Speltimmen v31–32 2021

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,544
Location
Rissne
Speltimmen! En tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

Enkla riktlinjer/målsättningar jag själv tänkte följa:
  • Helst ett nytt spel varje vecka.
  • Helst spela minst 60 minuter.
  • Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.
  • Nytt för 2020: För att försöka motivera mig att inte bara spela flera olika spel utan också spela klart fler spel tänker jag förutom ovanstående också försöka varje vecka spela en timme av något spel jag redan skrivit om. Då blir det utan betygsättning.
Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner för det. Använd det om ni vill:

75 – spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 – Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 – "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 – Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 – Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,544
Location
Rissne
Förutom en jäkla massa Mass Effect: Andromeda har jag också spelat över en timme av Lacuna.

Scifi-noir, pussel-detektivande, pixelart, what's not to like?

Well…
  • Gränssnittet är rätt kasst.
  • Framför allt längre texter är svårlästa pga typsnitt och storlek.
  • Systemet för att hantera ledtrådar är drygt.
  • Man får inte alltid veta om man "gissat rätt".
  • Man får inte spara när man vill.
Jag är ganska osugen på att återvända till det här spelet.

BETYG: 85
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Efter att ha sett Lord Mandalores video jag har spelat en timme System Shock 2.

Eh, ja, alltså... Det är definitivt spelbart. Mekaniken är dock lite janky och framförallt är det ganska ogenomträngligt och har en rätt trist start utan att förklara mer än "så här gör du grejer". Efter typ 20 minuter börjar man spelet på riktigt, slår lite mutanter... så, efter att ha slagit sönder ett gäng fiender, hittat ett tomt batteri, blivit beskjuten av en turret... så blir man upptäckt av en kamera och mutanter teleporterar in och omringar en omedelbart och slår ihjäl en.

Jag vet inte. Jag har egentligen svårt med rymdskräck, och även om det är spelbart imsim vet jag inte om jag orkar med det riktigt. Värt en tjuga var det iaf.
 
Last edited:

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Jag har återvänt till Nuclear Throne Together (v 9921, för 9940 har desync-problem) med en kompis.

Det är en postapokalyptisk värld, du är mutant, ni söker Atomtronen. Du fajtar genom öken, kloaker, isvidder och andra landskap i en bullet hell twin stick shooter. Du och eventuell kompanjon skjuter allsköns mutanter, jättefauna och interdimensionella poliser som försöker stoppa dig från att nå atomtronen. Tänkt mer urflippad Gamma World. NTT är en mod för att tillåta smidigt onlinespel (bl a så kan båda spelare röra sig utan att skärmen begränsas för den andre).

Gillar man Enter the Gungeon kan man gilla den här. Den är inte lika polerad eller lång, men mer intensiv. Rekommenderas.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,544
Location
Rissne
Jag har spelat lite en timme av Axiom Verge 2. Det är inget vidare betyg på spelet att min vanligaste känsla under den timmen var att jag önskade att jag satt och spelade ettan istället.

Det här spelet har ett annat (lite tråkigare) tema med arktiska vidder och mesopotamisk arkitektur, det har alldeles får svåra fiender och bristen på skjutvapen frustrerar mig. Varje strid mot en fiende känns som en riktig utmaning, som mina reflexer inte riktigt räcker till för. Jag har inget emot bumerangen egentligen, men den är ju här det enda vapnet och då blir jag frustrerad. Nej, jag räknar inte närstridsvapnet – jag avskyr närstrid.

I tekniskt hänseende är det väl okej. Jag som har 4K-skärm hade gärna sett möjligheten att öka upplösningen till 6-8x (5x är dugligt men täcker inte skärmen) eller köra windowed fullscreen / borderless. Jag tycker inte om att köpa spel på Epic, men Thomas Happ verkar ju vara en rätt bra filur så jag antar att jag är OK med att eventuellt ge honom pengar två gånger för samma spel. Om jag nu bestämmer mig för att återvända till spelet sen när det kommer till Steam.

Men nej, det här var inte speciellt roligt för mig. Storyn är för all del lite charmig och gör mig nyfiken, men striderna är för svåra och frekventa för att jag ska palla.

BETYG: 85−
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Varje strid mot en fiende känns som en riktig utmaning, som mina reflexer inte riktigt räcker till för. Jag har inget emot bumerangen egentligen, men den är ju här det enda vapnet och då blir jag frustrerad. Nej, jag räknar inte närstridsvapnet – jag avskyr närstrid.
Bara några tips:
  • Om reflexerna inte hänger med kan man sakta ned saker. Gå till Assistance i menyn.
  • Närstrid är det primära hela spelet, så det måste man vänja sig vid.
  • Man kan springa förbi eller hoppa över nästan alla fiender, det är inte många man måste slåss mot.
  • Man får ganska snart förmågor som gör att man inte själv behöver riskera så mycket när man slåss.
 
Top