Speltimmen v21–22 2022

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Speltimmen! En tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

Enkla riktlinjer/målsättningar jag själv tänkte följa:
  • Helst ett nytt spel varje vecka.
  • Helst spela minst 60 minuter.
  • Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.
Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Mitt mål är att förbättra mina stats på SteamHour. Det vill säga, ha färre spel jag aldrig startat eller som jag spelat väldigt kort tid.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner för det. Använd det om ni vill:

75 – spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 – Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 – "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 – Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 – Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Jag har spelat igenom Bugsnax



Det är ett färgglatt spel om grumpusar som kommer till en ö där en massa ätbara varelser, bugsnax, finns. Äter man dem så får man bugsnax-kroppsdelar.

Det är OK men man får en del utrustning och det mesta av den är tråkig eller smått irriterande att använda, men hade det varit enkelt att fånga bugsnax hade spelet så klart varit kortare och det ganska magra mysteriet märkts mer. Som det är är det ganska många fetch quests av sorten "hitta monster, fånga monster, mata till grump". Jag missade precis "bästa" slutet men kände inte det var värt att köra om slutsekvensen för den - så roligt var det inte. Det var trevligt men lite... tunt bara. Men för yngre spelare som man vill ärra för livet är det nog fantastiskt.

Det har dock en supertrevlig sång.

 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Det här har inte gått så bra för mig den här veckan. Varje gång jag satt mig ner för att spela något så har det blivit mer Ghostwire: Tokyo. När jag gick på helg i onsdags hade jag nog omkring 12 timmar sisådär, nu har jag 33. Nu kanske 21 timmar inte låter så mycket för den som normalt sett spelar mycket, men betänk att jag startade den här klubben delvis eftersom jag ganska ofta inte ens spelade en enda timme i veckan.

Såatte… Det här spelet har verkligen bitit sig fast. Det har en del buggar. Ibland registrerar den inte mina musknappstryck. Ibland, gärna vid Helt Fel Tillfälle, gör den nån grej som gör att fullskärmsläget kukar ur. Det kan iofs vara Windows också som jävlas, men i alla fall förlorar spelet fokus och jag måste klicka på fönstret för att komma tillbaka. Det funkade bra när jag körde fullscreen windowed, men… Min dator pallar inte att köra det här spelet i 4K, DLSS eller inte.

Men ja. Det är precis lagom svårt för mig, precis lagom meditativt repetetivt och precis lagom med ny story som matas på när jag väljer att fortsätta huvudstoryn. Mest hoppar jag bara runt i Tokyo och gör side missions och letar collectibles, precis som jag visste att jag skulle göra den dag det kom ett open world-spel som passade mig.

Miljöerna är vansinnigt snygga, både grafiskt och designmässigt. Rent estetiskt är det otroligt schysst skräckighet. Jag blir kanske inte skraj, men jag uppskattar skräckestetik ändå.

Hittills är det här helt klart GOTY för mig. Kanske rentav det bästa jag spelat på flera år. Det var länge sedan jag verkligen fastnade såhär. Jag gillade Mass Effect: Andromeda jättemycket också, mend et var inte riktigt på nivån "all tid jag spenderar med att inte spela spelet känns på nån nivå som bortslösad tid".

Så… Nästa vecka kanske jag spelar något nytt. Eller så blir det bara mer Ghostwire. Enligt Howlongtobeat så ska en "completionist"-vända ta 36 timmar. Jag är inte ens nära; inte en chans att jag blir klar på tre timmar till. Kanske hade jag klarat 36 om jag följt en guide för att hitta allt jox…
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
OK, så nu har jag klarat Ghostwire: Tokyo efter 50 timmars ganska (för mig) intensivt spelande. Jag hittade inte alla collectibles och sådär, men jag tror att jag kommer att nöja mig såhär. Vi får se; jag låter det ligga installerat några dagar till så får vi se vad som händer.

Nästa grej blir att äntligen ta mig an Final Fantasy 12s slut, tror jag. Annars funderar jag på att ta mig an Control som nästa långsiktiga klara-spel-projekt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag har nu spelat upp mig till 86 minuter av Control på Steam också. Jag körde det ju förut, men det var på… Epic, tror jag.

Jag gillar Remedys spel. Det enda som skulle kunna höja dem ännu ett snäpp för mig vore nog om de inte hade strid som en av sina centrala mekaniker. Men storymässigt, estetiskt, miljömässigt… 100% min sylt. Och Control är kanske det som passat mig bäst. Jag gillade ju Quantum Break väldigt mycket och även Alan Wake. Men det här… Miljöerna, stämningen, storyn får det att verkligen klia dödsskönt i hjärnan.

Nu sitter jag också med en bra mycket bättre dator än jag hade första gången. Nu kan jag köra med raytracing och allting. Jag kan fortfarande inte köra allt på max dock, men det känns ju ändå lite najs att ha ett spel som verkligen pressat ens 3080-kort till det yttersta.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Jag har nu spelat upp mig till 86 minuter av Control på Steam också.
Jag hade svårt att klicka med spelet. Det var nästan för bisarrt för tidigt, så jag har svårt att relatera till spelet. Ska ge spelet mer än de två timmar jag spelat, eftersom jag mest körde igång det för att testa hur det såg ut på maxade grafikinställningar.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Jag har spelat Prey (2006). Inte det bra av Arkane som är System Shock med monster som förvandlar sig till möbler utan det som Bethesda snodde namnet från för att de ville köpa upp Humanhead Studios. Det där man spelar odödlig Cherokee.


Spelmässigt är det bra. De flesta vapnen är bra även om de får slut på ammunition snabbt. Sämst är väl hagelgeväret som i princip är ett närstridsvapen med en granatkastare på alt. Banorna har en del kul pussel som är varierande men miljöerna är tyvärr ganska enformiga. De bryts upp ett par gånger men det är väldig, väldigt mycket stålkorridorer med köttbitar. De är funktionella men med få undantag fastnade de inte i mitt minne.

Storymässigt... Eh. Det är OK. Indianmytologi-grejerna är helt OK och utomjordingskonceptet är coolt. Det är lite smolk med huvudpersonens laserfokus på att rädda flickvännen för jag har koll på berättelser. Det är lite förutsägbart och enformigt och gör huvudpersonen lite endimensionell - vilket förvisso han delar med andra FPS-karaktärer, men eftersom banorna flyter ihop så blir det lite värre här för mig.

Med andra ord - Bra, lite enformigt. Det är bara runt 5-6 timmar långt så ändå värt att spela.

Om man gillar det så kan The Darkness också vara intressant.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag rekommenderar verkligen att testa DLC:n som tillkommer. Prey: Mooncrash
Fast det är väl DLC till det andra Prey? Det nya, som inte handlar om en odödlig cherokee?
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,781
Försökte verkligen gilla Mooncrash då jag älskade huvudspelet. Men att spela imsims under tidspress kändes så… fel. Jag ville utforska och klura, men kände timern flåsa mig i nacken hela tiden.
 
Top