Speltimmen v13-14 2020

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,534
Location
Rissne
Speltimmen! En tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

Enkla riktlinjer/målsättningar jag själv tänkte följa:
  • Helst ett nytt spel varje vecka.
  • Helst spela minst 60 minuter.
  • Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.
  • Nytt för 2020: För att försöka motivera mig att inte bara spela flera olika spel utan också spela klart fler spel tänker jag förutom ovanstående också försöka varje vecka spela en timme av något spel jag redan skrivit om. Då blir det utan betygsättning.
Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 – spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 – Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 – "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 – Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 – Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,534
Location
Rissne
Trots att jag är något så inåthelvete dålig på run-and-gun-spel a' Contra så köpte jag av nostalgiskäl Contra Anniversary Collection för ett tag sen. Probotector till NES var trots allt ett av spelen som jag kände nån som ägde, när jag var liten. Eller om vi brukade hyra det, jag minns inte.

På den tiden var vi också rätt dåliga på spel. Jag har för mig att vi använde fuskkoden till spelet, den klassiska Konamikoden, och fick 99 liv – men jag tror bara att jag sett Probotectors tredje bana en enda gång tidigare.

Den här samlingen innehåller, tyvärr, typ alla Contraspel utom Probotector. De har med Super Probotector till SNES, som ju bara är Contra III med annat skin. Men inte Probotector. Så ska man spela det gamla NES-spelet måste man göra det som en mesig Rambo-kopia istället för en skithäftig vit animerobot.

Jag har doppat tårna i framför allt då NES-Contra och SNES-Super Probotector, men också litegrann gameboyspelet. De är allihop alldeles för svåra för mig.

Genom en fullständigt vansinnig mängd cheesing så hann jag ändå på mina första 62 minuter ta mig till andra bunkerbanan, nu idag. För den här samlingen har något de här spelen alltid borde ha haft: save states. Med sådana blir de nästan spelbara, även om det fortfarande krävs en helvetes massa nötande och reflexer som ligger ganska långt bortom min förmåga.

Så. Jag är dålig på Contra, och det blir poängavdrag pga avsaknad av Probotector till NES, men det här är en ganska gedigen samling i övrigt. Många spel, bra pixel-perfekt skalning, acceptabelt gränssnitt.

BETYG: 90-
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,534
Location
Rissne
Jag har också fortsatt spela Final Fantasy XII den här veckan.

Nu är jag i Draklor Laboratory, och de typ 2–3 timmar jag spelat den här veckan har enbart handlat om att utforska varje del av stället innan jag går vidare till våning 70.

Jag kanske har missat något, men det verkar som att det egentligen inte finns några skäl att göra så – jag tänkte t.ex. att de säkert gömt något coolt på nedersta våningen i och med att man fick möjlighet att låsa upp dörrar man tidigare inte kunnat gå genom. Icke! Ett par halvintressanta fiender och lite loot var allt jag hittade. Nåja, jag har grindat mig igenom en hel del fiender iaf, och levlat upp.

Note to self: köp någon annan rustning än Mirror Armor. Reflect är extremt opraktiskt när man har helare i gruppen som är inställda på att hela en när ens hälsa går under 50%. Relect gör ju då bara att fienden helas istället. Tur att man kan byta rustning mitt i striden, men ganska drygt att behöva tillfälligt ta av sig sin rustning varje gång nån ska använda magi på en.

Nåväl, jag hade roligt trots att, eller kanske tack vare att, det mest blev grind i likartade korridorer och utforskning av karta.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
Sedan några dagar spelar jag 100GB-nedladdningen "Call of Duty - Warzone".

Premissen för denna förstapersonsskjutare är följande: I någon krigshärjad öststatsstad har civilbefolkningen dragit och lämnat kvar högar med vapen och pengar. Pengar är alldeles för intressant för att bara låtas ligga. Så likt getingar till wienerbröd flockas allsköns legosoldater och kriminella till stan för att plundra. Mest pengar när omgången slutar vinner.

Rimliga strategier är att bryta sig in i byggnader och samla på sig pengar, eller att skjuta folk som redan gjort det och ta deras pengar.

Samtidigt finns det surfplattor med uppdrag på utspridda. Ett uppdrag kan typ vara "Hitta tre noga utmärkta förråd." Eller "Vakta en bensikmack i 15 sekunder." När man lyckats fullfölja ett uppdrag får man pengar. Saker man man kan ha kul med utan att vara en Red Bull-dopad 14-åring.

Ovan görs i ett FPS med närmast osund fetischism för vapen. Efter varje omgång får man lite nya tillbehör till sina vapen och kan utrusta dem med flashigare riktmedel, flamdämpare, eller varför inte greppvänlig tejp på handtaget.

Det senare gör dock att man alltid känner att man kommer någonvart. "OK, jag gick inte upp i level, men jag fick i alla fall en ny färg att sätta på mitt gevär." Eller "OK, jag vann inte, men jag lyckades låsa upp en ny pistol."

Livsfarligt.

Liten nackdel är att jag är ensam och spelar med randos vilkas strategi är att ställa sig på ett hustak och skjuta prick på folk på andra sidan kartan. Men det är uppenbarligen inte ett tillräckligt stort problem för att jag inte skall ha roligt ändå.

Enligt kranks skala är det här 95%. Fair enough, jag kommer att spela det mer. Även om jag tuggar betong stort sett varje gång jag springer på andra spelare.

https://www.callofduty.com/warzone

Spelet är gratis och det går att spela tillsammans tvärs över plattformarna PS4, Xbox och PC. Men som sagt, 100GB nedladdning.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,534
Location
Rissne
Idag spelade jag lite Final Fantasy XII, där jag helt enkelt får acceptera att jag just nu är för dålig för att ta mig an nästa Esper eller, för den delen, nästa Hunt. Jag menar då alltså både att mina karaktärer har för låg level OCH att jag helt enkelt är för dålig på system mastery. Jag har inte orken att sitta och hitta strategier mot svåra motståndare; räcker det inte med brute force och en handfull uppenbara magier så ger jag upp.

Turligt nog kan jag ju bara fortsätta på storyn istället. Jag kommer ändå aldrig nå 100%, och jag känner dessutom att FFXII nog är det Final Fantasy jag bryr mig minst om huruvida jag får 100% i.


Jag har också spelat 61 minuter av Toren. Jag köpte det för att det såg lite ut att vara som ett Prince of Persia, med lite lagom hoppussel och en story som utvecklade sig i bakgrunden. Det är nog också det spelet försöker vara. Tyvärr är kontrollerna helt bedrövligt jävla skitdåliga. Hoppen är floaty, springandet inexakt och klättrandet för kontextberoende för att riktigt kännas bra.

Det är tyvärr också väldigt fult. Mycket av designen är ambitiös och jag ser vad de försökt göra, men tekniken och – antar jag – kompetensen hos deras art director och modellerare och de som satt ihop spelmotorn har helt enkelt inte räckt till.

Det här är synd. Det finns ett gäng intressanta idéer här, och om nån lite mer kompetent skulle ta och göra ett spel av det här så skulle jag gärna spela det. Nu kommer jag inte att spela vidare, för det finns för många riktigt bra och snygga spel för att jag ska vilja se mer av det här.

BETYG: 80+
 
Top