Speltimmen v37–38 2021

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Speltimmen! En tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

Enkla riktlinjer/målsättningar jag själv tänkte följa:
  • Helst ett nytt spel varje vecka.
  • Helst spela minst 60 minuter.
  • Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.
  • Nytt för 2020: För att försöka motivera mig att inte bara spela flera olika spel utan också spela klart fler spel tänker jag förutom ovanstående också försöka varje vecka spela en timme av något spel jag redan skrivit om. Då blir det utan betygsättning.
Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner för det. Använd det om ni vill:

75 – spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 – Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 – "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 – Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 – Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Jag har spelat 83 minuter av Gamedec, ett spel jag var med och crowdfundade och som nu släppts på Steam.

OK: Utredande isometriskt peka-klickaspel i cyberpunkmiljö? Sounds like my kind of game. Och det är det nog också.

Jag är inte helt förtjust i mekanik som gör att man gör oåterkalleliga val, men ännu har jag inte stött på något som verkligen skavt. Det funkar.

Det känns definitivt som att den som skrivit spelets text inte har engelska som modersmål. Och/eller inte haft tillräckligt med korrläsare inblandade i processen. Ännu inget direkt förstörande, utom att jag i ett dialogval valde något jag inte egentligen menade.

Spelets värld är… intressant. Mer nyanserad och komplex än "det är cyberpunk, det regnar" men det finns också en del saker som stör mig för att de helt enkelt är lite flummiga. Nej, jag minns inga konkreta exempel.

Men ja. Ett väldigt fint spel i en väldigt specifik genre, som jag definitivt är sugen på att återvända till senare.

BETYG: 90
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Jag har spelat 102 minuter av Sable, som jag köpte till fullpris när det kom ut.

Det gör jag inte med många spel, men det här verkade väldigt lovande. Zelda: BOTW fast utan strid, i en mer intressant miljö (postapok istället för fantasy är ett klart steg upp) och med en estetik inspirerad av Moebius? Sign me up!

Och ja, det är typ vad man får. Man spelar en tonåring/ett barn som ska ge sig ut på sin "Gliding" och pröva på olika saker innan de bestämmer sig för vem de ska vara resten av livet. Pröva olika yrken, olika jag, bokstavligt tolkat som "masker" i det här spelet. Symboliken är inte svårtolkad. Man hoppar, klättrar och glider runt på en svävarmotorcykel. Trycker på knappar, smyger, placerar kraftkällor i hålrum, tar sig mellan plattformar på kluriga sätt. Man till och med klättrar som i BOTW; spelet skäms inte för sin inspiration. Och jag gillar ju inte strid, så jag klarar mig utmärkt utan både striden och det vedervärdiga systemet för nedslitning av vapen i BOTW.

Finns det då inget att klaga på? Tja, jag hade gärna sett en annan story. Jag fattar att det här är en "bra story", men jag är helt enkelt inte så intresserad. Jag håller tummarna för att det blir mer om själva världen och dess mysterier senare, men jag lär ju få vänja mig helt enkelt när det gäller att jag spelar ett barn eller typ en tonåring.

Det är också inte helt hundra procent rent tekniskt. Deras celshading-shaders är bra, men kanske inte helt färdiga – jag skulle säga 95%. Det är en hel del glitchar som tar mig ur Moebius-illusionen. Jag tycker också att det är lite för lite plotter för att det ska riktigt kännas Moebius, jag hade gärna sett liiiite mer shading i form av små prickar och streck och så. Kameran bråkar med mig ibland, och ibland har den hamnat under marken. Klättrandet är okej, men även det är lite glitchigt framför allt när man ska klättra upp på något med liksom en rund topp – systemet kan inte riktigt bestämma sig för var "kanten" ligger så man kan häva sig upp.

Frameraten är väldigt ojämn, jag hade många drops. Antialiasingen och vsync fick jag slå igång själv via Nvidias kontrollpanel.

Så överlag är det här hittills ett trevligt, skönt spel med en del skönhetsmissar. Jag är sugen på att återvända, absolut – men jag kommer nog inte att göra det just nu.

BETYG: 90
 
Top