Speltimmen v41–42 2021

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Speltimmen! En tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

Enkla riktlinjer/målsättningar jag själv tänkte följa:
  • Helst ett nytt spel varje vecka.
  • Helst spela minst 60 minuter.
  • Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.
  • Nytt för 2020: För att försöka motivera mig att inte bara spela flera olika spel utan också spela klart fler spel tänker jag förutom ovanstående också försöka varje vecka spela en timme av något spel jag redan skrivit om. Då blir det utan betygsättning.
Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner för det. Använd det om ni vill:

75 – spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 – Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 – "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 – Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 – Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Jag har spelat c:a 90 minuter av Alan Wake Remastered.

Jag spelade ju originalet för några år sedan, och det här är precis samma spel fast snyggare och utan reklam. Det känns också som att kontrollerna funkar bättre, men det kanske bara är för att jag kämpat så mycket med Quantum Break på sistone…

Men ja. Schysst spel. Jag körde på Easy nu eftersom jag inte är så intresserad av spänning och sådär utan mest vill ha storyn. Det funkar bra; jag har inga problem med varken batterier eller ammo (åtminstone inte hittills).

Just nu tror jag eventuellt att planen för mig är att återvända till det här direkt efter att jag blivit klar med Quantum Break – jag vill nog spela alla de moderna Remedyspelen, och tydligen ska Alan Wake finnas med i nåt av DLC:erna till Control. Så då bör jag kanske spela klart AW innan jag spelar Control, då.

Kanske sticker jag mellan med Final Fantasy XII, det borde jag verkligen anstränga mig för att ta mig igenom…

Hur som helst. Bra spel.

BETYG: 90
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Synd att de inte gjorde Alan Wake till mer av ett äventyrsspel, det känns lite slöseri på setting och story med ett (enormt repetitivt) skjutaspel.

När jag tänker på det borde de ha haft It Came From the Desert som förebild. Vad ballt det hade blivit.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Jag har spelat typ… fem eller sex timmar av Super Metroid. Det är lite av en cop-out eftersom det inte är ett Steamspel eller så, men det skiter jag i.

Jag har alltså aldrig spelat det här spelet förut. Inte liksom… seriöst. Jag har påbörjat det flera gånger, och verkligen gillat det, men de här är första gången jag liksom framhärdat, och faktiskt kommit någonvart. Jag har också med hittills två undantag hållit mig helt ifrån att kolla typ guider och walkthroughs och grejer. Jag har nämligen aldrig sett någon spela igenom Super Metroid heller; allt jag har är små lösa bitar information jag absorberat genom åren.

Super Metroid är för det första absolutely gorgeous. Dess pixelart är närmast felfri – tydliga sprites och stämningsfulla levlar, och gott om variation. Varje sektion av spelet känns verkligen som en egen plats. Och ändå behöver jag aldrig oroa mig för att blanda ihop Samus eller fienderna med bakgrunden. Musiken är också awesome. Stämningsfull, kompletterar grafiken perfekt.

Hittills är svårighetsgraden precis lagom för mig. Jag kan lösa det mesta genom att bara envisas lite, eller genom att backtracka. Jag gillar den aspekten – jag gillar att utforska och att belönas för att jag utforskar. I det här spelet är det ju dessutom så att man i vissa fall helt enkelt inte kommer vidare om man inte gör något som i andra spel skulle räknas som att "hitta en hemlighet". Spelet är pedagogiskt, men inte för pedagogiskt.

De två saker jag hittills kollat upp är:
  • Hur man kom in till området där grappling beam finns.
  • Hur man kom ut från området där grappling beam finns.
Ja, jag är kass. Jag hade missat en dörr när jag mappade, och jag fattade inte att man kunde snabbspringa och sen hoppa upp för rampen för att komma upp till dörren in till grappling beam.

Mappade? Ja, nånstans kring Norfair insåg jag att spelets karta och mitt minne var för dåliga, så jag letade helt enkelt rätt på ett rutat papper och började rita… Markerade ut saker jag inte kom åt och vad jag tyckte verkade vara hindret. Så nu när jag har grappling beam:en så har jag några olika ställen att besöka…

Jag förstår verkligen varför det här spelet är en sån klassiker. Det är verkligen riktigt, riktigt, riktigt bra.

BETYG: 5/5
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Om man vill ha lite QoL-grejs till Super Metroid så finns ett fint rom-hack vid namn "Super Metroid Redux":

Man får lite smidigare styrning, snabbare dörrar/hissar och diverse småfixar som gör upplevelsen lite mer smooth.
 
Top