rätt frustrerande att försöka lista ut åt vilket håll man ska)
Ja, det finns ju alltid nånstans att ta vägen så jag har inte känt att jag sitter fast hittills.
@Tant Ragnar, ge det en chans till. Tutorialdelen behövs väl men är den tråkigaste delen hittills.

Annars har jag, med planen att rensa min lista på ospelat, spelat:

8 minuter Adventure Park. Ett krattigt nöjesparksbyggarspel som lyckas gå långsamt på en ny dator och har en trasig tutorial där man ska laga två radiobilar och det bara finns en. Jag har spelat mobilspel som var mindre cash grabs. Som tur är har jag nog inte lagt pengar direkt på detta. Finns inte ens kvar i Steam-butiken. 75:a på krankskalan.

Altitude har jag också spelat och förpassat till lådan med övergivna spel. Man styr ett gulligt litet propellerplan som skjuter gulliga små missiler på andra små gulliga plan. I 2D. Inte direkt trasigt men ganska meh. 85:a på krankskalan.

I Hammerfight spelar man ett mindre gulligt flygtyg med en stor slägga fastsatt, som man svingar genom att svinga musen. Kul gimmick men tråkigt i längden. 80 på krankskalan.
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Spelar just nu VR-varianten av Resident Evil 4, och det är faktiskt grymt skoj. Barbar som jag är så ser jag RE4 som den kanske bästa RE-titeln, eftersom RE-varianten av "skräck" oftast bara blev att leta konstiga saker som skulle kombineras för att öppna en dörr och slumpmässiga jump-scares. Action passar helt enkelt spelserien bättre, tycker jag. Att RE4 däremot var delaktigt i att ge oss årtionden av quick-time events borde hållas mot det.

Det här är också den lätt häftigaste varianten av spelet. VR passar verkligen som hand i handske med RE4s övriga upplägg. Trots att det i stort är samma grafik och samma innehåll i spelet så känns det som det alltid varit byggt för förstapersonsperspektivet. Det är givetvis en enorm kontrast i ren visuell kvalitet mellan att spela RE4 och exempelvis Half-Life ALYX, men influenserna från det senare går även att se. Framförallt i hur du hanterar vapen och inventory. Vissa saker har nästan visat sig för intuitiva, som att jag länge letade efter en knapp för att rotera föremål så de kunde passas in i inventoryrutnätet... när allt jag behövde göra var att skruva på handleden. :)

Efter den krankska skalan skulle jag ge spelet 95 - kommer fortsätta spela ikväll!
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Jag har spelat ittle Dew, ett Zelda-inspirerat pusselspel.

Din flotte går på grund på en ö med en bunte labyrinter. En pålitlig försäljare säger att han kan göra en ny flotte mot att du hämtar artefakten i slottet. Sagt och gjort, med pinne i hand beger du dig in i slottet...

Ganska trevligt, tar runt 3 timmar att spela igenom, beroende på hur bra på pussel man är.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Sparkade igång min gamla Amiga 1200 igen. Spelade igenom ett par banor av Space Hulk till den efter att blivit inspirerad av Kranks inlägg ovan. Peak Space Hulk på dator för mig!* Jävlarns vad det är bra, fortfarande. Finns till PC också med fler färger men ljudet är riktigt illa och musiken än mer så att det självklara valet är att spela detta på amigan som plattform.

Alltså detta: https://hol.abime.net/2026

Vad säger föresten wrnu om att länka till abandonware-sidor? Är det ok eller ej?

*Med undantaget att det kom ett spel som var Space Hulk med serienumrena lite dammiga och suddiga, som hette något annat som fungerade att spela online och som var klockrent fantastiskt bra, men GW slog ner på det som de slår ner på allt annat som är bra här i världen och dödade glädjen för miljontals, eller ialf tiotals, användare. Minns inte alls vad det hette dock. Space Hulk-modulen för Vassal vad också bra, men det var ju mer, riktigt Space Hulk.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Vad säger föresten wrnu om att länka till abandonware-sidor? Är det ok eller ej?
Jag är inte wrnu, men jag tycker att det är tveksamt enligt regel 3. "Abandonware" är ju inte direkt en juridisk term utan det handlar ju helt enkelt om warez-sajter. Man kan såklart för sig själv rent moraliskt rättfärdiga nedladdning och spridning av s.k. "abandonware", men det gör det ju inte mindre illegalt.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Det är fortfarande vecka 43 och jag har spelat Aragami.
Man är nån slags skuggvarelse som stealthar runt i pseudojapan och samlar föremål till en ritual för att befria en prinsessa. Hon är lite lätt förtegen om vad som ska hända sedan och det kommer säkert nån twist senare i spelet för trots att jag har spelat två timmar och nästan hittat alla prylarna så säger howlongtobeat att det ska ta sju timmar.

En klar 90 på krankskalan.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Det är tisdag vecka 44 och jag har spelat Anomaly Warzone Earth.
I det framtida 2018 landar bitar av ett rymdskepp i Bagdad och skapar en anomali, ett område med atmosfäriska störningar och annat gunk. Där måste man in och köra militärfordon i rad förbi kanontorn för att ta sig till militära mål. Tower Defense fast tvärtom alltså. Det här kanske jag spelar mer i framtiden men just nu är det en 85:a på krankskalan.
Jag har visst uppföljaren Anomaly Korea liggande också. Det hamnar i samma kategori så länge.

Beatblasters III är nåt slags mjäkigt plattformsspel med ansträngt coolt tema. Man går runt med jättehörlurar och har krafter som man laddar genom att trycka på knappar i takt med musik. Google hittar inget Beatblasters I eller II. 80 på krankskalan, jag spelade inte en timme men drar mig ändå för att sätta 75.

Flotilla hamnar i skräphögen också. Basalt strategispel med vektorgrafik där rymdskepp ska manövrera för att skjuta andra rymdskepp bakifrån.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Jag gillade ju Kathy Rain rätt mycket, så när Kathy Rain Director's Cut kom ut häromsistens… Well. 72 minuter senare…

Jag har egentligen ingen aning om vad som lagts till eller ändrats eller så. Jag minns inte spelet tillräckligt väl. Oh well. Det är väldigt, väldigt fint och väldigt väl röstskådespelat och har fortfarande lagom småkluriga pussel. Jag är rätt sugen på att helt enkelt spela igenom det igen, men vi får se. Jag borde spela klart Quantum Break också.

BETYG: 95

EDIT: Alright:
  • Extended storyline, including a longer and more satisfying ending and 700+ new lines of dialogue with the original cast
  • Several new areas to explore with unique puzzles to solve
  • Streamlined controls with a single-click mouse interface and controller support
  • Enlarged all game environments for widescreen without black bars on the sides
  • Extra character animations, improved lighting/shadows and better weather effects
  • Remixed and expanded soundtrack
  • Five brand new motorcycle designs to unlock
Så… Definitivt skäl nog att spela om.

Jag hade för övrigt nog hellre sett en tvåa än en director's cut, men jag tar vad jag kan få.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Spelar ännu mer Resident Evil 4. Det är ju ett relativt långt spel. Fullängdsspel i VR är lite påfrestande, som att bandet som spänner headsetet runt huvudet faktiskt gör ont efter längre spelande. Men å andra sidan är det åratal sedan jag kunde spela spel i flera timmar, så det är inte egentligen ett problem.

Påbörjade också en tredje genomspelning av Cyberpunk 2077. Mitt solklara val för Game of the Year. Spelar Nomad denna gången, och tycker det varit rätt kul med detaljer som att diskutera motorcykelavgasrör med Jackie.

Utöver det försöker jag klara Homeworld Deserts of Kharak, efter att ha spelat igenom Homeworld och Homeworld 2. Bra spel överlag, och stämningsfull handling, men börjar vara ganska mätt på det vid det här laget. Deserts of Kharak är dock ett väldigt bra och modernt strategispel. Och samma studio är ju nu i färde med att göra Homeworld 3, samt har släppt Hardspace: Shipbreaker som är ett närmast terapeutiskt spel om att skrota rymdskepp.
 
Top